Nu vi er ved slimproppen…

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe August 2010 Nu vi er ved slimproppen…

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter
    CountrymumCountrymum
    Medlem

Det er almindeligt at hæve omkring kønsorganerne, ligeså almindeligt som at ben og fødder hæver. Det kaldes stase og skyldes  at baby hindrer det normale tilbageløb af blod og væske som så bliver stående, der hvor tyngdekraften driver det hen. Nogle får også åreknuder på kønsorganerne.

Jeg er også hævet, men kan dog ikke mærke det som du beskriver det når du sidder ned.

Venepumpeøvelser er gode, for både underliv og ben, men hvis det skla virke godt så skal de med allesammen, altså også bækkenvip, dybe vejrtrækninger osv.

Kh Gitte, Fysioterapeut og lymfødemterapeut (som dog ikke får lavet alle de her smarte øvelser selv……)

LajsensmorLajsensmor
    Medlem

… har jeg et andet spørgsmål af lettere intim karakter – undskylder på forhånd.

Er der andre end mig, der har oplevet at de nedre regioner er hævede? Jeg har de seneste uger været meget hævet, ja føler nærmest at det hele popper lidt ud dernede. De seneste dage har det været generende, da jeg kan mærke det, når jeg sætter mig ned. Tænker selv at det må være fordi baby presser på dernede, men har har bestemt ikke sat sig fast endnu, så det er ikke fordi han ligger dybt. Til gengæld har han i nogle dage foretrukket at ligge og sparke meget ned mod udgangen! Skal til lægen i morgen til alm. tjek, og vil bede hende om at kigge efter, men er der nogen af jer, der kan genkende den fornemmelse af, at det nærmest falder lidt ud??? Kan ikke huske det fra sidste gang.

Signe

morlinda30morlinda30
    Medlem

jeg kan udemærket godt huske fornemmelsen… men nu fødte jeg jo også sidste år smiler… men det er ikke særlig behageligt, og nogle dage er det værer end andre, men syntes dog kun jeg kan huske at det var den sidste tid hvor hun havde lagt sig fast… jeg har ikke lidt af det endnu denne gang, men han har heller ikke lagt sig fast endnu( tror jeg) skal til jordmoder på torsdag smiler

linda 33+1

Anonym
    Gæst

jo jo…. mor her er også hævet,mine intime dele er godt opsvulmede,har især bemærket det de sidste ca. 2uger… og jeg må sku her indrømme at det er mere sjældent end kønt.. hi hi

godt man ikke kan se den selv så tit længere,grundet maven,man bliver jo helt forskrækket;)

jeg har også tyngde fornemmelsen i underlivet,jeg tror det er fordi at han ligger helt nede og trykker på,når jeg skal lave en kvibe øvelse kan jeg slet ikke trække bækkenbunds musklen så langt op som jeg plejer,føler at jeg kan klemme den halvvejs op og kan ikke holde den særligt længe,har tydeligt en fornemmelse af at han ligger i vejen den lille gnom….

men det er bare helt fint med mig HVIS det betyder at han nærmer sig UDGANGEN.. 😉

så Signe,du er bestemt ikke alene her;)

lad os lige høre hvordan det gik hos lægen;)

kh anett 37+0

LajsensmorLajsensmor
    Medlem

Hmmm. Fik min læge til at kigge efter idag og hun kunne fortælle mig at det er min blære der er nedsunken! Ikke særlig fedt 🙁 Troede kun det var 80 årige damer der led af det! Hun kendte ikke nok til det i forhold til graviditet, så jeg tror jeg vil prøve at få fat på en jordemoder i morgen. Jeg kan godt blive bekymret for om det kan have en betydning for om jeg må føde naturligt, og om det evt. kan give flere gener bagefter. Og mon det kan spille ind på graviditeten? Efter blæren sidder livmoderen, så hvis nu det forsætter med at synke ned, hvad så? Kan man mon risikere at føde for tidligt??? Øv øv øv, har aldrig døjet med sådan noget før 🙁 Håber det går i orden, når trykket fra maven er væk efter fødslen.

Tak for svarene tøser. Laver også knibeøvelser, men det har været ret besværligt på det seneste sikkert på grund af nedsunkenheden 🙁

Oven i købet skulle jeg have haft svar for min glykosebelastingstest,som jeg var til i mandags. Og så viser det sig, at de har glemt at sætte mit cpr.nummer på blodprøven, så jeg har spildt tre timer på sygehuset – på tom mave!!! Skod dag! Nægter at tage den igen, synes det der sukkervand man skal drikke er så klamt, så har aftalt med min læge at jeg i første omgang skal møde fastende op hos dem og få taget en blodprøve, så de kan se, om sukkertallet i al almindelighed er højt. Tvivler på, at der er noget galt, men man tager jo imod de test de tilbyder.

Knus Signe, der synes det har været en dum dag, men alligevel er super glad for at være 32+0 – ja jeg skifter også om onsdagen 🙂

elin_melin_m
    Medlem

…er et tilbud, ikke noget man skal! Husk i det hele taget det, når i er i sundhedsvæsenet, tag ansvar for jer selv og jeres krop.

Jeg har under de sidste 2 graviditeter sagt nej til glukosebelastning. Det er jo stort hver 3. som bliver det tilbudt efterhånden. Og det gør de ved et forholdsvist lavt BMI, og som ved mig fordi alle mine børn vejede over 4000 g, men der er ikke noget mærkeligt i, at vi får store børn, for både min mand og jeg er høje mennesker og vejede begge 4000 g eller mere ved fødslen, så har aldrig forventet at føde børn på 3300 g.

Elin 38+4

Anonym
    Gæst

hej signe:)

øv,sikke en møg besked at få:( men,rigtig god beslutning at tage til lægen og få det tjekket,din jordemoder kan garanteret fortælle dig meget mere om hvad det betyder ( forhåbenligt ingen ting) men,man bliver jo lige lidt bekymret 🙁

jeg synes også gud og hvermand efterhånden får den glukose belastnings test… men jeg har så overhovedet ikke forstand på det..

min datter er godt nok”ægte” diabetiker,men det er en helt anden snak;)

op med humøret;) nogle dage er bare bedre end andre:(

kh anett;) 37+0,giv lige en melding når du har talt med jordemoderen

LajsensmorLajsensmor
    Medlem

Tog til åben konsultation i formiddags og fik snakket med en sød jordemoder om problemet. Hun tog det meget alvorligt og kunne godt forstå min bekymring. Hun ville ikke kigge efter, men gav mig i stedet en henvisning til en læge på fødegangen, så der skal jeg nok op i næste uge og kigges efter. Hun bekræftede også at det ikke var unormalt, men at der skulle tages stilling til, om det evt. kan få betydning for om jeg må føde vaginalt, både i forhold til om jeg kan og om det kan skade for meget, så tilstanden forværres efter fødslen. Øv øv, håber at jeg må føde selv, synes tanken om kejsersnit er træls og skræmmer mig lidt, men på den anden side er det godt at kunne forberede sig lidt på det, hvis det bliver aktuelt. Jeg er også spændt på at høre om livmoderen også er slap og om det kan have en betydning på om fødslen går igang før tid… Så er glad for at jeg tog afsted 🙂

Elin – Mit BMI var lige nøjagtigt højt nok til at de skulle tilbyde mig den! Jeg ville faktisk også have sagt nej, da der absolut intet var at bemærke ved sidste graviditet. Men jeg snakkede med både læge og jordemoder om de, og de anbefalede mig begge at tage imod testen, så derfor endte jeg alligevel med at gøre det. Men nægter som sagt at tage den igen nu, efter en gang at have siddet der til ingen verdens nytte. Alt i mig siger nemlig også at der ikke er noget at komme efter 🙂

Anonym
    Gæst

hej signe:)

øv,så ville hun ikke engang undersøge dig:( det er da lidt nitten at de ikke tager dig ind til jordemoderen på føde gangen med det samme synes jeg… tænker her på at du så skal gå i uvisheden med en masse tanker som spøger i hovedet:(

sådan ville jeg have det er jeg sikker på.. håber at du er nogenlunde ved godt mod.. og så håber jeg virkelig for dig at det ikke betyder noget i forhold til vaginal fødsel,som du jo allerhelst vil;)

hvis hun siger at det er meget normalt så håber vi da bare at det intet betyder:)

godt at du tog dine fornemmelser alvorligt,det er bare om at komme afsted hvis man er det mindste i tvivl…

kh anett 37+1

Anonym
    Gæst

Hej Signe;)

hvad med din nedsunkne blære? har du været på FG og blive undersøgt??

Kh anett 37+6

Anonym
    Gæst

HA HA Signe… Ja undskyld at jeg griner”nu med tenna”,det er mere end min skrøbelige latter muskel kan klare;))

Det et surt at du havde de møg dage:((

godt at det er på retur nu,de er da lidt langsomme i betrækket med at få dig til undersøgelse…

Det er da super hvis han har vendt sig den lille mand,så er der lige en ting mindre at tænke på:) Jeg tror også at dit “våd problem” skyldes blandt andet at han ligger nede og trykker nu,jeg har siden at “tvebak” har lagt sig dybt,haft mange irriterende tryk på blæren,den kan næsten ikke indeholde noget mere og jeg render frem og tilbage og tisser KONSTANT..

det er så noget med at skynde sig at tisse før jeg handler og droppe fart grænserne på vej hjem og aaaahh,tisse igen,som var det 3 timer siden..

Måske skulle man bare få lagt et kateter fast;))

kh anett 37+6,med øm latter muskel

LajsensmorLajsensmor
    Medlem

Hej Anett,

nej jeg har stadig ikke fået tiden med posten, så jeg har bestemt mig for at give dem til torsdag, og så ringer jeg og rykker. Heldigvis har jeg ikke rigtigt været generet af det de sidste par dage, men skal lige hilse og sige, at jeg havde et par trælse dage torsdag, fredag og lørdag (som jeg ikke har skrevet om før). Igen lidt intime detaljer – sorry!

Torsdag i løbet af arbejdsdagen fik jeg bare flere og flere trælse plukkeveer. de gjorde ikke  ondt men maven var sindsygt tung, hvis I forstår hvad jeg mener. Jeg kunne nærmest ikke gå et skridt uden at skulle standse op. Da jeg kom hjem og havde haft benene opppe gik jeg på toilettet og var bare våd i trusserne 🙁 Kunne ikke rigtigt finde ud af hvad det var, det lugtede hverken af fostervand eller urin og farven var også lidt mystisk. det blev ved i løbet af aftenen og jeg kunne bare ikke mærke, hvor det kom fra. Fredag morgen var plukkeveerne der stadig og jeg var stadig læk, så jeg bestemte mig for at blive hjemme. Med alt det med nedsunkenheden i hovedet ringede jeg til fødegangen for at høre dem ad, men de bad mig om at se tiden an, fordi jeg også fortalte dem om mit besøg ved lægen. Havde håbet på at de ville tage mig ind og tjekke mig, nu hvor jeg allerede havde henvisningen! heldigvis blev det bedre i løbet af dagen, hvor jeg lå på sofaen med benene oppe. Jeg begyndte også at mærke at det nok kom fra blæren ;-( Men af pest eller kolera foretrækker jeg alligevel at lække som en gammel dame fremfor en fødsel i uge 32! Lørdag forsatte med plukkeveer og let muren i maven og ømme bryster, så jeg blev ærlig talt lidt nervøs for om jeg var igang med at gå i fødsel. Men endnu en hel dag på sofaen gjorde underværker og søndag var alle fornemmelserne næsten væk 🙂

Skal også lige nævnes at jeg er temmelig overbevist om at lillebror har vendt sig her hen over weekenden, så mon ikke også det har været en stor del af problemet! Men det er skønt at han har gjort det. kan få fat på hans små skuldre nu nede over skambenet og hans numse ligger lige over navlen, så man rigtigt kan få ved og nusse den og ryggen 🙂 Og tyngden i maven er væk. Er bare spændt på om han bliver der, for Nikolaj vendte sig igen og var lige ved at blive for magelig i UK stillingen, så han vendte først tilbage mod udgangen lige inden termin!

Puhh, det blev langt 🙂

Signe 32+6, nu med Tenna – åhhh disse graviditetsglæder!

marabou4marabou4
    Medlem

Sikke noget bras Signe!

Du må virkelig tage genoptræningen alvorligt efter fødslen.

Knus

Anne, som altså også lækker… ikke vand, men luft!!

LajsensmorLajsensmor
    Medlem

Hej Anne,

Jeg ved det, men det gjorde jeg også sidst… Tror bare at det voldsomme pres fra lillebror har været for stort. Er meget spændt på hvad de siger i morgen til den samtale jeg skal til. Det generer mig ikke rigtigt længere, men derfor kan det jo alligevel godt spille ind i forhold til fødslen.

Er i øvrigt ikke længere så sikker på, at det der lækkeri er fra blæren. Jeg tror alligevel at det er udflåd, for det er blevet meget kraftigere de sidste dage. Igår havde jeg faktisk mistanke om, det kunne være den famøse slimprop, der langsom er ved at gå, for det var meget og sejt i det og farven var sådan lidt gul-snottet. Men aner det ikke. Sidst var jeg ikke i tvivl om at det var proppen, men den gik altså også sammen med vandet da jeg var i aktiv fødsel.

Signe 33+6 – der endnu engang står for et af de mere lækre indslag 🙂 Sorry!

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.