Oplever i det samme med jeres 5-årige?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2004 Oplever i det samme med jeres 5-årige?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    camillabagcamillabag
    Medlem

Nu, må jeg altså have lidt hjælp! Jeg forstår ikke rigtig hvad, der sker med Nanna… hører det bare alderen til? Hvordan tackler jeg hende bedst?

Altså, hun har SÅ travlt med at lege med kammerater. Hver dag, når hun bliver hentet i børnehaven, plager hun om at få den eller den med hjem – eller komme hjem til den eller den veninde. Af og til får hun lov, og andre gange, synes jeg ikke lige det passer i dagens program, eller jeg fornemmer, at hun er for træt… Hvis ikke hun får lov at lave en aftale i børnehaven, så begynder hun allerede, inden vi er nået ud til bilen at spørge, om hun må lege med den eller den af veninderne i nabohusene, hvor vi bor. Hvis jeg siger, at hun lige skal med indenfor derhjemme og slappe lidt af eller hygge sig sammen med mig, så bliver hun ved og ved med at spørge, hvor længe hun skal være hjemme, før hun må gå hen og aftale at lege med den eller den nabo. Hun VIL bare lege med nogen hele tiden. Hvis en af naboens børn er på besøg og bliver hentet, så vil hun straks have fat i en anden. På den måde kan hun jo nogle dage nå at lege med måske 3 forskellige på en eftermiddag… Nu er foråret jo oså så småt kommet igang, så efter aftensmaden stryger hun også ud sammen med hendes brødre og leger “jeg melder krig mod” eller står på rulleskøjter. Jeg forstår godt, at det er skønt for hende, og at hun gerne vil alt det – men samtidig er det helt klart som om det også er for meget for hende. Det viser sig ved, at hun er blevet svær at lægge til at sove om aftnen. Hun har altid (ligesom andre børn går jeg ud fra) plaget om at have en voksen inde hos sig, indtil hun falder i søvn – og i perioder taget mere eller mindre på vej, når hun skulle falde i søvn alene… men nu er det ikke nok, at hendes far eller jeg er hos hende, for selvom jeg sidder og læser godnat-historie for hende, så græder hun og klager over, at hun savner sin far, og hvis vi bytter, så er det også galt, for så savner hun mig… Generelt er der meget gråd og klager om det ene og andet, når hun skal sove.

Jeg har prøvet at tale med hende om, at jeg godt forstår, at hun elsker at lege med alle hendes venner, men at hun er nødt til at være lidt mere hjemme og hygge sig ed sin “kedelige” far og mor, for ellers kan hun pludselig mærke, når hun kommer i seng om aftnen, at hun savner os. Når vi taler om det, kan hun godt forstå det, men næste morgen, når hun er udhvilet igen, så forstår hun det ikke mere, og vil alligevel ikke blive hjemme.

Jeg tror sådan set, at jeg har fat i, hvad det handler om, og bare er nødt til at holde hende fast på, at der ikke skal laves SÅ mange legeaftaler, og jeg har bestemt heller ikke svært ved at stå fast, når jeg vil bestemme noget – men det er godt nok anstrengende, når man har en datter, der også er meget bestemt, og ikke lige giver op de første mange dage, når noget nyt skal indføres 🙂

Jeg håber, nogle af jer oplever det samme – måske ikke lige omkring mængden af legeaftaler, men måske bare det her med, at barnet har svært ved at geare ned i forhold til, hvad de nu elsker at foretage sig. Det kunne måske være pc-spil eller andet, som udmatter dem…

Har I måske nogle gode erfaringer med at tackle den slags problemer?

Kh Camilla

ingefdingefd
    Medlem

Hej Camilla,

jeg kan ikke påstå, at jeg har oplevet det samme med Emil. For han har sjældent venner med hjem, max en gang om ugen, lige som han max er med en hjemme en gang om ugen. Men det er nu mere pga logistik end fordi han  ikke må.

Til gengæld er han blevet enormt meget nemmere at hente. Han kommer løbende og springer i mine arme hver dag, og siger at han har savnet mig hele dagen, faktisk lige siden jeg afleverede ham. En af hans kammerater har pludselig fået det meget svært, vil ikke afleveres og vil helst være hjemme, ikke lege hos andre ol. 

Måske de bare reagere forskelligt på de udfordringer, de lige nu møder. For Emil og hans kammerat, så er de jo her 1. marts begyndt i storegruppen hver dag, Og her skal de lave en masse, som har med skole at gøre, og det kan jo gi’ en masse utryghed, fordi hverdagen er blevet ændret meget, med nye voksne og nye børn, og mere fastlangte rutiner.

Hvordan I skal takle det, har jeg desværre ikke den fjerneste anelse om, men det er vel noget med at sætte klare grænser, f.eks. ingen legekammerater efter kl. 18.30, eller kun legekammerater med hjem 2 dage om ugen. Desuden skal hun jo ikke ha’ de samme grænser som storebrødrene, men det har hun jo sikkert heller ikke.

Knus

Inge

SanneSsSanneSs
    Medlem

Kære Camilla

I perioder har vi noget lignende.  Det har været legekammerater, og er ved at bliver det igen nu med forårets komme.

Før det var det video(tv.  Jeg er SÅ meget i mod at se tv i dag tiden.  Og det gav rigtig mange konflikter når vi kom hjem.

Det har ændret sig til det bedre nu.  årsagen er jeg ikke helt sikker på. Men jeg har en ide om, at det er fordi jeg har tøet lidt op.  For til sidst var det næsten en kamp om principper.  Det første Line spurgte om var nemlig også det med at se film, og når jeg sagde ikke nu, så var det hvornår hvornår hvornår.

Så begyndte jeg at sige “Ja” men kun den ene film og så ikke mere tv idag eller lignende.  Så fik hun set sin film….eller startet på den, og så gad hun ikke mere.  Og resultatet er mindre tv kiggeri og færre konflikter.

Jeg ved ikke om det kan bruges til noget?

Vedr at lege ude.  Så er vi slemme slemme forældre, der siger ingen leg udenfor efter spisetid.  Lige netop fordi det altid ender med overgearet datter, der bliver rigtig ked, nå hun skal ind (legekammeraterne på samme alder har HELT andre og sene sengetider, så det er altid os der bryder selskabet op. Og så kan hun ikke sove osv.  Det er jo let, når der ikke er et par storebrødre som rolle modeller:-)

Og dine tanker om klare aftaler om legeaftaler, synes jeg da lyder fornuftigt.

Held og lykke med det.  Jeg vil meget gerne høre hvad I prøver. Og om hvordan I komemr videre.

Knus

Sanne

appesina2004appesina2004
    Medlem

Daniel smutter ud og leger så snart vi kommer hjem fra børnehaven og hvis det ikke er med den ene så er det med den anden og nogen gange dropper han nogen for at lege med nogle andre. Men jeg har det sådan at jeg selv er vokset som udebarn og hvis han meget gerne vil lege ude, så er det ganske fint med mig. Hellere det end sidde indenfor og se tv eller spille spil. jeg mener det er sundt at give lidt slip på dem og lade dem være børn som jeg selv var i 80erne. MEN jeg er nød til at indrømme at hvis han leger udenfor alt for længe efter aftensmad så blir han helt kørt op og er ikke til at drive i seng. SÅ derfor er der aftensmad kl 18 hvor han skal komme ind og så kan han lige nå en halv time nogen gange, så han skal være hjemme/eller hans kammerater skal gå hjem kl 19, så han kan nå at slappe af inden sengetid. han har sengetid kl 20 nu det er blevet lidt lysere udenfor. Blir nok strukket når vi rammer sommerferien men når det er hver dag er det i seng 20. og det passer med at han lige har en time til at køle ned, få bad osv. Det hjælper meget, for ellers var han helt ustyrlig.

Men tror det er normalt for nogen børn at de er mere “ude” lege med andre, end adnre børn er og tror kan skal give plads til at acceptere hvem de nu engang er. hvis de ik vil lege så meget ude eller med andre er det også fint, alle børn er jo forskellige

SisseAndSisseAnd
    Medlem

Jeg vil ikke læse uden at lægge et lille svar, men vi oplever ikke det samme herhjemme. Dels bor vi på en vej hvor der er meget få børn så vi har ikke det udeliv, og dels sætter jeg skarpt grænsen omkring legeaftaler. Men selv da Emma var 5½ og vi boede det andet sted hvor der altid var børn ude at lege, så oplevede jeg det nu heller ikke der, men Emma har også et helt anderledes sind.

BH har en politik der hedder at man ikke må ringe og lave her og nu legeaftaler om eftermiddagen – de skal være lavet dagen før. Det handler om at børnene kan være for trætte til at lege og at det skal være gennemtænkt før der laves legeaftaler. For hvad nu hvis det lille barn man gerne vil have med hjem faktisk ikke har lyst og har svært ved at sige det? Det kan være umuligt at få til at fungere godt over tlf….

Og i vores bh fungerer den ordning faktisk ret godt. Børnene ved hvad de har at forholde sig til og man ender ikke i en situation med plagerier af overtrætte børn. Møder man de andre forældre i bh om eftermiddagen og kan tale om det og hver forældre ved selvsyn kan konstatere at deres barn er ok med og har overskud til at klare en legeaftale:)

Som du selv skriver så lyder det som om I har en god fornemmelse for hvad det drejer sig om og jeres udfordring ligger nok mest i at holde fast:) fordi hun også holder så fast:) mit eks kan evt bruges som inspiration til at sætte nogle andre rammer for legeaftaler? hvis hun ved at man ikke laver aftaler i momentet om eftermiddagen fordi det skal være afgjort dagen før så kan I evt lettere slå den til jorden?

Mht sove-problematikken så har vi den overhovedet ikke?! Oscar bliver lagt, kysset og puttet og ligger og læser, hører en historie på sin cd-afspiller eller ligger lidt og leger med et par små figurer og så sover han. Mange dage sover han og Emma sammen, så læser hun højt og han nyder det og så lægger de sig når jeg giver et praj om at det er på tide….

Håber I finder nogle gode løsninger, evt afhjælpes soveproblematikken hvis det andet problem bliver løst?

Knus Christina

TrineJuliTrineJuli
    Medlem

Alle vores børn er også meget fokuserede på kammerater og de vil langt hellere lege med andre end være sammen med os. De snakker konstant om hvornår de må komme hjem til den og den, og når de så har en aftale i hus, så handler det om de må sove hos kammeraten. Jeg er også ved at blive vanvittig, men samtidig så er det også en kæmpe lettelse når nogle af børnene er ‘udliciteret’ for så er det mere ro herhjemme. Så ofte tager min egoisme over og børnene får lov. Jeg tror også de kan mærke at der er mere ro hos legekammerater end herhjemme. Det er nedtur, men forståeligt og ikke noget jeg har overskud til at ændre på p.t. Det sværeste er det store fokus de har på at være sammen med andre. Jeg oplever at det kan hjælpe at lave en aftale om et legetidspunkt, det kan så holde dem hen i et par dage og plagerierne er der ikke konstant. 

I forhold til at falde i søvn, så har vi også haft svært ved at få dem til at sove. Vi har valgt at indrette os med at vi alle sover i samme rum og at børnene er velkomne i soveværelset. De har hver sin madres derinde og vælger selv om de vil sove hos os eller på egne værelser. Det har fjernet konflikterne og det har gjort at de har lettere ved at falde til ro. Jeg tænker om det hænger sammen med at de er meget sammen med at de er meget sammen med legekammerater og hinanden i leg, og ikke så meget sammen med os. Men ved at sove tæt på os, så får de kontakten og nærværet der. Måske det samme med Nanna?

Trine

acinchinaacinchina
    Medlem

Vi er ofte hjemme sent altsaa omkring kl 6 – kun Fredag er vi hjemme kl halv 5. Drengne bliver hentet kl 4 men har eftermiddags aktiviteter som fodbold, svoemning og tennis. Vi har den regl at de ikke maa vaere ude efter kl 18 paa school nights. De skal i seng kl halv 8 og hvis vi skal naa at spise sammen og de lige skal i bad mm saa kan de ikke naa at lege ude med naboen. Naboen er mere vild for at lege ude om aftenen end Oscar er og han er traet naar vi naar til kl 6 efter en LAAAAANG dag. Nogle gange skal han ogsaa lave lektier og saa er der jo slet ikke tid.

Jeg syntes I skal saette nogle regler op – fx om tirsdagen og om torsdagen skal du vaere hjemme uden lege aftaler…

/AC

camillabagcamillabag
    Medlem

Tak for jeres input. Der er klart nogle gode ideer, jeg måske kan bruge. SUPER

Camilla

spunkisspunkis
    Medlem

Uuh jeg kender godt scenariet! Der bliver næsten hver dag plaget om hun ikke må få den ene eller anden med hjem. Det er dog næsten altid den samme:) Hun leger også på vejen, med flere forskellige børn og gerne indtil sengetid. Det få hun dog ikke lov til, men det er svært, især når de andre har andre regler.

Jeg kan ikke komme med et råd, da jeg selv står i situationen uden at vide hvad jeg skal gøre. Det er jo rart at vi har nogle sociale og udadvendte børn. Det tror jeg på sigt, er en af de største styrker man overhovedet kan have!

SÅ egentlig er jeg i tvivl, for jeg synes jo det er godt, men det KAN også blive for meget flagren.

Mht sovetid, så læser vi godnathistorie og ligger hos hende indtil hun sover. Det fungerer ok, eftersom hun er meget træt kl 20. Hun prøver dog HVER dag, om ikke godt hun må være længe oppe.

SÅ alt i alt, jeg kender dilemmaet:)

camillabagcamillabag
    Medlem

Hej Spunkis

jeg synes, du har rigtig meget ret i, at det er supergodt, at de er så sociale og udadvendte, og jeg synes jo netop også, det er SÅ fedt for Nanna at styrte rundt i aftensolen med de andre børn og lege alle de gamle lege, man selv husker fra barndommen… det er bare netop som du skriver, det med, at det er enormt svært at finde ud af, hvornår, der skal sættes en grænse, så det ikke kammer over og bliver for meget… det går nu ok herhjemme. Det er lykkedes mig at få hygget mig lidt med hende de seneste dage, men der er megen diskussion og skrigeri om aftnen….

Kh Camilla

nilla1969nilla1969
    Medlem

Vi oplever lidt af det samme nogle gange – dog ikke så meget pt, nok fordi der sker så meget nyt med sfo-start.

Men jeg har lidt taget Christinas BH’s regel til mig, og tror måske jeg vil til at bruge den. Synes det lyder som en god måde at styre det lidt på, i hvert fald her, hvor der ikke er så mange børn lige ved siden af…

knus, Pernille

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.