Til jer fleregangsfødende – hvor mange børn har I og hvor stort aldersforskel er der?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe August 2010 Til jer fleregangsfødende – hvor mange børn har I og hvor stort aldersforskel er der?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Forfatter

Hej piger.
    Har lige læst en rigtig spændende artikel om søskenderelationer i gratisbladet MOR (fås i Babysam,- den nyeste udgave) der var blandt andet noget om relationerne mellem søskende og noget om hvordan aldersforskellen påvirker søskende generelt set. Ifølge bladet er den bedste aldersforskel 3 – 4 år mellem hvert barn. Det er mindre godt hvis aldersforskellen er større, men ikke kritisk – i modsætning til hvis/når aldersforskellen er mindre, dvs. for eks. hos børn med en minimal eller forholdsvis lille aldersforskel til hinanden da de har en tendens til ikke at kunne udvikle deres egen identitet som børn på samme alder uden mindre søskende. Det var virkelig været spændende at læse!
    Hvad med jer – hvordan har I valgt at indrette jer som familie – har I børn tæt på hinanden eller med større aldersforskel?
    Her rammer vi faktisk de 3 år – jeg var dog gravid før denne graviditet og ville have haft termin i februar. Potientielt 2 1/2 års forskel. Det gik så galt og nu rammer vi så de 3 år.
    Det skal siges at jeg er glad for den aldersforskel og skal vi have flere børn så ville jeg klart vælge at der minimum skulle være 3 år imellem børnene igen. Jeg kunne nemlig fornemme en snert af dårlig samvittighed da jeg var gravid i sommers – da jeg følte at aldersforskellen måske ville blive for lille…
    Kh. Moriaugust – som glæder sig til at læse hvordan I ‘gør’.

CountrymumCountrymum
    Medlem

Jeg har godt læst den slags undersøgelser, og hælder meget til den holdning, at man skal få børn når familien er klar og ikke når undersøgelser siger at det vil passe, det synes jeg er aller vigtigst, for så tror jeg man får de mest harmoniske børn, fordi man er klar som forældre. Nogle gange gør forældrenes alder jo at det er for længe at vente, andre gange er overskuddet bare til at få dem tæt på hinanden.

Hos os er der 3 år og 3 måneder mellem nr 1 og 2.
    Der bliver hhv 3 år og 10 måneder mellem nr 2 og 3,
    og 7 år mellem nr 1 og 3.

Så vi holder os jo inden for “anbefalingerne” Vi har ikke været klar før, så det har givet sig selv.

Gitte 13+4

wexoebabywexoebaby
    Medlem

Vi har 2½ år mellem vores 2 første. Det passer helt perfekt for os. Ungerne har stor glæde af hinanden og alligevel er der forskel på stor og lille.

Vi ventede også en indimellem, så aldersforskellen mellem 1 og 2 ville have været 1½ år. I dag er vi glade for at hun nåede at blive lidt ældre, før hun blev storesøster. Hun er meget selvstændig og nyder rolle som den store – er en rigtig god storesøster, der både siger til og fra over for sin lillebror. Helt perfekt.

Så vi har valgt at forsøge igen med en aldersforskel på ca 2½ år. Alexander bliver lidt mere en 2½, men da han er en dreng tror jeg også det er helt passende. Han bliver storebror i starten af august og fylder 3 d. 25. nov.

Kristina

marabou4marabou4
    Medlem

Jeg har samme holdning som Gitte, og tænker at man skal gøre hvad der føles rigtigt for familien. Og der er jo som bekendt, også mange fordele ved at få børn tæt på hinanden 🙂

Jeg har termin 18. august, og den dag vil min søn være 3 år og 10 måneder.

Vi har heller ikke haft lyst/været klar til flere børn før nu, og lige nu tænker jeg “hold fast hvor er jeg glad for, at barn nr. 2 ikke ankommer i disse dage” -for her er der bare trods/selvstændighed/grænsesøgning/råben/trampen/etc…. 😀

Der er 4½ år mellem min søster og mig, og der er 4½ år i mellem hendes 2 børn, og jeg ser kun fordele ved det. Min søs og jeg havde ikke så megen glæde af hinanden da vi var små, men det kan lige så vel være fordi, vi var så forskellige af sind.

Anne

Anonym
    Gæst

den ældste af mine er 19 år (datter) født i 1990.
    den næste (datter) er 16 år født i 1993,2 år og 8 mdr. er der imellem dem:)
    den næste (søn) er 9 år ,født i 2000
    og nu lillebror til august…
    mine to ældste var med til fødslen af lillebror,og det var en kæmpe oplevelse for dem…
    med tøserne var der meget skænderi da de blev lidt større ,måske da den mindste var 4 begyndte det for alvor,det kan jeg huske at jeg synes var hårdt og belastende…
    det er jeg så sluppet for med den mindste,han er mest bare blevet forgudet af de andre;)
    det var så min beretning
    kh anett 15+5

elin_melin_m
    Medlem

…jeg har læst en hel bog om søskende relationer, og når man læsere resultat at sådanne undersøgelser, er der rigtig mange ting som skal tages med i betragtning, og i bogen stod også, at man kunne ikke bruge det som en”brugsanvisning” til at få børn.

Men kunne kan udelukke sociale forhold, boligforhold og alt andet udefrakommende påvirkninger, så var det optimale, at få 4 børn med 3 års mellemrum imellem, det skulle vist ovenikøbet være dreng, pige, dreng, pige.

Vi har fået børn, som vi synes det passede for os som forældre og de andre søskende.

1. barn, dreng fra 2001
    2. barn, pige fra 2004 3 år og 8 mdr.
    3. barn, pige fra 2006 23 mdr.
    4. barn, ? 2010 3 år og 9-10 mdr.

…og her slutter det så 😉

Elin 17+1

morlinda30morlinda30
    Medlem

hej

jeg kan både se fordele og ulemper ved at de er tætte på hinanden vi prøver så lidt af hver smiler

1 pige 2001
    2 dreng 2005 3 år 8 måneder
    3 pige 2009 4 år 7
    4 ? 2010 11-12 måneder

Anonym
    Gæst

Vi har en dreng fra nov 07 og jeg venter tvillingerne til august, der vil så være 2 år og 8 mdr imellem dem.
    Min erfaring er at man ikke kan planlægge børn. Men når det er sagt så hælder jegogså til at man da skal få sine børn når lysten er der.

Jeg er dog glad for at han når at kunne være rimelig selvhjulpen inden tvillingerne kommer, mest for vores skyld!

Maria 14+6

Hej igen,
    tak for jeres beretninger. De var/ER super spændende at læse. Jeg vil give jer ret, man skal vælge børnene til når man er klar som familie. Der er jo både fordele og ulemper – både ved en lille og stor + mellem aldersforskel. 🙂
    Kram,
    Moriaugust

altankassealtankasse
    Medlem

Hej 🙂
    Der er 2år og 9mdr mellem mine de 2 store og de vil så vøre 5 år knap 8 når babymonsteret kommer til verden i august..
    Gitte 13+5

hvormangehvormange
    Medlem

og den ældste bliver 8 år om en måneds tid…så mine børn er helt til rotterne 😉

Der er hhv.
    11 mdr
    22 mdr
    11 mdr
    3 år
    og
    ca. 20 mdr

mellem vores, når vi er færdige til august ca.

Tror nu det er svært at putte folk i kasser…
    Vi har gjort, som det passer her 🙂

Hejsa.

Vi har 6 børn, og en i himmelen.
    Datter på 19år, søn på 18år, søn på 14 år, datter på 8 år, datter på 6 år, og vi kunne have haft datter på 15 år, men hun var dødfødt i 40 uge. og vi venter en lille efternøler i September.
    Vores børn er kommet sådan, ikke alle var planlagt, men elsket over alt på jorden.
    Vi syntes at de fungerer godt sammen.
    mange hilsner fra Lena.

Undskyld
    Vi venter nr 6 til Sep, vi har ikke 6 endnu.
    knus herfra

Der kommer til at være 2 år og 5 mdr mellem vores søn og den næste.
    Jeg tror på mange måder man indretter sig efter omstændighederne. Vi er blevet meget mere bevidste om at gøre vores søn på 23 mdr. mere selvstændig, så som at gå op af alle trapperne selv, sidde på potte m.m
    Jeg tror vi havde trukkede den længere med med at lade ham være lille, hvis jeg ikke var gravid. Ikke fordi jeg ikke mener han er klar til de udfordringer vi giver ham, men fordi det simpelthen er letter at lade være.
    Jeg vælger kun at se positivt på at få en mere i familien og gider ikke bruge min graviditet på at bekymre mig alt for meget om evt. jalousi mellem børnene. Det kommer der helt sikkert men jeg er sikker på der også kommer masser af glæde:-)
    Kh Nina 13+1

Anonym
    Gæst

Sjovt at læse hvad I andre har af aldersforskelle på jeres børn. Vi har ind til videre to drenge, nemlig Noah fra 25. juli ’05 og Oliver fra 6. juni ’08, så der er ca. 2 år og 10 mdr imellem dem. De har utroligt stor glæde af hinanden nu hvor Oliver er 1.5 år og Noah 4.5, de leger mere og mere sammen for hver dag der går ;o) Til bebsen i maven bliver der så 2 år og 2 mdr. til Oliver og 5 år og et par uger til Noah. Nummer tre her er ikke planlagt (for at sige det mildt ;o) ), det var de andre to, men vi synes selv at aldersforskellene er passende når nu det skal være. Oliver (nr 2) er langt mere selvstændig nu som 1.5 år gammel end Noah (nr. 1) var, og det på trods af at den ældste var meget hurtig til at lære alt. Oliver har fx selv spist sin morgenmad med ske det sidste lille halve år, det begyndte Noah først på da han var tæt på 1.5. Og Oliver er allerede begyndt at gå på potten (med gevinst ;o) ) og kan selv tage noget af tøjet af og sutsko på. Han lyner også selv jakken når vi lige har “samlet” lynlåsen. Tror at det kommer helt af sig selv for de yngre søskende, at de lære hurtigere ved at se hvad deres ældre søskende gør. Så jeg er slet ikke i tvivl om at vores drenge er klar til en lillesøster/bror.

For mit eget vedkommende er jeg den ældste i en søskendeflok på fire, der er 2.5-5.5-8 år mellem mig og mine tre yngre søskende, og vi har altid leget meget sammen som børn, især min ældste lillesøster (2.5 års aldersforskel) og jeg har haft glæde af hinanden.
    Min mand derimod er ældste af tre, og der er henholdsvis 4 år og 10 år mellem ham og hans to yngre brødre. Jeg kan mærke at det giver en anden dynamik mellem ham og hans søskende end der er mellem mig og mine søskende, og der er fordele og ulemper ved begge. Der har grundet aldersforskellen været forskel på både hvad mine svigerforældre kunne tilbyde og hvordan de har opdraget især min mand og hans yngste bror, mens de forhold har været mere ens i min familie, fordi vi aldersmæssigt er tættere på hinanden.

Puhh, det blev langt ;o) Tror egentlig bare at jeg vil sige at der er fordele og ulemper ved alle aldersforskelle, og at det må være en personlig afvejning af disse samt naturens luner der afgører, hvilke aldersforskelle man skal have mellem sine børn ;o)

Knus,
    Nynne 14+4

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.