Bare for at få lidt gang i debatten… Hvornår skal I på barsel?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe August 2010 Bare for at få lidt gang i debatten… Hvornår skal I på barsel?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Forfatter

Jeg regner med at gå på barsel tidligt, dvs. fra begyndelsen af juni (hvor jeg starter med ferie) – derefter mener jeg at jeg må gå fra 6 uger før termin… :)))

Anonym
    Gæst

Normalt har jeg ret til at gå fra 8 uger før termin,
    men denne gang venter jeg tvillinger og lægerne anbefaler at man går fra når man er senest 24 uger henne.
    Jeg har et job hvor jeg løfter en del og går meget rundt, så måske blir det endnu tidligere.
    Nu må vi se, lige nu har jeg det jo godt, er bare super træt om aftnenen.

Maria 12+3

marabou4marabou4
    Medlem

Jeg er studerende, og har bare ramt plet mht at blive gravid, så jeg går fra efter eksamen i slutningen af juni, og har (indtil videre) termin 18. august. Perfekt planlægning 😉

Anne

lillemy87lillemy87
    Medlem

Jeg går fra 2. juli. Jeg regner ikke med at skulle holde ferie inden, da jeg hellere vil bruge den i forlængelse af orloven, da manden også ønsker lidt orlov…

Katrine
    13+4

CountrymumCountrymum
    Medlem

Jeg har ret til barsel 8 uger før, så det bliver omkring Skt. Hans.
    Countrymum

Anonym
    Gæst

Jeg er lige som Anne studerende, så jeg går også fra efter eksamen ultimo juni og har termin 12. august.

Nynne 12+0

LisinkaLisinka
    Medlem

4 uger før, vil også hellere gemme ferien eller få noget af den udbetalt til at supplere dagpengene med undervejs.

Louise,12+3

wexoebabywexoebaby
    Medlem

Jeg går fra 11.juni, det er 8 uger før. Ferien gemmer vi til næste ferieår, hvis det er ok med jobbet – men det plajer det at være…

Skal holde et par ugers ferie i forbindelse med påsken, så har nok ikke så meger brug for at holde ferie før barsel.

Kristina 13+0

morigen4morigen4
    Medlem

Jeg går fra 4 uger før som jeg kan jf min overenskomst. Har desværre ikke så meget ferie at gøre med da jeg tidligere i år har været på ulønnet orlov ifm en længere udlandsrejse ( brugte min tidligere barsel plus ekstra orlov på at bo i Florida i 1½ år). Jeg skal have planlagt kejsersnit ca en uge før 1. august, så jeg går nok fra ca 25/6 eller deromkring… lige omkring skoleferien hvilket jo passer meget godt.

Jeg vil nu også gerne, hvis helbredet tillader det, arbejde til jeg skal gå fra … jeg har lige haft 2 års orlov fra jobbet ifm barsel/rejse og nåede så at arbejde et par måneder før jeg blev gravid og sygemeldt fordi jeg kaster op hele tiden. Jeg trænger til at komme ud inden jeg skal have orlov igen.

Mvh C

Aller2009Aller2009
    Medlem

Jeg går fra fire uger før – så omkring 1. juli. Jeg gemmer også min ferie til forlængelse af orloven, så tiden på dagpenge bliver lidt kortere. Hvor meget betalt barsel har I egentlig? Jeg har et halvt år med fuld løn, så det er vel ok, tror jeg.

lillemy87lillemy87
    Medlem

jeg får fuld løn i de 4 uger før fødslen og 26 uger efter.

vh
    Katrine

LisinkaLisinka
    Medlem

Ja, min overenskomst giver mig så kun 14 ugers betalt barsel efter fødslen, så jeg tror da egentlig du kan være helt godt tilfreds med dit halve år!

Synes det er lidt øv at det er overenskomsten der bestemmer og at det ikke er en ret for alle.

Jeg kan godt være lidt irriteret over at min skat f.eks skal være med til at betale en offentligt ansats lange betalte barsel, mens min egen ikke er længere.

Bare et lille surt opstød.. Håber ikke det generer nogen.. 😉

Mvh Louise

Hopla83Hopla83
    Medlem

Jeg ved det ikke endnu. Regner med at skulle holde lidt ferie forinden, så mon ikke omkring juli.. Har også først foreløbig temin den 27. august.
    Har det bare af h… til med at skulle være væk fra mit arbejde. Har det ikke så godt med at gå derhjemme for længe. Det fandt jeg ud af da jeg skrev speciale… Det var til at blive tosset i hovedet af. Blev alt for ensom og trist. Så det er nok vigtigt at sørge for at komme en del ud og ikke bare falde ned i et hul derhjemme.
    Jeg er dog heldigvis i den heldige situation, at min mand er villig til – og har muligheden for at tage de sidste 2-3 mdr. af barslen. Som han siger, så skal han jo også lære den lille og kende, og han vil helt sikkert hygge sig med at gå et par måneder derhjemme. Og så regner jeg med, at kunne fordele den ubrugte del af min barsel til at kunne arbejde på nedsat timer fx det første halve år eller noget i den stil. Er også bange for at glemme alt det jeg har lært på arbejdet de 1 1/2 år jeg på nuværende tidspunkt har været der.
    Er der ikke andre der har det på den måde?

Jeg kunne da også godt tænke mig at vide, hvad jeres holdning er til, at manden tager en del af barslen alene? Det er vidst ikke ret mange der gør det sådan. Jeg synes bare det er hensigtsmæssigt når nuvi har muligheden.

wexoebabywexoebaby
    Medlem

Jeg kan godt forstå at du ikke er glad for din barsel og overenskomst, men ligefrem at blive sur på de offentlige ansatte, den er lidt langt ude. og selv om du skriver at du ikke vil genere nogen med dit indlæg, så trigger det altså mig lidt.

Jeg ved ikke hvad du arbejder med og til hvilken løn, men jeg kan
    forsikre dig for at det ikke er en dans på roser at være offentlig ansat.

Får du julegave / bonus osv til jul eller i løbet af året. Andre former for firmagaver ? Betalt PC eller tlf fra din arbejdsgiver… mulighed for firmabil… medarbejderaktier… ja der er mange slags fryns…

Det er noget som offentlige ansatte ikke får eller har mulighed for at få. Desuden får de som regel mindre i løn end privat ansatte.

Syntes du skal glæde dig over at barsel i sig selv er en ret for alle i DK. Alle skatteydere er jo også med til at betale din barsel, da du jo som alle andre har ret til dagpenge fra kommunen 4 uger før fødsel og et godt stykke efter.

Det mere som en som jeg får under min barsel i forhold til dig, det får du nok bare til hverdag i for form af højere løn og andre arbejdsgiverbetalte goder.

Så mon ikke vi på et eller plan står lige.

Kristina – offentlig ansat med øget travlhed og nedskæringer i sigte!

…jeg kunne ikke være mere enig i dit svar til Lisinka.

Det er nemlig ikke en dans på røde roser når man er offentlig ansat. Og så kan jeg godt blive irriteret når andre ikke kan unde én noget som helst.

Lisinka – hvis du er utilfreds med din overenskomst, så gør dog noget ved det – i fællesskab med en masse andre – i stedet for at bruge din energi på at være sur over hvad du ikke har. Det kommer der ikke noget ud af!

Hilsen Moriaugust – også offentlig ansat

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.