Inkontinens

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    malina77malina77
    Medlem

Hej

Oscar har aldrig været renlig om natten, og der er heller ikke tegn på, han er ved at blive det. I efteråret fik vi Minirin af lægen, som kun hjalp i et par uger, så ophørte virkningen. Derfor sover han med ble om natten, som han dog indimellem (ca 1 gang om ugen) tisser igennem. Selvfølgelig er det irriterende både for ham og os, men i løbet af dagen er problemet der også. Han “drypper” hele tiden, og ind imellem tisser han også i bukserne (og derfor har jeg haft svært ved at vurdere, om det var dovenskab eller hvad). Jeg synes, der var en periode for et års tid siden, hvor det var blevet mindre, men det er det i hvert fald ikke mere. I går snakkede vi om det, da han skulle i seng, og jeg sagde til ham, at han skulle huske at skifte bukserne i bh, hvis de var våde, og så sagde han, at hvis han så et stjerneskud, ville han ønske, at bukserne ikke blev våde mere, eller at tis ikke kom til at lugte. Det er lige til at begynde at græde over… han har aldrig virket påvirket af det, men han går alligevel og tænker over det, kunne jeg så høre. Så i morgen ringer jeg til lægen, så vi (forhåbentlig) kan nå at få en henvisning inden han skal i skole.

Og så når jeg ned til spørgsmålet (nok mest til Camilla): De der inkontinensunderbukser, man kan få til børn; føles stoffet vådt mod huden, når de har dem på? Og kommer tisset til at lugte som i et par almindelige underbukser? Og er det nogen, man kan få tilskud til (selv om jeg selvfølgelig bare betaler, hvis der ikke er tilskud)?

Malene

acinchinaacinchina
    Medlem

Nu er jeg ikke camilla men min Oscar har samme problem og her er hvad jeg har fra Camilla. Adressen er http://www.max-mortensen-co.dk Hjemmesiden er lidt svær at finde rundt i, synes jeg. Du skal klikke på det link i højre side, hvor der står: “baby/junior inkon. Undertøj” Det er de grå og sorte boxershorts, der hedder: Dess. 446 boxer

Jeg har ikke endnu koebt nogen saa jeg kan ikke svare paa dine spoergsmaal om det lugter mm

Vi har taget Oscar af medicinen (som han har faaet i 1,5 aar mod overaktiv blaere om dagen) og i dag og igaar har vi ingen uheld haft. 

Jeg tror ikke boern er dovne eller ligeglade og heller vil have vaade bukser for at undgaa at afbrude legen. Jeg tror at de er noed til at tune tisse signalet ud da det er der hele tiden. Derfor virker det som de ikke opfatter det. jeg tror ogsaa de er noed til at vaere ligeglade med vaade bukser for hvad skal de ellers. Jeg tror at de boern som har det problem virker dovne og lige glade men bestemt ikke er det de ved bare ikke hvad de ellers skal goere.

simon har taget en lang snak med Oscar om at bestemme over blaeren – og at det er OSCAR der bestemmer hvornaar han tisser. og de dage der ikke lykkes at bestemme (=vaade bukser) dem taler vi ikke ret meget om.

Jeg syntes lige som din Oscar at min Oscar viser initiativ og interesse for at aendre paa problemet – og det er for os en helt anden indstilling fra hans side og det er derfor vi proever uden medicin over sommerferien – saa maa vi se hvad vi goer naar vi naar September. 

/AC 

Anonym
    Gæst

Mads var også langt mere påvirket af problemet end vi lige regnede med. Og det med ikke at skifte bukser er nok mit største problem. Han tror selv, at de andre ikke opdager noget, hvis han bare lader som ingenting. Bukserne er jo ofte tørre, så spørger noget om han har tisset, siger han bare nej se selv, mine bukser er tørre. Meeeeen det lugter rigtig meget. Og han er flov over at skulle skifte bukser og kan ikke komme til at gøre det i fred på toilettet.

Siden vi for 2-3 mdr satte ekstra fokus ind, er der sket meget. Han er blevet bedre til at fornemme, hvornår han skal tisse. Vi har lavet tisseskema og lægen syntes umiddelbart det så meget normalt ud for en 5-6 årig, men personligt oplever jeg ikke at det er normalt at børn i den alder hver gang løber som sindsyge får at nå det. Og har de uheld han har. Vi skal snakke igen, når Maja skal til 5 mdrs undersøgelse og hun vil gerne lave en henvisning til nærmere undersøgelse.

Selvom jeg syntes det er blevet meget bedre, så har han stadig uheld ca 3-4 nætter om måneden og stadig flere ugentlige uheld med tisse i bukserne i dagtimerne.

Marie

camillabagcamillabag
    Medlem

Hej Marie

Du har allerede fået linket fra AC – dejligt!

Bukserne kan suge ca. 2 dl, og for min drengs vedkommende, kan det for det meste forhindre, at det går igennem ud på de lange bukser, inden aften. Jeg ved ikke, om de føles våde, for min dreng har for længst lært at ignorere den fornemmelse… men hans hud har det fint, og han lugter ikke. Det med lugten har nu aldrig været et problem med ham. Jeg ved det ikke, men jeg tror, der er individuel forskel på, hvor meget ens tis lugter…?

Han fylder iøvrigt 10 år om en måned, og der er ingen dage, hvor bukserne er 100% tørre… jeg har fundet ud af, at det er enormt vigtigt, at få problemet til at fylde så lidt som muligt i hans verden. Han ER meget træt af, at han skal ha’ det sådan, men hvis vi lader være med at tale så meget om det, og hvis han heller ikke overhører, at jeg taler med andre om det, så fylder det mindre i hans hverdag og belaster ham mindre. Men forud er der selvfølgelig også gået en årelang proces, hvor vi har arbejdet meget med, hvad han kan gøre, for at klare det bedst muligt og minimere uheldene. Så det er ikke så enkelt – men bare et velment råd – pas på, problemet ikke kommer til at fylde for meget. Husk at fokusere på, at andre børn også kan have problemer med det ene eller andet, og at man sagtens kan klare det hele alligevel…

Held og lykke med kampen for at opnå den luksus at have tørre bukser 🙂

Camilla

malina77malina77
    Medlem

Tak for svarene, både til Camilla og dem, der ikke er Camilla ;o)

Vi havde fået tid hos lægen i næste uge, men så har de sendt et brev, at den pågældende læge ikke er der den dag alligevel, så jeg skal ringe og få en anden tid. Åh, hvor bliver jeg bare træt af sådan noget. Så går der sikkert mindst en uge mere. Hvorfor kan de ikke ringe i stedet for at sende et brev ?!? Nå…

Når jeg synes Oscar lugter af tis, er det vist mere af ammoniak end af tis. Om hans tis bliver omdannet hurtigere end andet tis, ved jeg ikke, men fælt lugter det i hvert fald. Jeg håber, at inkontinens-underbukserne kan hjælpe på det problem. I en ble kommer det i hvert fald ikke til at lugte i løbet af natten.

Min mor havde ringet til kontinens-foreningen, og de sagde, at en dreng på hans størrelse burde have en blære, der kunne indeholde ca. 230 mL. Da vi i efteråret førte skema med drikkelse og tis, var hans maximale mængde 130 g (og mon ikke densiteten er ca 1 g/mL? *S*). Nogen der ved, hvor meget jeres børn tisser? Min to år ældre datter kan holde sig i evigheder (fx en hel skoledag eller fra 18 til 8 næste dag…) og til gengæld også tisse rigtig meget (måske skulle vi måle hende? Det er bare lettere at holde noget under en dreng *S*). For hvis Oscars blære er godt det halve af normalt, er der jo ikke noget at sige til, at han i hvert fald ikke er renlig om natten.

Malene

acinchinaacinchina
    Medlem

Hej Malene,

Surt med laegen kan godt forstaa du syntes de godt kunne have ringet istedet for at sende et brev.

Da vi var til laege med Oscar (Jan 2009) blev han scannet flere gange baade med fuld og tom blaere. (husk vi bor i USA saa det er maaske lidt anderledes) Scanningen viste at oscars blaere ikke var udviklet som en anden dreng paa 4,5 aar – den var noget mindre – hvor meget kan jeg ikke huske. Ifg Urologen sagde hun at det er helt naturligt at blaeren er meget mindre da den jo ikke saerlig tit bliver udspilet/fyldt og derved udvider sig.

I perioden inden Oscar kom paa medicinen sendte vi/boernehaven ham ud og tisse hver time og det gjorde at blaeren ikke udviklede sig. Medicinen som han faar goer at blaeren ikke pludselig sender et signal om at man skal tisse eller tisser, men beroliger systemet saa blaeren ogsaa derved bliver stoerrer. Oscars kommentar da han kom paa medicinen var at noej nu kan jeg jo tisse rigtigt laenge (indholdet i blaeren er altsaa blevet stoerrer)

Oscar lugter sjaelendt af tis men det er jo ikke det samme som at han ikke tisser i bukserne. Ofte er det kun underbukserne der er vaade og omraadet er ofte paa stoerrelse som en kage talerken eller stor underkop.

Simon mener at Oscar ikke hiver bukserne langt nok ned men faar klemt tisseren og derved drypper det som der er i tissemanden i bukserne. Simon har vist mig hvad han mener ved selv at tisse og klemme tisseren – jeg ved jo ikke en dyt om det 😉

Jeg orker ikke tale mere om det. Blir ked af at jeg er den eneste der syntes det er et problem at han tisser i bukserne og gidder ikke vaere den som er maerkelig eller sygeliggoer Oscar. Hvis jeg er den eneste der syntes det er et problem saa kan man jo ogsa sige at det er mig der er problemet. Saa jeg har besluttet mig til bare at have toej med og skifte bukser med et ohh well… Og glaede mig over at det ikke er hovedet der er galt med. Paa dem maade fylder det saa lidt som muligt ihvertefald for mig.

Oscar er heller ikke toer om natten – men ifg vores urolog saa er det 2 meget forskellige ting og uheld om natten og dagen ikke kan sammenlignes eller behandles paa samme maade. Urologen ville ikke goere noget om natten foer Oscar var 6 aar – mens at dags uheld behandler de ved 4 aars alderen i USA altsaa.

Held og lykke med det og skriv hvis du har nogle gode raad/ideer til at loese problemet.

/AC

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.