Fødselsforberedelse og mænd

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2010 Fødselsforberedelse og mænd

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    22april1022april10
    Medlem

Hej,

Jeg er gravid for første gang, og alt er nyt…. Nu har jordemoderen givet mig et skema over fødselsforberedelsesundervisning – og kæresten han synes jo ikke han skal med og høre en folk gravide kvinder lære at trække vejret… jeg har svært ved at finde de gode argumenter frem for at han skal tage med – ja udover at det jo også er hans barn :o)

Men er der nogen der har nogle erfaringer man kan tage med sig, om det er godt, om mændene også får noget ud af det eller om der er et af de 3 moduler der afholdes der er bedre end andre (Skal på Riget). Ja næsten ANYTHING :o)

27+noget :o)

Anonym
    Gæst

Hej 🙂
    Det afhænger vel egentlig af, hvad der er på programmet fra gang til gang.
    Jeg er netop startet (men på fyn). Jeg har fået en plan med datoer for alle gangene. De gange jordemoderen har vurderet, at fædrene skal med, er også noteret på sedlen…tidspunktet de dage er også rykket til senere på dagen. Jeg mener at kunne huske, at det handler om de gange, hvor vi skal på rundvisning på fødegange + når det omhandler bla. amning.
    Mvh. Janne 29+3

XmarenXXmarenX
    Medlem

Århus havde ikke noget tilbud om fødselsforberedelse sidst jeg var gravid, og derfor købte vi os til et kort FOF kursus (5 timer). Det var så kun 2 timer med “vejrtrækning” og fødestillinger, resten handlede om fødselsforløb, osv.

Men altså, det fine ved at have min mand med, var at jeg jo kunne afprøve de forskellige ting sammen med ham og faktisk fik benyttet mig af nogle af tingene da jeg faktisk gik i fødsel, uden at skulle forklare stort om hvordan og hvorledes. Så det var bestemt relevant, at han var med, og jeg tror også det bidrog til at gøre ham lidt mere “klar” til fødslen – for indtil kort før termin var han slet slet ikke sikker på om han overhovedet ville være med på fødestuen 🙂

Hvis du har mulighed for at få fingrene i et konkret program for Rigets tilbud, så vil det nok være nemmere for din kæreste at tage stilling til… for fødselsforberedelse ER altså ikke nødvendigvis som det man ser på amerikanske film 🙂 Måske hvis du kan overtale ham til at tage med én gang, inden han tager endeligt stilling? Ofte handler det jo om, at de kære mænd er bange for at føle sig lidt til grin / til overs …. når det går op for dem, at de fleste tropper op som par, og de derfor er masser af mænd i samme båd, så går det ofte lidt nemmere 🙂

Men når alt dette er sagt, så kan man sagtens føde også uden fødselsforberedelse og jeg er sikker på at din kæreste ogsåvil formå at være støttende selv om han ikke har været med til forberedelse.

Kobbel11Kobbel11
    Medlem

Jeg er også helt ny i dette game.
    Jeg har meldt mig til fødselsforberedelse hos APA, har ikke været der endnu, det starter senere på måneden.
    Der er to gange, som er sat af til at være med partner.

Vi har aftalt, at min kæreste tager med den første gang, og så kan han derefter se, om han synes det er relevant at tage med en gang mere.

Men jeg har sagt til ham, at jeg meget gerne vil have han tager med, fordi jeg har brug for ham som mit talerør under fødslen, derfor vil jeg også gerne have, at han er orienteret om dette og hint.
    Men jeg har også sagt, at jeg jo ikke kan vide præcis hvad der kommer til at foregå på kurset, så aner ikke, om han vil føle det relevant.

Men han har i hvert fald accepteret oventstående – ved ikke, om det kan bruges til noget 🙂

Kobbel 27+5

Anonym
    Gæst

Hejsa

Jeg er en af dem, der første gang fravalgte fødselsforberedelse, og har igen (jeg venter tvillinger) fravalgt det. Jeg tror det er rigtig godt, men jeg synes bare ikke rigtig det er mig, og jeg har altid sagt at de unger jo nok skal komme ud alligevel uden at gå til fødselsforberedelse.
    Jeg arbejder selv på sygehuset og har også meget af min gang på fødeafdelingen, så det er ikke fremmed for mig hvordan der ser ud, hvordan en fødestue er indrettet, hvordan en fødsel foregår o.lign. Ved man intet om det, så er jeg sikker på at det kan hjælpe og jage nogle “spøgelser” væk, især hvis man er førstegangsfødende.

Men altså, jeg har fravalgt det, så jeg kan ikk engang give nogle gode råd til om du bør gøre det eller ej;-)

barnnr01 29+1

Anonym
    Gæst

… den med at han skal med til fødselsforberedelse fordi han er dit talerør ved fødslen… God pointe.

Vi gjorde det herhjemme at vi snakkede tingene igennem inden. Jeg fortalte ham hvad jeg kunne acceptere og hvad jeg ikke kunne være med på. Jeg gav ham på en måde fuldmagt til at sige ja eller nej til ting/situationer , hvis jeg var “ukampdygtig”, hvad man jo altså er på et tidspunkt under en fødsel… hæhæ

F.eks så vil jeg under ingen omstændigheder i badekar, uanset argumenterne, jeg vil ikke føde i nogle bestemte stillinger og jeg vil ikke have et væld af studerende o.lign til at undersøge mig i et væk…. Sådanne ting havde vi afklaret inden da, og det gav ro…

Men en god pointe af Kobbel11, bestemt. Og et argument en kæreste/mand kan bruge til noget!

barnnr01 29+1

Da jeg gik til fødselsforberedelse på Frederiksberg Hospital var det – som også en anden beskriver – delt op i en 3-5 gange, der hver især omhandlede et specifikt punkt i hele ‘fødsel-nyt-lille-barn’-aspektet. Fx var der en gang om amning, en gang om selve fødslen, en rundtur på fødegangen samt noget andet, jeg ikke liiige kan huske. Der var ikke noget med vejrtrækningsøvelser, som i min erfaring var det vigtigste at kunne på selve ‘dagen’.

Min kæreste var vist med til en eller to af gangene, og jeg savnede ham ikke til de andre.

Generelt fik jeg slet-slet-slet ikke brug for noget af det, vi lærte på de kurser, og det gjorde min kæreste sådan set heller ikke. Der var ingen vejrtrækningsøvelser på programmet, og det var det eneste, jeg fik brug for under fødslen – og det lærte min JM mig på et splitsekund, det øjeblik, jeg fik brug for det.

Mit råd er generelt (til alle egentlig), at hvis man føler, man har brug for fødselsforberedelse, så er det en god ide at følge den tanke. Men er man i tvivl, så er det – i mine øjne – ikke en nødvendighed. Det, man skal kunne, er at trække vejret ind gennem næsen og puste ud af munden. Og så presse, når man ‘må’ 😉

/diekaiserin 30+noget

Anonym
    Gæst

Jeg gik til fødselsforberedelse under den første graviditet. Det jeg syntes var rigtig rart var at få et kendskab til de forskellige former for smertelindring inden fødslen. Så have jeg en idé om hvad jeg evt. kunne tænke mig og hvad jeg absolut ikke ønskede mig.

Jeg kan mindes at der bortset fra en gang kun var gravide til fødselsforberedelse i Odense. Den ene gang hvor mændene skulle deltage kunne min kæreste selvfølgelig ikke pga. arbejde. Det var ok med mig men da jeg sad der som den eneste uden mand må jeg indrømme at jeg syntes folk kiggede lidt dømmende på mig som om, Nå, du har måske ingen mand. Men det er nok bare noget jeg følte med alle hormonerne farende rundt i kroppen.

April7

22april1022april10
    Medlem

Jeg vil presse jordemoderen for at uddybe indholdet lidt mere inden jeg vrider armen om på ryggen af ham ;o) Kunne godt forestille mig at der er mere kød på anden gang end første – så spm er hvilke gange han ikke går helt kold i det :o)

Tror for min egen skyld at jeg gerne vil forbi og selv se hvad det indeholder, bare for lidt ro og få nysgerrigheden stillet lidt.

FrkEH74FrkEH74
    Medlem

Jeg var som førstegangsfødende til fødselsforberedelse for knap 2 år siden (i Odense). Den ene af de tre gange var mændene inviteret med, da det også var informationer, der kunne være vigtige for dem. Der var absolut INTET om vejrtrækning, for som underviseren sagde, det kunne vi hurtigt lære af vores jordemoder ved fødslen (som en eller anden skrev, er det ikke så svært at trække vejret ind gennem næsen og puste ud af munden). Jeg syntes alle tre gange var relevante for mig (og kæresten var også godt tilfreds med at være med den ene gang.
    Ud over fødselsforberedelserne på jordemodercenteret, var vi på rundvisning på fødegangen. Der var min kæreste også med, og det var jeg rigtig godt tilfreds med, han havde været, da vi ankom derude med veer og jeg ikke kunne tænke helt klart mere 🙂

Men siger som flere andre; sørg for at finde ud af programmet og hvad der evt kan være relevant for din kæreste.

Jeg er selv i tvivl om, hvor vidt jeg skal melde mig til det nu igen – synes ikke det er så længe siden, jeg har været det igennem, så måske er det lidt spild af tid denne gang….

Held og lykke med overtalelsen 😉
    Elisabet.

Vick05Vick05
    Medlem

min mand strejker fuldstændig i forhold til fødselsforberedelse! det kunne han slet ikke finde på at deltage i så kan jeg da hoppe og danse ligeså tosset jeg vil

TulleGRTulleGR
    Medlem

Hej

Jeg ville nok spørge underviseren, om der er en eller to af gangene, som er mere relevante for de kommende fædre at deltage i end resten. Det er rart for ham, også at få noget information, og hører om tingene direkte og selv kunne suge information til sig.

Personligt synes jeg ikke, at det er ok, at manden melder helt pas, og siger, at det ikke er noget for ham. Man er jo lige som to om at få det kommende barn. Jeg siger ikke, at han skal deltage i alt, men jeg forventer engagement.

Fødselsforberedelse er jo ikke, som man har set på film og i dårlige reklamer, hvor man ligger på gulvet og laver åndedrætsøvelser. Sådan var det i hvert fald ikke sidst, der hvor jeg gik.

Jeg/vi gik til noget fødselsforberedelse hos Fitnessdk. Det var noget med at tale forløbene igennem, hvad man skal være forberedt på, hvad manden kan gøre for at hjælpen kvinden, hvad han nok helst ikke skal gøre, stille en masse spørgsmål etc. Det synes jeg var rigtig godt, vi var også kun en meget lille gruppe.

Vi var også til et enkelt arrangement på Gentofte hospital i deres auditorium. Men det synes jeg blev for stort og for generelt, folk spurgte om helt basale ting, så det følte jeg var spild af vores tid.

Jeg synes det var givende første gang, men føler derimod så heller ikke, at jeg/vi har brug for at gå til det igen her anden gang.

P

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.