erfaringer med nattisseri?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2004 erfaringer med nattisseri?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    IZA1984IZA1984
    Medlem

Hejsa..

Ved ikke om jeg kan give nogle gode råd der kan være behjælplig – men jeg kan da fortælle lidt om min oplevelse…

Jeg er en af de personer der tissede i sengen som barn og mine forældre prøvede også med mange forskellige metoder.. Bl.a. sov jeg med en ringklokke der var koblet til lagnet således at det ringede lige så snart den første dråbe ramte lagnet (ved ikke om dette stadig findes..). De hjalp ikke synderligt da jeg ikke kunne stoppe igen når jeg var igang… Jeg brugte ble i rigtig mange år og var rigtig flov over det – men så fik jeg en pille og den hjalp mig, jeg tissede ikke i sengen når jeg fik den og efterhånden voksede jeg fra det…

Nu hvor jeg er voksen kan jeg i meget sjældne tilfælde stadig have et uheld, men så skal jeg også være ekstremt træt – da jeg ellers som effekt af mange års bekymring om at tisse i senge, vågner rigtig let og nemt kan være oppe og tisse flere gange om natten..

Men jeg ved bare fra erfaring at der findes flere forskellige hjælpemetoder – som din læge helt sikkert vil kunne fortælle dig om….

Tænkte på om det evt. kunne være fordi din datter er mere træt om eftermiddagen og derfor kan have sværer ved at mærke at hun skal tisse…

I hvert fald, så er der rigtig mange der har det problem at tisse i sengen og hvis jeg skal give et råd så lad være med at gøre et nummer ud af det over for din datter.. (det lyder det heller ikke til at du gør..)

Håber i finder frem til noget der kan hjælpe jer…

Vh Line april 10

jydskmorjydskmor
    Medlem

Jeg vil gerne høre, om der er andre, der har børn, som tisser om natten. Min datter begyndte at tisse rigtig meget om natten omkring det tidspunkt, hvor hun blev renlig om dagen. Renlig er måske så meget sagt, for kort tid (få måneder, så vidt jeg husker)efter, at hun havde smidt bleen (da var hun 3 år og 4 mdr), kunne vi lægge op til 5-6 par bukser til vask dagligt. Ikke noget vi gjorde et stort nummer ud af , og efterhånden blev hun helt enlig. Da hun så som fire-årig smed natbleen, efter eget ønske, vågnede hun til gengæld hver eneste nat og skulle op og tisse. Og det gjorde hun frem til marts i år. så begyndte hun pludselig at sove igennem om natten, desværre med den konsekvens, at hun tissede i sengen. Så reelt sov hun alligevel ikke igennem. Vi troede, at det var fordi hun stod overfor at skulle skifte fra børnehave til sfo. Men det holdt bare ikke op igen. Efter et par uger, hvor jeg hver nat var oppe og skifte sengetøj, begyndte vi at vække hende om natten og havde hende ude og tisse. Det hjalp kun lidt, for fra at tisse omkring midnat begyndte hun at tisse tidligere og tidligere, til sidst kun en time efter at hun var faldet i søvn. Vi begrænsede selvfølgelig hendes indtag af væske uden virkning.

Så gav vi hende natble på, og den har hun sovet med i flere måneder. Hun giver udtryk for, at hun helst vil sove med den på, for så sover hun bedre. Kun når hun har overnattet hos bedsteforældre og været på lejr har hun sovet uden – og så til gengæld været oppe og tisse.

Vi har været ved læge, afprøvet nogle piller uden held, og aftalt med ham, at vi ser tiden an. Det er mig inderligt ligegyldigt, at hun skal sove med ble et år eller flere, hvis hun vokser fra det og i øvrigt ikke har gener.

Men – der er så bare det, at hun allerede sidst på eftermiddagen begynder at tisse i bukserne. Uanset om det er hjemme eller ude. Hun tisser tidligere på dagen, så hun burde vel kunne mærke, om hun skal eller ikke skal. Og hun er flov over det, kan jeg mærke. Men der har altså ikke været én eneste dag siden marts måned, hvor jeg ikke har lagt mindst ét par bukser til vask. Jeg har ikke styret hende toiletbesøg med hård hånd. Måske skulle jeg prøve det? Men det undrer mig, at det går fint først på dagen. Og jeg er i tvivl om, om det har sammenhæng med hendes nattisseri?

Hvad tror I?

mvh Kirsten (tidligere meget mere aktiv, men synes denne side er lidt mere bøvlet…)

malina77malina77
    Medlem

Hej

Min Oscar har aldrig været renlig om natten. Han sover med ble, og en sjælden gang er den tør om morgenen (tit hvis det har været MEGET varmt, for så har han svedt al væsken ud i stedet). Han har også problemer om dagen, hvor han går rundt og drypper i bukserne uafbrudt (og det lugter fælt!). Han har været til undersøgelse på inkontinensklinikken i Næstved (privatklinik, fordi jeg ikke ville vente til november, hvor vi kunne få tid indenfor det offentlige), og han har en overaktiv blære. Vi blev enige om at starte med at fokusere på problemet om dagen, for det er jo ikke fedt at gå rundt og lugte af tis. Han fik at vide, at han så snart, han mærkede, at han skulle tisse, skulle han straks gå ud og tisse, for hvis hjernen sender beskeden anden gang, begynder den overaktive blære allerede der at dryppe. Det er 14 dage siden, vi var dernede, og han har været på ferie hos sin far siden da, så jeg er spændt på, hvordan det er gået med aftalen. Hans far har nemlig en mere “afslappet holdning” til mange af den slags ting ;o)

Mon ikke et ringeapparat kunne være noget for din datter? Det, jeg har set, sætter man fast på underbukserne, så de bliver vækket med det samme! En kollega har meget gode erfaringer med det. Med hendes søn tog det under 14 dage, før han var kureret for nattisseri. Mht problemet om dagen er det mærkeligt, at det kun er om eftermiddagen, at det sker. Men ja, måske fordi hun er træt. Ved ikke lige, hvad jeg skal foreslå, andet end det råd Oscar fik med straks at gå på toilettet ved første besked fra hjernen…

Malene

acinchinaacinchina
    Medlem

min soen Oscar har ogsaa overaktiv blaere og vhar vaeret uden medicin hele sommeren men har gaaet i badebukser saa det har vaeret svaert at vourderer om han tisser om dagen. Det blir meget tudeligt naar han starter til i skolen igen.

Her er de raad vi fik fra laegen.

– Ingen juice – kun maelk og gerne paa faste tider saa han ogsaa skal tisse paa faste tider. Fx skal oscar drikke 1 glas vand foer hvert maaltid (ogsaa snaks)

– Faste tisse ruitiner! lige naar man staar op, inden man gaar i seng, inden man spiser, inden man skal ud af doeren – OGSAA selv om man ikke skal.

– soerge for at de tisser FAERDIG – og ikke for drenge traekker kalorius ind for tidligt – det goer Oscar saa det sidste ender i bukserne. Laegen foreslog at de sidder ned for der ved bedre at kunne toemme blaeren. men det kan vi ikke faa ham til.

Mht natten saa sover Oscar ogsaa med ble – vi har ikke rigtigt gjort noget endnu da det ikke er noget problem for ham – har en fornemmelse af at han godt kan li det – og saa kan man ikke tage den fra ham.

/AC

mouete3mouete3
    Medlem

Vil gerne kommentere dette indlæg – selvom jeg desvæære ikke har en løsning.

Vores datter har været renlig om dagen fra hun var 2½, men aldrig om natten (hun er fra jan 04) hun har været meget ked af at bruge ble, så sidste sommer fik hun lov at slippe for den, selvom det har betydet næsten umenskelig meget vasketøj siden… vi prøver at ta hende på toilettet hver aften før vi går i seng, det virker i perioder (jeg synes det er lidt synd for hende at vække hende, men hun er også meget ked af at tisse i sengen – så hvad er værst?.)

vi har flere gange snakket med vores læge om det men hun vil ikke gøre noget før pigen er 7/8år – jeg synes det er længe at vente, så vi overvejer selv at invistere i sådan en ringeklokke til at montere i underbukser, men er i tvivl…. så jeg følger med glæde denne debat.

mht. din datters uheld sidst på dagen, tænker jeg lidt at først på dagen er dert jo ikke så meget væske i kroppen (der er jo ikke indtaget væske om natten), så er det måske lettere at styre, eller måske er trætheden ved at nærme sig, eller….

mouete3

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.