At sove igennem snart tak

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe August 2009 At sove igennem snart tak

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    luna08luna08
    Medlem

Ja, jeg ved stadig ikke hvordan det er at sove en nat uden at blive forstyrret mange gange. Jeg fatter det snart ikke mere…. Jeg kæmper og kæmper….

Da Theo var 2½ md. begyndte han seriøst at bøvle om natten, han gylpede som en sindsyg også i søvne og vi fik ikke meget søvn hverken dag eller nat. Måtte gå rigtig meget med ham på armen for at han faldt til ro. (vi var ellers nede på 1 måltid og god sammenhægende søvn). Vi forsøgt zoneterapi ingen virkning, kiropraktoren fandt en skævhed i nakken som vi har fået behandlinger for, og 3. behandling i feb. gav en effekt han begyndte endelig efter 3½ måned at sove mere sammenhængende…. Og sove nu rimelig godt om dagen. Men men vi render stadig om natten. Han spiser en gang i løbet af natten (normalt mellem 3 og 4) Står så op mellem 05.45 og 06.30. Her i påsken har trætheden sejret og jeg har på dette tidspunkt ammet ham (meget mod mine normale pincipper) og vi fik lov at sove til 8.30. total vildt og gude skønt;o)

Men jeg aner snart ikke mine levende råd, nogle nætter render vi inde ved ham en gang i timen natten igennem, han får sutten, bliver lagt om på siden og vi går tilbage, nogle gange er det nok, andre gange skal han lige op og mærke os evt. have en tår vand. Nogle nætter vågner han fordi han laver i bleen, og hvorfor skal dette stadig foregå om natten. (han har fået tibudt vand for at trække måltidet).

Jeg har absolute ikke noget i mod at han vågner og skal have sut, vand eller mad. Men jeg sys sgu ikke længere det er sjovt at få så meget afbrudt min nattesøvn. Jeg forstår virkelig ikke han vågner så meget. Han bliver på ingen måde forkælet om natten, det hele er så kedeligt som muligt. Og han virker også træt og irriteret over at vågne…. Og han får også lov at brokke sig noget tid inden vi går derind.

Vi har været i sommerhus ons – fre med familien, her har han sovet fra ca. 20 til 03.30 fået mad, sovet til 06. fået mad og sovet til 08.30 kun vågnet to gange udover dette for at få sut…. Og så kommer kommentaren, han sover da fint…… ARGH i nat har vi begge bare rendt igen… Velkommen hjem. Jeg forstår det altså bare ikke.

Nogle der har lignende problemer??? eller en mirakel løsning eller erfaringer at dele ud af. Jeg begynder at frygte når jeg skal starte med at arbejde igen, det ville sgu være rart hvis vi primært havde gode nætter til den tid…. Og er lidt trist over at en stor del af min barsel er gået med at være total overtræt og konstant bagud herhjemme fordi trætheden er uoverskuelig.

Mette der drømmer om mirakler og mere søvn;o)

mwmom77mwmom77
    Medlem

sover han på eget værelse??? hvad med da i var i sommerhus?

Jeg ved godt at det ikke er den rette løsning for alle, men for os fungerer det super at have ungerne hos os om natten.

Arthur vågner 1 gang hvor han bliver ammet, og sover ellers bare fra ca 19.30 – 7

Viana

luna08luna08
    Medlem

Hejsa Viana

Vi har faktik snakket om det, for i sommerhuset sov han i barnevognen inde hos os, og her herhjemme sover han på sit eget værelse…. Han har sovet inde hos os fra mandag til tirsdag, uden den store succes… Men jeg vil prøve at tage toppen af barnevognen med op og putte ham i den inde hos os og se om det hjælper… Hvis han sover mellem os, får jeg ikke meget søvn fordi han møffer rundet… Så han skal helst sove for sig selv.

Mette

monabamonaba
    Medlem

Hej Mette

Med undtagelse af, at vi aldrig har haft en god søvnperiode, så lyder din beskrivelse skræmmende bekendt.

Hector er fra den 25. aug. Da han var lille sov han meget meget lidt. Om dagen blev det med lidt held eller lange barnevognsture til 2×40 min. Om natten “sov” han fra 21-7 men ca en gang i timen skulle vi hjælpe ham videre i søvnen. Vi begyndte på andet end amning da han var 4 ½ mdr. i håbet om, at det ville hjælpe, men nej. Han vågnede fortsat 8-10 gange hver nat, hvor det eneste der kunne få ham til ro var mit bryst. Han skreg i vildskab – var ikke helt vågen, men sov heller ikke. Han vendte og drejede sig, kørte hovedet fra side til side mens han sagde meget høje utilfredse brumme-lyde. Løsningen blev i en meget lang periode, at han blev ammet liggende, fordi jeg var for træt til at holde mig vågen mens jeg ammede. Derved kom han til at tilbringe en meget stor del af natten i vores seng, hvor jeg lå i en møjirriterende stilling og selv sov yderst ringe.

Sådan fortsatte det stort set til han blev 6½ mdr. – vi var (er) desperate. Her forsøgte vi os med zoneterapi blot for at gøre et eller andet. Første behandling gav ingen effekt, men efter andet behandling sov han pludselig fra 21-2, hvor han blev ammet, hvorefter han igen sov fra 2-6. Her oplevede vi endelig et par gode nætter, men effekten aftog og tredje behandling har ikke hjulpet synderligt. Dog synes vi, at han generelt er blevet mere rolig både nat og dag.

Hector har altid været meget fysisk aktiv. Da han var 5 mdr. kunne han kravle, og nu hvor han er 7½ mdr. er det fedeste at rejse sig op, og måske endda også slippe for at se om man kan gå selv. Vi har længe bildt os ind, at grunden til, at han er så urolig om natten må være, at han simpelthen har så mange indtryk fra dagen der skal bearbejdes. Derfor har vi i en lang periode forsøgt at svøbe ham, når han skal sove. Det hjalp faktisk til at starte med, men eftersom han er bomstærk af sin alder, var det som om, svøbet til sidst gjorde ondt værre fordi han blev irriteret over at være fikseret. Vi har også forsøgt at bygge en slyngevugge han kunne sove i, vi har forsøgt og med barnevognen, vi har forsøgt at følge principperne i “sov igennem uden gråd”, vi har forsøgt at have ham på en madras i vores soveværelse, så jeg kunne amme ham der, og så ellers smutte op i vores egen seng igen, vi har forsøgt at lade ham sove i et andet rum, og vi har forsøgt at have ham i sin egen seng i vores soveværelse. Konklusionen er desværre, at intet har virket.

Pt. har vi en blanding mellem gode og utrolig dårlige nætter. En god nat er for mig, hvis han bliver puttet omkring 20.30, får mad omkring midnat og igen omkring kl 5, for dernæst at stå op omkring kl 7. En dårlig nat betyder flere måltider og rigtig rigtig mange gange sut, vendes, dyne, gråd osv osv. Jeg kan også godt acceptere, at han ikke bare sover fra 20-8 Han må gerne få sut, han må gerne lige skulle mærke at vi er der, men når det tager 1½ time at få ham til at falde til ro igen, bliver natten simpelthen for kort. Jeg higer efter en smule sammenhængende søvn.

Jeg har mange af de samme tanker som dig. Vi er konstant bagud herhjemme, jeg overvejer om jeg nogensinde kommer til at nyde min barsel over en længere periode og overvejer hvordan vi kan hjælpe Hector så han kan få noget mere sammenhængende søvn. Jeg glæder mig i vildskab til den dag hvor omdrejningspunktet for alle samtaler ikke er Hectors søvnmønster, for jeg magter ikke at snakke mere om det. Jeg er skiftevis irriteret og frustreret. Hvorfor kan vores søn da ikke bare sove nogenlunde sammenhængende når vores omgangskreds får små sovebørn og virker noget så overskudsagtige?!? Jeg er røvtræt af at amme, men det er aldrig lykkedes os at få ham til at tage en sutteflaske, og mme nægter han at indtage.

Jeg har desværre ikke nogen mirakelkur – gid jeg havde!! Kan blot fortælle, at I desværre ikke er ene om at have dårlig nattesøvn. 

Håber det snart vender for Jer! Kh. Mona

Hej Mette.

Kan godt forstå, at du er slidt op.

Hvis det kan trøste så kører det heller ikke alt for godt med nattesøvnen her. Rasmus blev ellers vænnet til at sove på eget værelse (i egen seng), da han var godt 7 mdr. og sov så et par nætter fra 20.30 til 4, fik bryst og sov videre hos mig til halv 7. Halleluja! Han har jo ellers altid vågnet hver 2. time og spist. Men så blev han snottet og nu er rytmen desværre, at han vågner mellem 23 og 24 …når jeg lige er faldet i søvn…græder. Jeg kan give ham sutten – måske sover han så et kvarter, så kan jeg rende derind igen. Det kan gentage sig 3-4 gange, hvorefter jeg ikke orker mere og tager ham ind til mig. Der sover han så et par timer, får bryst og er så for tiden liiiige vågen en times tid mellem 3 og 4 om natten. Så falder han i søvn igen og sover til omkring kl.6, får bryst og sover til kl.6.45. SÅ nattesøvnen er heller ikke super her.

Jeg føler mig dog ikke særlig træt, men jeg får jo trods alt også sovet omkring 5 timer pr. nat – og det kan jeg godt klare mig med, når jeg “bare” er på barsel – og jeg skal ikke starte på arbejde igen, før efter sommerferien. Da kan meget være ændret.

MEN når jeg lige har et par dage, hvor jeg intet skal, tager jeg nu kampen op og får ham til at sove i egen seng igen, for vi sover ikke så godt med ham imellem os. MEN jeg tror ikke, jeg kan forvente at han sover igennem foreløbig, for han har som sagt aldrig været nogen super-sover. 

Har desværre ikke lige løsningen for jer…ville bare sige: Du er ikke alene…

Vh Gitte

PS Håber I snart får drømmesøvnen tilbage

luna08luna08
    Medlem

Tak for jeres svar, det lyder til vi ikke er alene…. Det kører stadig ikke skide godt, men jeg tror, håber kæmper for at vi nu er på rette vej….

Mette der drømmer videre om en go´ nats søvn.

Hej Mette.

Hvordan går det nu med nattesøvnen?

Her er vi heldigvis kommet på rette kurs igen. Tog lige 3-4 dage hvor de andre sov på madrasser nede på kontoret, så ungen kunne skrige i fred;-) Aj ok, jeg gav ham jo sutten, men alligevel, vi var lidt støjende.

Nu er vi så ved at være der. Han kommer i seng kl.20, sover til et sted mellem 4 og 5, får bryst på en madras på værelset og bliver vippet tilbage i sin seng og jeg trisser ind i min egen igen. Sover derefter til kl.6 ca.

Så efter alle de opvågninger vi har været vant til, er det jo luksus.

Håber det også er ved at vende hos jer.

Vh Gitte

luna08luna08
    Medlem

Hejsa, tak for din interesse:o)

Jeg tør sgu næsten ikke prale, det plejer at gå galt så;o) Men pyt;o)

Natten mellem den 22. og 23. april fik Theo sin sidste tår hos mig. Han små spiste flere gange og begyndte at bede om det oftere…. Jeg tog en beslutning og stod fast, så der blev lukket og slukket. 1. nat fik jeg mange skideballer;o) 2-5 nat fik jeg balle i en times tid omkring kl. 4. Og så skete det jeg havde drømt om i 6 mdr. ;o) Barnet sov fra han blev putten ved 19 tiden til 6 tiden næsten morgen, han fik vist kun sutten 3 gange den nat og jeg var helt rundforvirret om morgenen;o)

Vi sørger nu for han er godt fyldt op om aftenen inden vi putter ham, har han ikke rigtig spist den aftensmad han har fået, får han lidt grød, men det sker mere og mere sjælden. Vi er inde og give ham sutten nogle gange i løbet af natten dog max ti gange og skal ikke længere bruge 1-2 timer på møffen;o) og rende i pendul fart. Og jeg ammer nu slet ikke mere, lidt mærkeligt men alligevel også lidt befriende, nu kan mor tage på tur og lade far hygge med drengene;o) Og jeg er for alvor gået på skrump. Genopbygningen af lille mig er startet:o)

Den anden morgen vågnede jeg kl. 7.22 helt forvirret begge mine drenge sov stadig… Theo havde dog sagt godmorgen til sin far ved 6 tiden, men en tår vand en sut i munden og om på siden…. så sov han igen;o)

Dejligt at i også har oplevet fremgang;o) Man bliver jo et nyt og bedre menneske når man igen kan få noget sammenhængende søvn.

Kram Mette

Ih, skønt at det går så fint nu. Tror også det var klogt at lukke mælkebaren.

Jeg ammer stadig – men kun kl.4 om natten, og så morgen, middag og aften. Rasmus er så totalt morglad, at jeg alligevel ikke kommer nogen steder uden ham…skal dog ud at spise med min ældstes mødregruppe på onsdag, så skal far igen forsøge at passe. Spændende hvordan DET går.

Mormor og morfar passede ham i sidste uge, hvor min mand havde fri. Heldigvis græd Rasmus ikke, da vi kørte, så vi nåede lidt shopping og frokost på cafe uden skrubler. Da vi kom tilbage, viste det sig, at han havde skreget og skreget, så de måtte opgive at give ham mad og blot lægge ham ud at sove. Heldigvis falder han straks i søvn og havde sovet 2 timer – og så var der jo ikke længe til vi var der igen. Men træls at han ikke bare er glad, når han er i så gode hænder. Hmmm, spekulere lige på om et ammestop ville gøre ham mindre morglad…tænke, tænke…

Vh Gitte

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.