jordemoder

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 2 år siden af Ires79Ires79.
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Ires79Ires79
    Medlem

Hej,
    Nu er det første gang jeg er gravid. Og har derfor ikke ret meget erfaring med fagfolk inden for denne verden. Hvad med jer derud? hvor godt kender I jeres jordemoder? I hvor høj grad kan man stole på at de er gode nok? Kan man lege detektiv og lave baggrunds tjek på dem?

Anonym
    Gæst

Jeg ville personligt ikke gå så vidt som at lave baggrundstjek.

Det vigtigste er at du føler dig tryg ved den jordemoder du går til kontrol hos – hvis det altså er den samme hver gang, som det er her i Randers.

Der er ingen garanti for at den jordemoder også er hende du føder med/hos. Det var det ikke her.

Den første jordemoder jeg havde var i Århus – og hun var simpelthen så fantastisk at jeg lovede at hvis hun kunne garantere at være på vagt når vi fødte så tog vi en taxa til århus fra Randers 😉 Jeg følte mig så tryg, afslappet og i virkelig gode, kyndige og rutinerede hænder.

Den jordemoder jeg har denne gang har IKKE gjort et godt indtryk og jeg skal derfor skifte til en anden snart. Hun nærmest bare langede brocurer og foldere over bordet, lyttede ikke, ignorerede mine spørgsmål og gennemgik alting så hurtigt at jeg har hende mistænkt for bare at ville hjem hurtigst muligt – jeg var sidste konsultation en fredag eftermiddag. Faktisk ret ubehageligt.

Mht at stole på dem og deres viden så er det vel lidt som praktiserende læger: nogen er bedre på andre områder end andre, men de har alle den samme grunduddannelse – og igen tillid er altså enormt vigtigt!

Vh Majs 18+2

fifi39fifi39
    Medlem

Hej.

Jeg må give Majs ret, du må stole på at den jordemorder du har fået tildelt er god nok. I virkeligheden tror jeg at det handler om kemi mellem jer to.
    Desuden er det sjældent jeg hører at man føder med den jordemoder man går hos.
    Da jeg var gravid med min 1. var jeg hos 4 forskellige jordemødre og da jeg skulle føde var jeg igennem hænderne hos 3 andre!!!!!!

Håber det hjælper lidt 🙂

Fifi

manneMmanneM
    Medlem

Ja man bliver nødt til at stole på den man får tildelt, OG sin egen intuition.
    Jeg var ikke pjattet med hende jeg havde sidst, men det var nok mest kemi. Det største problem var, at jeg røg ind i sommerferien med de sidste jordemorbesøg så det var forskellige jeg var inde ved, så det blev ikke opdaget at jeg ikke voksede til sidst. Og jeg tog det heller ikke selv nok alvorligt at jeg tabte mig den sidste måned. Det var også hende jeg kom ind til da jeg skulle føde, men det var lige før vagtskifte. Meget kaotisk oplevelse. Min mand og jeg havde heldigvis fået tilbud om fødselsforbedredelse som var et forsøg på skejby den gang. Så han vidste hvad der skulle ske og kunne hjælpe mig igennem.
    Efterfølgende fik jeg en god snak med min kontaktjordemor om forløbet, og hun var lydhør over for den kritik jeg havde. Man kan jo aldrig gardere sig for at skulle føde på et tidspunkt med overbelægning.
    Så mit råd er . Hvis ikke i får tilbud om fødselsforberedelse ved en jordemor, så betal jer fra det.
    Og hold fast i din intuition

mvh Marianne

Ires79Ires79
    Medlem

Hej Marianne,
    Nu er det debatforum for mødre i august måned og derfor tror jeg med stor sandsynlighed vi kommer til at falde i det samme som der skete dig med skiftende vagter og alt muligt andet “godt” en sommerferie bringer med sig. Jeg er ening i at man skal gardere sig og stole på sin intuition. Jeg ved endnu ikke om fødselsforberedelser er tilbudt her, men det vil jeg nu helt sikkert forhør mig om.
    Tak for råd:)

Ires79Ires79
    Medlem

Jeg har nu fundet en rigtig god hjemmeside hvor andre kvinder har skrevet om deres fødsels oplevelser på internetsiden Netbaby.dk der har stået for den store landsdækkende undersøgelse af de danske fødesteder. Ind på forsiden, går man lidt ned og så finder man Populær features, og lige under den står der “Danmarks fødesteder”
    Sharing is caring:)

luna08luna08
    Medlem

Vil ikke ligefrem påstå at jeg kender min JM. Sidste gang fik jeg en sød dame på alder med min mor, vi kunne godt sammen, men man ser dem 5 gange eller sådan. I løbet af 9. mdr. så det er jo begrænset hvor godt man lær´ hinanden at kende. Ville ikke bagrunds tjekke dem. Men hvis det hjælper dig og giver dig mere trykhed kan du jo prøve det. Trykhed er jo super vigtigt for os mennesker:)

Tror også som en anden skriver, at det er ligesom med læger, og andre fagfolk for den sags skyld. Vi er allesammen kompetente på nogle områder, ikke alle. Lyt til hvad din krop fortæller dig. Og spørg hvis du er usikker på noget.

En JM du vil mene er god, kan for mig være dårlig:)

ingerningern
    Medlem

Jeg har et godt indtryk af hende jeg har fået her i randers. Hun var også god hende jeg havde i Århus sidst. Men dybest set synes jeg der er for meget tid hos jordemoderen. Særlligt første gang anede jeg til sidst ikke hvad jeg skulle blive ved med at tale med hende om. Nu her anden gang har jeg lidt flrer konkrete ting, da jeg har været forløbet igennem.

jeg ville alrdrig begynde at tjekke op på dem. Men det ligger mig også fjernt generelt.

Mht. fødslen, så kan jeg end ikke genkalde mig hårfarven på jordemoderen, da jeg fødte så hurtigt, at jeg var uden for menneskelig rækkevidde. Jeg aner simpelthen ikke, hvordan hun var. Min mand ( der har tre fødsler med i bagagen) synes hun var super, så det satster jeg på.

jeg tror det emd kemi er meget vigtigt, men deres faglighed tror jeg godt du kan regne med

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.