Lidt nyt fra (hjemme)fronten :-)

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe August 2010 Lidt nyt fra (hjemme)fronten :-)

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    LajsensmorLajsensmor
    Medlem

Hej tøser,

Bare lige en lille update fra os i det Nordjyske 🙂 Får simpelthen ikke svaret nok indlæg for tiden, så er håbløst bagefter 🙁 Men jeg læser med 🙂

Her går det rigtigt godt. Thomas er idag 16 dage gammel og han er stadig den dejligste lille dreng 🙂 Han er dejligt nem at stille tilfreds og sover som regel godt om natten 🙂

Tak for alle jeres indput omkring det med at sove med de større søskende. Vi havde i fredags familiesammenføring på vores første sal og det var heldigvis en succes, så nu har vi snart sovet på samme sal i en hel uge 🙂 Nikolaj har godt nok været vågen nogle gange, men han har accepteret at han skulle sove igen. Tror heldigvis, at han er ved at vænne sig til lillebror. Det er skønt at vågne op i sin egen seng, ved siden af manden (især de dage, hvor Nikolaj har sneget sig ind til os i løbet af natten) – så nu er der familieidyl i det lille hjem 🙂

Amningen går stadig ikke efter bogen. Jeg er stadig nødt til at supplere med flaske efter hver amning, og så spiser han op til 100 ml. mme. Prøvede for sjov at pumpe ud den anden dag, for at se, hvor meget jeg havde. Hvilken nedtur! Jeg kunne kun pumpe sammenlagt 40 ml. ud fra begge bryster – så tror da pokker, at han ikke bliver mæt! Ved godt at han nok kan suge mere ud end pumpen, men det ser ski ikke for godt ud 🙁 Så tror at jeg langsomt prøver at nedtrappe amningen, for det er simpelthen for tidskrævende først at amme op til en time og derefter supplere! Øv øv, men har i al fald forsøgt 🙂

Han har de sidste fem aftener har lidt ondt i maven. Det er tydeligt at han har svært ved at få lavet i bleen, for når først det er overstået er han glad igen og falder i søvn. Men har virkelig ikke haft armene fir de seneste aftener og nogle nætter. Nuldrer tæer og masserer mave og det hjælper heldigvis 🙂 Tror jeg vil prøve sukkervandet i aften, hvis han har ondt.

Kroppen er ved at finde sig selv igen. Synes egentligt også min blødning næsten var stoppet, men de sidste par dage, har jeg blødt temmeligt meget! Er der andre der har oplevet at det sådan tager til?

Har stadig ikke taget mig sammen til at lægge Thomas ud i barnevognen. har gået et par ture, hvor han har sovet luren færdig i vognen, når vi e kommet hjem, men har ikke lagt ham ud, bare for at sove. Er ikke sikker på jeg er helt klar til at undvære ham endnu – det er så dejligt at kunne høre ham fra liften 🙂 Men nu fik jeg gjort voksien klar igår og øvet mig på at binde den (det er dælme svært), så nu er der snart ikke længere en undskyldning 🙂

Det var lidt herfra 🙂

Knus Signe og Thomas 16 dage

sonne38sonne38
    Medlem

hej Signe;)

dejligt at i nu har fået familie hygge i soveværelset igen,et skridt mod en “normal” hverdag igen:) det er godt at høre at Nikolaj ikke tager de der timer om natten hvor han bare ikke vil sove overhovedet;) det ville være lige i overkanten for jer med både ham og natteroderi med Thomas….

Ja, gu er du da kedelig!!! det eneste som florere i ens hoved er da baby,baby,baby… sådan har det også været her,og er det til dels stadig….

de første mange uger talte vi næsten kun om baby,afføring,grøfferi,søvn,mavekneb,koldt/varmt,gylp,vægt,mad,øjensøvn,osv. osv. osv…. meget ensformigt men helt almindeligt også;))

vi plejer at tale meget om vores virksomheder.. og i en laang periode var der ikke noget som ragede mig mere end det!!!for min skyld kunne de begge gå nedenom og hjem;)) focus er bare et helt andet…

nu er jeg/vi begyndt at komme op til overfladen igen,men Jacob er jo også knapt 8 uger mod Thomas kun 2 uger,så vær du bare røv kedelig længe endnu;))

lyder som at du har forliget dig med at amningen ender på hygge basis,og det vil sikkert også give en nemmere hverdag når han bliver mæt og samtidig får amme hygge med moar;) du har sgu også kæmpet dine kampe for den amning;))

min blødning har også lavet de svingninger som din,man tænker at nu er det snart væk og så starter det hele forfra… jeg bløder stadig en lille mikroskopisk smule,ikke igår,men så idag igen,men som skrevet meget lidt,men i morgen runder vi også 8 uger så nu skulle det da gerne stoppe;))

tak for opdatering Signe

sonne38sonne38
    Medlem

hov signe… kom til at kommentere på noget fra det andet indlæg om mændene læser med… hi hi… undskyld roderiet:)

anett

mybabylovemybabylove
    Medlem

Hej Signe

Åh jeg får heller ikke hverken skrevet eller svaret på indlæg og mangler desværre også at læse temmelig meget.

Skønt i har fundet sammen i ægtesengen igen, det er altså ikke helt det samme, at sove i den alene. Kan altså godt forstå, hvis du lige så stille stopper med amningen, det er lidt meget, når der både skal ammes og flaskes. Du har kæmpet en fin kamp for amningen, men måske, der bare ikke er nok, som du skriver – og hellere stoppe mens det er/har været godt og hyggeligt.

Vi døjer desværre også med mavekneb, nusser også tæer og mave, cykler og har forsøgt med både sukkervand og kamillete, men det hjælper ikke helt her. Har været ved zoneterapeut 2 gange, det har hjulpet, men vi mangler stadig, at få ordentlig gang i tarmene. Arthur ligger godt nok lige nu ved siden af mig på sofaen og prutter noget så lystigt i søvne – sjovt så glad man kan blive for sådan nogle prutter 🙂

Min blødning har også været meget underlig denne gang. Stoppede med at bløde 4 dage efter fødslen, så startede det igen et par dage efter, herefter har det været stoppet et par gange og så begyndt igen, nu har det været stoppet et par dage igen og håber det så var det.

Barnevognen har vi heller ikke taget i brug endnu. Tror Arthur har været i den to gange, han sov egentligt fint, men det gør han også inden for. synes og kan huske fra de to mellemste, at det først var noget senere, at barnevognen rigtig kom i brug.

Dejligt at læse om dig oh din lille familie 🙂

Kh Anita og en pruttende Arthur 24 dage

CountrymumCountrymum
    Medlem

Hej Signe

Godt med nyt fra Fronten 😉 Det lyder jo som om lille Thomas er blevet en del af familien, og at du trods vanskeligheder med amningen er rolig og afklaret omkring det? Er det rigtigt læst? Dejligt med familiesammenføringen om natten, det er altså bedst når alle sover i deres egne senge, synes jeg.

Mht at sove ude, så er det ikke så vigtigt i starten, min sundhedspl. sagde at de havde så meget brug for at vi reagerer hurtigt i starten så det med at ligge alene ude i vognen, det haster ikke så meget. jakob er 1 måned agmmel og har sovet 2-3 lure ude…… det skal vi dog til lidt mere, for det er godt for både ham og mig.

Nætterne, tjaa er det ikke 2-3 måneder man skal regne med før de kan kende forskel på dag og nat? Her er i hvert fald ingen natteor hvad det angår, vi snakker ikke og nusser ikke om natten, men ammer 2-3 gange mellem kl 23 og 06. Jeg ved faktisk ikke helt hvor meget, for jeg er såååååå træt, så jeg er på automat pilot og tager brystet frem og aner ikke hvor længe vi ammer, for jg falder i søvn, og får ofte ikke bøvset af eller skiftet ble. Men han virker til at trives, og jeg nyder bare at det ikke gør ondt mere.

Jeg har blødt on and off i nu 4 uger, det kunne også aftage og komme lidt igen, så det er vist meget normalt, nu er jeg næsten stoppet med at bløde, det er bare sådan lidt udflåd agtigt.

Godt at høre fra dig Signe, jeg får heller ikke svaret og kommenteret på alt det jeg gerne vil, for ofte ligger Jakob i den ene arm når jeg surfer og checker AOB og mail, så er det for bøvlet at skrive, men der er meget jeg lige ville knytte en kommentar til.

Idag er jeg alene hjemme, faktisk i et helt døgn, mærkeligt og lidt ensomt. Havde glædet mig og så synes jeg her er så stille og ja – lidt ensomt. Er ikke god til at være alene om natten, men har besluttet at det kan jeg godt! Min mand skulle til gensyn med sin gymnasieklasse og tog de to store med til svigermor, hvor de overnatter alle tre.

Knus Gitte og Jakob, 1 måned gammel igår.

sonne38sonne38
    Medlem

Hej Gitte;)

ville bare lige kommentere på at dine smerter er forsvundet,hvor er det bare godt og dejligt for dig,så kan du endelig nyde din amning igen;))

sikke meget han er vågen den lille fyr,herhjemme gik det pludselig stærkt med at få mad kun en gang om natten… lige pludselig var den der bare,det bliver godt når din Jakob sover længere,så du ikke skal være så træt…

Kender godt den med at snorke videre under amningen,det er sgu umuligt at holde sig vågen.. zzzzzz

ellers dejligt med en opdatering på Jakob;))

kh anett

LajsensmorLajsensmor
    Medlem

Hej de damer,

Mange tak for jeres svar 🙂

Ja det er rigtigt læst, at jeg er ok med min beslutning om at trappe amningen ned. Jeg ammer stadig, men er nu ikke helt så hys med, at Thomas skal ammes inden hver flaske. Det har lettet det en del, for det var ret tidskrævende både at amme og give flaske ved hvert måltid. Men han får stadig lov til at sutte, når der er tid og overskud til det og om natten og han elsker det 🙂

Jeg er til gengæld nødt til at pumpe ud engang imellem, for ikke at eksplodere. Jeg kan nu pumpe ca. 60 ml. ud i alt på begge bryster. Ikke særligt overbevisende! Jeg kan med to udmalkninger samle til et måltid til Thomas på godt 100 ml. og det får han i flaske. Men kan konkludere at min mælk har nogenlunde samme ernæringsværdi som et happy meal fra Mac D, da han er skrupsulten igen ca. en halv time efter en flaske brystmælk! Sammenlignet er han mæt i 3-5 timer af en flaske mme på 100 ml.. Så det er måske en smule omsonst at give ham brystmælken, men tænker at han har godt af næringsstofferne! Malker også kun ud, når det er strengt nødvendigt for at afhjælpe brysterne, for vil helst ikke sætte produktionen op nu, hvor beslutningen er truffet!

Gitte. Dejligt at høre at din amning nu er uden smerter 🙂 Jeg ammer også Thomas om natten og falder i søvn med ham på maven (kan stadig ikke holde til at sove på siden). Synes det er imponerende at han selv han finde frem til brystet i mørket, men nogle gange tror han altså at der er happy hour hele natten, og hans moar sover temmeligt tungt og vågner først hvis han græder og vil have en flaske. I morges vågnede jeg med en meget øm brystvorte, der var blevet brugt som sut og en våd og klistert Thomas, der havde lagt op ad det andet bryst, der var lækket temmeligt meget! Så Thomas fik et dejligt morgenbad 🙂

Mht. blødning er det rart at det ikke kun er min der er lidt svingende! Da jeg skrev indlægget blødte jeg vildt meget, men fra den ene dag til den anden holdt det helt op igen. Har slet ikke blødt eller haft rigtigt flåd siden i går. Så nu er jeg spændt på om det er overstået eller om det dukker op endnu engang!

Knus Signe og Patman aka Thomas 19 dage

morlinda30morlinda30
    Medlem

hej signe

det var godt nok ikke meget du kunne pumpe ud.. og når han så spiser så meget efter hver amining.. jeg havde sundhedplejske på forleden dag, som regnede ud hvor meget magnus skulle have af flasken( er stoppede med at amme).. de skal have en 1/6 del ag vægten på et døgn… magnus vejet i mandags 4 kg og skulle have ca 660 ml erstatning, og ud på 6 flasker er det ca 110 ml.. han spiser så 120 ml hver gang men spiser kun de 6 gange i døgnet..

kan godt forstå du vil trappe ned det andet syntes jeg heller ikke holder.. prøvede i 3 dage men så var der simpelhen næsten ingen mælk tilbage..

knus linda

LajsensmorLajsensmor
    Medlem

Hej Linda,

Ja vi to er vist lidt i samme båd. Jeg vil også tro at Thomas vejer omkring de 4 kilo nu og han spiser ca 100 ml. mme fem til seks gange i døgnet. Sideløbende spiser han ved mig, men selvom har har været lagt meget til, især de første to uger, hvor jeg ammede alt det jeg kunne, har han hele tiden næsten fået 1/6 af hans vægt i flasken! Så som du skriver holder det simpelthen ikke længere at kæmpe for amningen!

har også spurgt dig i Anetts indlæg om afførring (!) om, hvordan du stoppede din amning. Fik du en pille til at stoppe mælkeproduktionen eller tog du en kold tyrker? Hvor lang tid tog det? Er stadog lidt ambivalent og vil egentlig gerne forsætte med at hyggeamme, men så længe der er mælk i brysterne er man jo ikke selv herre over, hvornår de er overspændte og trænger til en tømning, og det kan måske godt blive træls i længden…

Knus Signe

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.