Første forældremøde – hvordan mon det fremtidige samarbejde bliver…

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2004 Første forældremøde – hvordan mon det fremtidige samarbejde bliver…

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    nilla1969nilla1969
    Medlem

Vi havde første forældremøde i går – skolestarten rykker tættere og tættere på!

Det var en lidt forjaget affære, syntes jeg. Det meste af tiden gik med fælles orientering af alle tre startklasser, og så var der lidt tid hver for sig i klasserne. Der blev “valgt” kontaktforældre: De der var interesserede, meldte sig, så det var hurtigt klaret. Bagefter var læreren temmelig fokuseret på at få arrangeret fælles frugtordning. En af mødrene oplyste, at hendes datter har glutenallergi og derfor ikke kan være med, hvis ordningen også omfatter brød. Det virkede som om de fleste andre var ret ligeglade; så kunne hun bare lade være med at spise brød. Lidt egoistisk, synes jeg – jeg ser jo for mig lille 5-årig, der skal være “mærkelig” hver dag, når de andre får fælles brød og hun ikke kan være med :-/ Helt generelt er jeg nu heller ikke den store tilhænger af de fælles ordninger, for jeg ser jo hvad andre putter i deres børns madkasser. Jeg kan godt frygte, at der bliver for meget kanelknækbrød og bamsebolle over det. Det endte med at blive til, at kontaktforældrene skal finde ud af, hvad vi skal – så vi får se.

Heldigvis for pigen er der også andre “mærkelige” børn i klassen – Asger med hans gigt, 2 specialklassebørn ad hoc (som forhåbentlig bliver til 3 snart, når det går op for skolen, at Asgers børnehavekammerat ikke er gearet til en almindelig klasse), og et barn med en hjertefejl. Så i det mindste er hun ikke den eneste, der skiller sig ud.

Men generelt kan jeg måske bare godt frygte for klassens fremtid, hvis folk kun fokuserer på sig selv og egne børn, og ikke prøver også at tage hensyn til andres poder… Mon det også er folks eget problem, hvis lille Sofie fx føler sig udenfor? Det er lidt skræmmende at vide, at man helst skal kunne samarbejde fornuftigt med alle de vildtfremmede mennesker de næste 10 år, især når man måske fik et lidt dårligt indtryk af nogle af dem. Men igen – vi får se…

knus Pernille

katja1850katja1850
    Medlem

Jeg synes desværre det er en tendens der mere og mere gennemsyrer danskerne.

Jeg så den da vi var til et førskole møde hvor vi hver i sær skulle sætte kryds ved hvilke forventninger vi havde til skolen.

Mange krydsede kun af i: “skolen skal kunne håndtere og udfordre stærke børn (det var ikke sådan det stod :))

Hvor jeg altså også krydsede af i: Skolen skal kunne håndtere svage børn, for jeg mener ikke at man kan det ene uden det andet.

Hmmm håber ikke at vi får fælles frugt ordning – mener altså at det er forældrenes egen hovedpine – slut prut finale 😉

Hvad jeg er spændt på så er det hvordan fødselsdage vil blive afholdt – for man kan jo sige at vi har alle børn der enten lige har haft eller lige vil have fødselsdag omkring skolestart.

Knus Katja

ingefdingefd
    Medlem

Hej Pernille,

ja, det bliver en udfordring, og i Mikkels klasse, er det næsten altid de samme, som er kontaktforældre, jeg har nu været det i over 3 år, for der er ikke andre, som melder sig.

Da vi var til møde på skolen til Emils årgang, var der også lige en enkelt dreng, som jeg ikke håber, Emil kommer i klasse med, ikke pga. drengen, men derimod hans forældre, som jeg bare ikke kan med. (sådan noget som at ryge lige op i hovedet på en baby ol.)

Jeg syntes, det er i orden at ha’ en frugtordning, men det skal kun være frugt og ikke alt muligt andet. Der har kørt forsøg her i kommunen, med frugtordninger til klasserne, men der er ikke nogen, som har ønsket at betale for det, da det ikke længere var forsøg. Den frugtordning der har været, er en fælles ordning, og altså ikke noget med at forældre skal tage noget med, kun betale 😉

Mht. fødslesdage, så havde vi egentlig planlagt, at vi skulle ha’ alle drengene fra Emils klasse her hjem i starten, men da de jo ikk ebliver delt, har vi skrottet den igen. Så må han vente med at holde fødselsdag til lige før sommerferien næste år. Men det kan være en god idé på det første forældremøde at lave reglerne. I Mikkels klasse blev de heldigvis: enten drengene/pigerne eller hele klassen. maks 30 kr. til gave.

Knus

Inge

acinchinaacinchina
    Medlem

Jeg er jo lidt forud for skole start 🙂 og Oscar holdt sin ‘on birthday’ i Torsdags hvor min mor delte is ud. Klassen sang og Oscar kunne vaelge hvem der skulle med ud og vaske haender…?!?!? jg var der ikke selv da jeg var til afslutining for Albert lige paa samme tid.

Jeg har sendt invitationer ud idag til Oscars ffoedselsdag og der inviterer v bare de venner vi har med og uden boern. Ikke kassen (undtagern en enkelt pige hvor vi ser hendes foraeldre) da han jo skal skifte skole.

vi har ikke vaeret til foraeldre moede endnu – det sker efter skole start hvor vi moeder laeren og faar klasse sammensaetningen.

det er ikke anderledes end sidste aar og det er helt fint. Sidst aar tog jeg boernene forbi skolen inden den startede for at de kunne hilse paa laeren og lige se den (men der startede de jo ogsaa 1.5 uge efter de andre) Ffoerste skole dag blir ikke fejret som i DK – jeg aflevere bare Oscar gennem doeren og det er saa det.

jeg syntes det er vanskeligt med problem boern isaer fordi jeg selv var et af dem som skulle have mere stoedte og hjaelp saa jeg er sikker paa at de andre foraeldre ikke syntes det var fedt at deres barn gik i klasse med mig.

Oscar har mange vennerr gennen ski, svoemning og fodbold uden for skolen og saa laenge han laere det han skal saa syntes jeg ikke det er et problem med boern som er vanskelige.

Paa Oscars nye skole er der en kantine hvor han kan koebe mad eller fast food som jeg entlig ikke betragter som mad. Saa han forrtsaetter med madpakken – men der er da rart at vide at man i en snaever venning kan stikke ham 5 USD og saa spiser han pizza.

/AC

dreamoutlouddreamoutloud
    Medlem

for heldigvis er alle børn “mærkelige”. Eller forskellig udfordret om man vil.

Med skolestart åbner der sig en mangfoldighed af muligheder og skikke, hvor jeg som forældrer ser til og glædes over at andre ikke ligner mig. Det er indimellem en udfordrning og ens rummlighed med sindsygt sundt tror jeg. Min store søns klasse var alt for “hvid”. Med yngstesøn glæder jeg mig over at der også er børn af parkistansk, indisk og afrikansk afstamning. Vi får kongegod mad til festerne, hvor alle har noget med.

Har aldrig haft fælles frugtordning hos os. Men der er jo hapserting i sfo’en inkl. fredags”guf “og fredagshygge i klasserne på skift. Jeg har ikke oplevet at der udstikkes retningslinier herfor. Så det bedste er nok, at lære sit barn hvad det ikke skal spise og at det kan man uden at gøre noget nummer ud af det.

Der er enormt mange børn der enten er kræsne eller har fravalgt ting de ikke gider at spise. Det styrer de jo heldigvis selv.

ENESTE fællesbeslutning som jeg er er STOR tilhænger af er 1 fællesfødselsdagsgave pr. barn fra klassen. Man skal således kun købe en fødselsdagsgave til et barn fra hele klassen pr. år. Så fødselsdagen fejres på skolen og fester hjemme er bare “legeaftaler”.

Heldigvis er det jo bare vigtig, at ungerne har det godt med hinaden!

Hilsen Bella

nilla1969nilla1969
    Medlem

Ja, det var da ærgerligt at vi ikke fik talt om fødselsdage – Asger har fødselsdag 2 dage efter skolestart, så det havde været yderst relevant! Men det druknede i den /&%()/&)(% frugtordning, som jeg stadig ikke helt ved, hvorfor var så magtpåliggende for læreren… *suk*

Men jeg ved ikke om jeg vil invitere børnene/drengene hjem til fødselsdag. Jeg ved ikke hvor festligt Asger vil synes det er, når han ikke kender dem så godt endnu; men det kan vi finde ud af i løbet af ferien. Ellers vil jeg bage og tage kage med på hans fødselsdag, og så må det være det for i år. (Note to self: husk at tjekke hvad man kan bage til pigen med glutenallergi. Marengs måske?). Og heldigvis har vi jo masser af familien at invitere (måske er jeg derfor egentlig også gerne fri for at holde for alle børnene *smil*)

Mht at det bare er vigtigt at ungerne har det godt med hinanden – ja, enig, men jeg synes i høj grad at samarbejdet forældrene er vigtigt i forhold til at opnå dette. Og ja, jeg synes desværre også at tendensen bliver mere og mere “jeg, mig, mit” – ikke just fremmende for et god fællesskab…

knus, Pernille

stiniistinii
    Medlem

Jeg har nu hller ikke hørt noget om frugtordning – hverken på Silas’ eller min skole. Hvert barn har det med de slev skal spise. Og det passer mig glimrende!!!

Egentligt vil jeg håbe at Silas kommer i´klasse med børn der skiller sig ud… Jeg synes det er vigtigt at de ser at ikke alle er ens og lærer at acceptere hinanden. Jeg synes nu generelt at børnene er rigtig gode til at tage sig af hinanden og de finder lynhurtigt ud af hvem der må få hvad.

Jeg ville faktisk bekymre mig mere, hvis han skulle i klasse med én ham i forvejen havde et dårligt forhold til. Jeg ville være rigtig ked af, hvis jeg på forhånd ville vide at mit barn skulle være i samme klasse med en som han eller hun bare har det svært ved at være sammen med?

En af Silas’ bedste bh-venner er en tyrkist dreng. I hans bh er der meget få børn med anden etnisk baggrund 4 ud af 66) så jeg er glad for at han før muligheden for at blive inviteret med ind i en anden kultur på den måde. For selvom forældrene gerne vil integrere sig, så ER der forskelle.

Mht fødselsdag så havde vi besøg af bh i går til før-fødselsdag. Vi har ikke planer om at han skal fejre noget i skolen. Det er alligevel 3 uger efter han har haft fødselsdag. Og så må vi se hvad vi gør til næste år…

KH Stine

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.