Køn ved nakkefoldsscanning?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2010 Køn ved nakkefoldsscanning?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    BananneBananne
    Medlem

Hej alle
    Jeg har lige været til en dejlig scanning. Min kæreste og jeg spurgte til kønnet, da vi er ret nysgerrige. Jeg har nemlig læst at man allerede kan se det nu, hvis man er heldig (og vil vide det).
    Jordemoderen sagde at det var meget usikkert, men hun scannede den “nedefra”, og gættede på det var en dreng. Hun fastholdte dog, at hun SLET ikke var sikker, og at vi ikke skulle begynde at købe babyting i drengefarver før næste scanning.

Er der andre der har fået kønnet at vide til nakkefoldsscanning? – Eller jordemoderens gæt?

Kh. Bananne, som venter sin første. 12+3

minimuminminimumin
    Medlem

Jeg var til skanning hos speciallæge, en som har følgt mig meget nøje med skanning hver 2 uge fordi jeg har tidligere havt to MA uden at man kan finde nogen grund til det. Men det var så den sidste hos ham og da alt så superfint ud skal jeg til nakkefoldeskan på hospitalet på mandag.

Han skannede derfor ikke så grundigt som de gør til nakkefoldeskan, men spørgte precis om vi havde lyst til at vide det… og sagde at han syntes nu at man kunne se noget der mellem benene og møn ikke det er en dreng… Men gentog også at han slet ikke var sikker, det kunne jo være navlesnoren eller noget som driller lidt når det er så tidligt. Men jeg var helt overvæltet af at se hvordan den lille sparkede rundt og hoppede, så meget at det var næsten svært for lægen at måle og nå et billede uden at den var lidt bevæget haha.

Jeg tror ikke helt på at man kan se det allerede når man er 12 og en halv uge, men spændt på at høre om de synes det samme på hospitalet…

kh
    Asta/minimumin

babySFCbabySFC
    Medlem

Altså, jeg blev skannet da jeg var i uge 10 og overlægen der skannede mig sagde til os da vi nysgerrige som vi nu en gang er om kønnet og hun sagde at det var MEGET usikkert før 18.-20. uge da pigernes kønorgan inden da er meget hævede og det derfor kan lige en tap.

Så jeg ville tage den med ro og vente til MD skanningen, for der burde man kunne se det! Men det kan jo være hun har ret;-)

Mvh Sif

BananneBananne
    Medlem

ja, du har ret i det er usikkert 🙂 Og er er jo 50% chance for at hun har ret.

Men da den lå med siden til kunne jordemoderen se en tap der stak op lidt længere nede end navlestrengen. Det kan selvfølgelig være navlestrengen der slår folder.
    Hun skannede den også også nedefra, og der kunne man se en 3 små prikker, som hun syntes lignede to testikler og en tap. Men igen, det kan også være hævede pigekønsorganer og navlestrengen der slår en lille bue ned mellem benene.

Mon der er nogen der har fået kønnet at vide i uge 12 med tidligere børn, hvor det senere er blevet be- eller afkræftet?

Jeg er bare lidt nysgerrig 🙂 Den er jo lige velkommen lige meget hvilket køn det bliver. Men jeg har nu hele tiden haft følelsen af det er en pige.. Mærkeligt!

Anonym
    Gæst

Vi vil også gerne vide kønnet men fik ad vide til NF scanningen at det var for tidlig at sige noget endnu da alle fostre ligner hinanden ved kønsorganet i det stadie.

Så jeg ville ikke forvente det store før det bliver bekræftet til MDscanningen.

April7, 14+4

Kasmilla1Kasmilla1
    Medlem

Hejsa.

Man kan IKKE se kønnet før noget længere henne i graviditeten. ( ved ikke præcis hvormår) Jeg er meget overrasket over at jeres jordemoder eller læger der scannede jer i kke ved det.

For 2 år siden aborterede jeg i uge 16 og barnet var også udviklet svarende til uge 16 (var i live et døgn før SA) Og vi troede helt bestemt det var en dreng, da der var en lille tap mellem benene. Men ved obduktionen fandt de at det var en pige med normale kønsorganer. Kønsorganerne er ikke færdig udviklede så tidligt i graviditeten, de er hævede og man kan derfor ikke se kønnet.

Vh Kasmilla.

BananneBananne
    Medlem

Jeg er klar over at det er meget usikkert, og det oplyste jordemoderen også kraftigt om. Hun sagde bare at hvis hun skulle gætte, så var det en dreng 🙂

Citat fra uge-til-uge-kalender her på netdoktor UGE 13:
    Dit barn
    “Barnet kan nu sutte på tommelfinger, og man kan nu tydeligt se næse og hage. Man kan desuden se, om du venter en dreng eller en pige, og ved en scanning kan du få barnets køn oplyst – dog med en vis usikkerhed. “

Så det må da være standard at oplyse om barnets køn ved nakkefoldsscanning, hvis man vide det og er tilfreds med et usikkert gæt fra jordemoderen 🙂

Jeg er slet ikke ude på at få at vide at der er garanti i jordemoderens gæt. Jeg er kun ude efter at høre lidt erfaringer fra andre med tidlig oplysning af evt. køn.

Jeg synes, det er helt fint, de gætter – så længe, forældrene er med på den. Men i mine ører lyder det også meget tidligt. Jeg fik at vide, da jeg blev skannet hos Scanningsjordemoderen, at der man kan købe kønsskanninger fra uge 17. Her er, hvad jeg lige saksede fra deres hjemmeside:

“Efter uge 17 er det muligt at se, om det er en pige eller en dreng, I venter. Nogle gange er det lettere end andre. Kan vi ikke fastslå kønnet med sikkerhed, får du selvfølgelig lov til at komme igen.

Fra uge 22 er forskellen til at få øje på hver gang.”

/diekaiserin – der glæder sig til at se kønnet – på den ene eller anden måde.

Vick05Vick05
    Medlem

Tjah mit råd – spørg hvor sikre de er bare på en skala fra et til ti…. Min Jacob var såmænd en pige og det var MEGET sikkert og nærmest det tydeligste hun længe havde set….. Ved scanning i uge 20…. Nu er det så sådan at jeg havde sukkersyge og blev scannet flere gange – efterfølgende og her blev prognosen gentaget! Jeg var så uheldigvis indvolveret i et færselsuheld 1½ måned før termin, hvorefter jeg blev scannet som ekstra tjek. Hun spurgte om jeg kendte kønnet – indforstået sagde jeg ja….. hvorefter hun sagde at HAN så ud til at have det godt…..

Undskyld…. HAN?????! hmmmm…. Nu er vi ikke særlige organisatoriske mennsker, så vi havde ikke malet og købt en masse på dette tidspunkt – men skulle da hilse at sige at bedsteforældrene hepper på en pige denne gang 😉

Så jeg spørger helt sikkert hvad deres BUD er – men tager det ikke rigtigt for mere end et bud…. og satser så på at de kan se forskel på de dele de rent faktsik sidder og scanner for 🙂

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.