Kejsersnit

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Anonymous
    Guest

puha,sikke et mareridt du har været igennem,og så 2 gange…

jeg har født vaginalt alle 3 gange ,så har desværre ingen erfaring…

men da jeg skulle have lagt min cerclage virkede rygmarvs bedøvelsen heller ikke,men det var bestemt til at holde ud,tænkte at hvis jeg kunne føde 3 børn kunne jeg også klare det:)

men,det er ikke at sammenligne med kejsersnit overhovedet…

er sikker på at der er nogle herinde som har rimeligt godt styr på det;)

håber at du finder en løsning på det,ellers må det da være noget som fylder godt hos dig. kan kun gisne om hvor ubehageligt det må have været for dig.

kh anett 29+1

usdaneusdane
    Member

Hej

jeg har egentligt et spørgsmål, jeg går og tumler meget med, nu tiden nærmer sig ligeså stille. Jeg har født to gange før, begge gange ved akut kejsersnit (første gang pga. hjertefejl hos min søn, anden gang pga. datteren vejede 4,8). Derfor skal jeg have kejsersnit igen, omkring den 10. august.

Jeg er meget nervøs, da bedøvelsen ikke har virket de to gange, først med epidural, hvor det gik helt galt, og jeg tror jeg har været forfærdeligt tæt på at det endte galt for mig. Heldigvis gav de mig et eller andet, der gav mig et hukommelsestab på en halv times tid e.l. Sidste gang prøvede vi så med spinalbedøvelse, som virkede indtil den lille var kommet ud. Så kunne jeg pludselig mærke alt de lavede i højre side af maven og måtte have noget ekstra bedøvelse. Derfor er mit spørgsmål: hvad i alverden skal jeg vælge denne gang? spinal, epidural eller måske fuld bedøvelse???????

Nogen der kender til at føde under fuld bedøvelse og hvordan det er lige bagefter?

usdaneusdane
    Member

Nej hvor var det dejligt at høre om en anden, der også har været ude for ikke at kunne bedøves. Jeg kunne så godt bedøves fra starten, men den holdt op med at virke.

Hvordan var forløbet med fuld narkose? Betyder det noget følelsesmæssigt ikke at være med når barnet kommer ud? Det er det, der bekymrer mig mest, har ikke så meget mod på spinal eller epidural mere, må jeg indrømme.

marabou4marabou4
    Member

Jeg fik akut kejsersnit sidste gang, og med et forløb der ikke er at ønske igen!!

Det gik nemlig også galt med bedøvelsen:

først gav de mig spinalbedøvelse, men det virkede ikke. Så gav de mig en epiduralblokade, og den virkede heller ikke. De blev ved og ved med at kulde + niveteste mig på maveskindet, og faktisk endte det med, at kirurgen ikke troede på mig mere, og bare nappede til med sin pincet (jeg kunne ikke se hvad hun lavede, så jeg troede hun skar), så jeg hylede: “du skærer fandme ikke i mig, før jeg er ordentligt bedøvet” SÅ kunne hun godt høre, at jeg nok ikke var bedøvet 😉

Det endte med kejsersnit i fuld narkose.

Det har været et mysterie for mig, hvorfor jeg ikke kunne bedøves, og jeg har virkelig stresset over det, lige indtil min JM i denne graviditet sendte mig til samtale med kirurg + narkoselæge. Jeg fik forklaringen, at der kan være en teknisk årsag til, at spinal bedøvelsen ikke virkede… de mener simpelthen, at den sev ud igen, så den ikke virkede optimalt. Epiduralblokaden virkede ikke, fordi de ikke vurderede der var tid nok. Barnet skulle simpelthen ud, fordi de ikke havde hørt hans hjerte i over 5 minutter (pga. manglende udstyr).

Jeg synes da, at du skal snakke med din JM og evt. en læge om dine tidligere forløb. Jeg tror de vil gøre hvad de kan, for at berolige dig. Jeg fik skrevet nogle detaljer ind i min journal -en aftaleboks kalder de det på Skejby, så dem der møder mig under fødslen ved hvad jeg vil, og ikke vil. Jeg tror sådan en samtale måske kan hjælpe dig, så du ikke skal gå og være nervøs her de sidste par måneder 🙂

Anne

marabou4marabou4
    Member

Mit forløb var temmelig atypisk, for jeg havde haft veer, lå med vestimulerende drop i et døgn MED veer, men uden at åbne mig, derfor endte det i narkose. Om det havde nogen følelsesmæssig effekt ved jeg ikke, da jeg jo aldrig har prøvet andet. Man er jo noget omtåget efterfølgende, men man kan sagtens holde sit barn, når man er vågnet. Jeg ved faktisk ikke hvor længe jeg var væk…. Jeg har prøvet fuld bedøvelse 2 gange i alt, og begge gange er jeg begyndt at græde rigtig meget bagefter. Jeg ved ikke hvorfor.

FORDELEN ved denne form var, at det var min mand der kunne præsentere min søn og mig for hinanden, og fortælle alt hvad der var sket fra de havde lukket mig til jeg vågnede (han måtte ikke være med under narkosen) og DET var altså fantastisk. I sær for min mand tror jeg det var godt 🙂

Når dit kejsersnit er planlagt, så burde de altså kunne bedøve dig ordentligt. Jeg synes du skal give det en chance, for man er jo bare så meget mere med, ved en blokade. Men snak med din JM om det 🙂 Du må endelig også spørge mig, hvis det er noget jeg kan svare på, så gør jeg det gerne 🙂

Anne

Anonymous
    Guest

hej anne;)

tænk at du også har været det samme igennem som usdane…

jeg synes at det er bekymrende at bedøvelsen ikke virker ordentligt,det er sgu da et skræk senarie:(

var du slet ikke dårlig efter narkosen? jeg har været i narkose 5 gange og er blevet rent ud sagt pisse dårlig bagefter hver gang… og meget trist oven i hatten ligesom dig.. min mor har det også på samme måde når hun har været i narkose..

min søster ligeså….og farmand…

nu kan jeg godt høre at vi lyder som den store narkose familie;) men det har heldigvis ikke været alvorligt,bare lidt brækkede lemmer,navlebrok,galdesten,fjernelse af nyre,og min far var i narkose så sent som igår,da han har fået foretaget en skulder operation,han har det stadig dårligt…

skal du egentlig have kejsersnit denne gang også? er der ikke noget med at man skal blive ved med det,når man har fået det en gang?

kh anett 29+1

marabou4marabou4
    Member

Anett jeg var vist kun dårlig pga. den morfin-pumpe jeg var udstyret med, for da de fjernede den, blev det hele godt igen. 1. gang jeg var i narkose, var for at få lavet en udskrabning (en ikke planlagt graviditet, der endte med en MA) og der var jeg på benene 1½ time efter, og min kæreste og jeg tog ud for at drikke cocktails, så der havde jeg det fint 🙂

Som udgangspunkt skal jeg føde naturligt denne gang. Der er ingen grund til at anbefale kejsersnit, når jeg kun har fået det en gang før. Det er først ved 3. eller 4. gang.

Jeg har været til 2 samtaler omkring mit sidste forløb, og både kirurg og narkoselæge troede, de skulle igang med at overtale mig til naturlig fødsel, men jeg er ret åben overfor fødsel, men har heller ikke noget i mod, hvis det igen ender med KS. De tog mig meget seriøst, og der blev skrevet nogle aftaler ind i min journal, for at sikre, at vi ikke kommer så langt ud igen. Det giver en tryghed!

Hurra for handlekraftige jordemødre!!

Anne

usdaneusdane
    Member

Nu har jeg endelig været til samtale med en overlæge på Næstved Sygehus. Egentligt havde de regnet med, at jeg bare skulle komme ind aftenen før kejsersnittet og finde ud af det med narkosen, men det gik jeg bare ikke med til. Så nu bliver jeg indkaldt til en samtale med en narkoselæge, så jeg kan få en form for aftale skrevet ned på forhånd. Det giver mig en del tryghed til at kunne gå ind til endnu et kejsersnit.

Tusind tak for alle jeres svar.

Stina

marabou4marabou4
    Member

GODT at høre, og godt, at du fik sagt fra. Jeg kan sagtens forstå, at du har brug for en aftale.

Jeg håber alt kommer til at gå glidende 🙂

Anne

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.