Navne

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Jeg har lige siddet og læst i statusrunden. Der er stort set ikke nogen der fortæller hvilke navne de går og tumler med. Er det fordi I er bange for at andre skal vælge “jeres” navn eller hvad er grunden? Er bare nysgerrig.

Nu hvor vi ved at vi skal have en dreng er vi fuldstændig i vildrede over navne og jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre hvad I har af forslag. Jeg har kigget navne på nettet og skrevet nogle ned men der er ikke rigtig et hvor jeg siger, Det SKAL han hedde.

Min liste med drengenavne er:
    -Jonathan
    -Benjamin
    -Willi
    -Lukas (det havde vi sidst, men fik en Filippa)
    -Mathias
    -Marius
    -Oskar
    -Elias

April 20+4

anbeanbe
    Medlem

Jeg vil da gerne afsløre, hvílke navne vi har sat i spil herhjemme.

Hvis det bliver en dreng overvejer vi:
    Simon, Matthias eller Valdemar

Bliver det en pige overvejer vi:
    Lisa, Ingrid eller Ellen (sidstnævnte er mit projekt, mindre min mands!)

-Anne-

babySFCbabySFC
    Medlem

Altså for mit vedkommende tror jeg mere det handler om at vi
    1) ikke ved hvad køn det bliver
    2) ikke er særlig enige
    3) gerne vil have besluttet navnet inden vi melder det ud. I forår da jeg var gravid meldt vi ret hurtigt ud hvad vi havde tænkt og der var mange der ikke synes om vores valg osv. og kom med en masse kommentarer jeg gerne ville have været foruden.

Det vi tænker på lige for tiden er:
    Drengenavne, mim mand er vild med Viggo og Hektor (det er jeg ikke specielt) Jeg kan godt lide Konrad – men er omvendt lidt i tvivl om hvordan det er at være 15 år og hedde Konrad. Ellers har vi snakket Ludvig, Sylvester, Georg, Fabian, Aksel, Hannibal og Arthur. Jeg må så ærligt sige at der er ingen af navnene vi har snakket om som bare får det til at sige WAUH det er det rigtige! Sådan havde jeg det med Williams navn.

Af pigenavne har vi Selma, Augusta, Martha, Andrea, Fanny, Ella, Rosa Rebekka, Olga, Lindis, Marie og Astrid – her er problemet faktisk det samme som med drengenavnene, der er ikke et der bare er det helt rigtige.

Så vi venter med diskussionen til efter den 7. dec hvor vi forhåbentlig får kønnet at vide – også må vi se, jeg har på fornemmelsen at det ender med at der ikke bliver truffet nogen endelig beslutning får vi får barnet i armene!

Sif 17+6 😉

Anonym
    Gæst

Hej Sif

Hvad angår det med at folk begynder at kommentere på de navne man vælger synes jeg bare er så irriterende. Da vi skulle have Filippa var der også nogen der sagde det er der jo et æble der hedder. Ja, og hvad så! Jeg har også en hund der hedder Sava, det er der en kartoffel der hedder…
    Man kan altid komme med kommentarer som Mathildes kakaomælk, Karolines køkken etc. etc. Personligt synes jeg både Mathilde og Karoline er søde navne. Så jeg lukker ørene og vælger et navn min kæreste og jeg kan lide og så er jeg ligeglad med hvad andre synes. Det er deres problem, men jeg kan godt følge dig 100%.

April7

babysoftbabysoft
    Medlem

det kan være rigtig svært at vælge navne til sine børn. jeg har 2 drenge og det har virkelig været en svær beslutning hver gang. det ville være dejligt hvis man bare havde et navn og så hvar det. altså at man ikke havde nogen trivl om hvad barnet skulle hedde. der er nogen der skriver de navne ned de bedst kan lide, og det altså både for manden og kvinden, lægger dem i en bøtte, og ryster den godt og trækker et navn. det har jeg nu ikke prøvet. det kunne da være det var en ide til denne gang. min den ældste dreng hedder niklas og den yngste lidt mere specielt nemlig malik.

Linda2007Linda2007
    Medlem

Vi har slet ikke snakket navne endnu. Sidste gang endte vi med en liste på 3-5 navne.

Da tøsen kom stod vi stadig med listen og kunne ikke beslutte os. Sundhedsplejersken havde navnene på alle børn i byen i alderen 0-1½ år og så fik vi hende til at sceeen for, om der var jævnaldrene med et af vores navne og til sidst stod vi med to navne og beslutningen var lidt lettere.

babySFCbabySFC
    Medlem

Hej

Det er sjovt Filippa er på min liste, jeg synes det er sådan et fint navn!

Men det er jo det med at nogle (læs forældre og nok mest svigerforældre) oplever de har en form for, i mangel på bedre vetoret) Og på begge sider er der kommet udmeldninger som EJ, det mener i ikke! Eller Synes i virkelig det er pænt? Formuleret pænere, men det har være den klar betydning, og når man så som jeg er fuld af hormoner – har det bare være nemmere at ´vente med at komme med en udmeldning til vi kunne sige DET skal vores barn hedde, ingen måske eller vi tænker på, nej bare sådan er det PUNKTUM!

Også fordi jeg insitere på dobbeltnavne, hvad mine svigerforældre vist synes er rimelig tosset! De springer ofte let og elegant hen over at William faktisk også hedder Theodor. Men det hedder han og jeg/vi bruger det ofte, langt fra altid, men ofte.

Forresten hedder jeg jo Sif og jeg har ikke tal på hvor mange gange der er nogen der har sagt, det da en hunde/hestenavn…nej det er det ikke kun, JEG hedder det jo!

Sif Annika for det ikke skal være løgn!

XmarenXXmarenX
    Medlem

Da vi ventede den store, luftede vi ikke vores navneovervejelser for nogen – mest fordi vi mente det er en meget personlig beslutning, som vi ikke syntes andre skulle blande sig i – og det inviterer man til, når man lufter sine overvejelser for andre. Og så bliver der alt andet lige færre kommentarer, når man præsenterer navn og barn samtidig, for så hedder barnet altså bare det, det hedder.

Vi havde heller ikke lyst til at lægge os alt for fast på et navn, før barnet var født – og igen, så blev det lidt mere fast hvis man på forhånd havde sagt det til andre.

Denne gang er det med navnet blevet ret konkret, fordi vi jo har fundet ud af at vi venter en dreng og fordi storesøster ustandselig spørger hvad han skal hedde.

Jeg har nogle navne inde på lystavlen, som min mand dog ikke er enig i. Omvendt orker han dog ikke at komme med ret mange alternativer, så det ender nok igen med, at jeg laver en liste, som han veto’er på 😉 Jeg kunne nok godt lave en lille konspiration sammen med min datter, da hun godt kan lide det navn jeg har forkærlighed for… men det er vist ikke helt fair 🙂

Kobbel11Kobbel11
    Medlem

Vi har nu både drenge- og pigenavne parat.
    Vi har et favoritnavn til hvert køn.
    Derudover har vi en kort liste over ekstra navne i kulissen, hvis nu favoritnavnet nu ikke passer til barnet når det kommer ud 🙂

Min kæreste vil gerne have vil holder det hemmeligt til barnet er født – ved ikke helt hvorfor – men han synes vist bare, det er en privatsag, plus at så slipper man også for at høre på folks mening om navnene 😉
    Jeg ville ikke have noget imod at fortælle det til alle mulige – men jeg kan sagtens respektere, at han har det sådan.

Favoritdrengenavnet fandt vi hurtigt – min kæreste sagde det bare, og jeg synes også bare det sagde bingo!

Det har været lidt sværere med pigenavn. Men vi har læst en navnebog fra ende til anden.
    Jeg lavede en liste over de navne, jeg kunne lide.
    Derfra stregede vi dem ud, min kæreste ikke kunne lide – og så havde vi altså nogle tilbage som begge synes om – deriblandt fandt vi så en favorit.
    Sådan fandt vi også de drengenavne, vi ikke har på førstepladsen….

Kobbel 19+1

Anonym
    Gæst

Vi er ikke nået så langt i diskussionen. Synes stadig, der er vældig lang tid til, og vi prøver at få kønnet at vide denne gang, så et eller andet sted er det ikke nødvendigt med den store navnerunde før vi kender det.
    Men lidt har vi da leget med tanken. Vi har i forvejen en Elias, så det må gerne klinge godt til hans navn
    Vi har flest pigenavne
    – Asta, Rebekka, Esther, Amalie eller Kirsten (nok min favorit)
    Men jeg tror vist mest på, at det bliver en dreng
    – Johannes (Det hed min morfar, men jeg har ikke mindre end 4 kolleger med en Johannes-søn), Tristan, Laust eller David (min mands favorit)

Det er faktisk meget nemmere at finde navne, det ikke skal være. Hvad siger i f.eks. til Gumme? (Stødte på navnet i går…)

Jeg synes også, det er lidt en privatsag at lufte navnene. Da jeg var gravid første gang, var vi meget ærlige omkring navne-ideerne. Og der glemmer jeg ikke, hvad min svigerfar sagde, da han havde hørt vores tre drenge- og tre pigenavne: “Så håber jeg sørme, det bliver en pige!”, for han brød sig i hvert fald ikke om vores drengenavne.

Det blev så en dreng, og heldigvis har vi ikke hørt et ondt ord om navnevalget (og det blev en Arthur).

Til gengæld syntes min farmor, at hun da godt efter nogle måneder lige ville lufte for mig, om vi nu også var HELT sikre på hans navn? For hun kendte altså engang (da hun var barn) en dreng, der hed Arthur, og han løj altså ret meget… Ja, farmor. Det ER hans navn.

Så denne gang er vi lidt mere påpasselige. Vi har da afsløret nogle tanker over for familien, men også valgt at understrege flere gange, at det er VORES valg. For jeg gider helt ærlig ikke, at de skal blande sig! Hvis de vil hive navnene ud af os – fint. Men de har nemlig ikke veto på, hvad det bliver i sidste ende, slut prut.

/diekaiserin

Vick05Vick05
    Medlem

Vi havde slet ikke noget navn klar til vor søn, da han kom ud – mest fordi vi jo ventede en pige… og hun skulle hedde Siri

Jeg tror nok at min familie synes det var et mærkelig navn og specielt min far havde svært ved at udtale det… Sigrid sagde han og det tror jeg ogå at oldemor gjorde. Men de har heldigvis pli nok til ikke at ytre deres holdninger – og havde jo tid at vænne sig til det.

Drengen kom til at hedde “fisk” den første tid – født i fiskens tegn og betyder også “har ikke noget træk et kort” haha…. Da vi endelig blev klar på et navn overvejede vi at holde det hemligt til dåben – men gjorde det ikke – Jacob var en realitet.

Nu har vi så hørt at vi skal have en dreng mere og vi er begyndt at lede, men har ikke nogen faste endnu.

Under vores navneløse periode gik det op for os at man stort set må kalde sine børn alt i dag. Nævner lige i flæng nogle af dem som virkelig fik os til at grine; Dreng, jeps drengen dreng – fedt navn, Stygge, Gumme, Bolle og dobbelt navnet Stygge Bolle har altså været genstand for flere jokes mellem mig og min mand de sidste to år…. hmmmm

Jeg er helt med på at navne får ry… Maren malke ko osv. men det gør ikke nødvendigvis navnene mindre kønne af den grund. Kunne sagtens finde på at bruge nogle af de navne – men ikke hverken stygge eller dreng

Vi taler ikke så meget navne, fordi vi faktisk ikke rigtig ved hvad vi skal finde på. Vi har Sofie Amalie og Marius Emil i forvejen, og så skal det jo passe til dem….
    jeg har tænkt en del på Alma, hvis det bliver en pige….drengenavne er ikke så nemme synes jeg….

Berit Dalgaard

Cmortil3Cmortil3
    Medlem

Hej

Vi venter vores fjerde barn og har ikke delt navnet på barnet med nogen – heller ikke veninder eller nærmeste familie, sådan har vi gjort de 3 forgående gange også. Vi har heller ikke ønsket at kende kønnet – så navnet kan vi af gode grunde ikke vælge med sikkerhed før barnet er født. Med mindre vi vælger Kim eller lignende “dobbelt-navne”. For os er er kønnets afsløring en del af fødselen og dermed er navnet også en del af fødselen.

En anden benefit ved at vælge denne model er at man slipper for at forholde sig til hvad andre mener – for i det øjeblik at barnet er født er beslutningen taget. Så er der ingen som kommentere navnevalget – hvorimod der ligesom er frit slag for en menings tilkendegivelse, før barnet er født. Og den slags meninger vil jeg faktisk helst slippe for at forholde mig til 🙂

Denne gang er der altså også lang vej igen før vi er enige…

Kh. Camilla
    22+0

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.