vitaminer

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    nettekobnettekob
    Medlem

Var lige på apoteket i dag efter flere vitaminer.
    Fik så at vide at man nu skal tage ekstra jern fra uge 10… hmm. De andre gange har det da først været fra uge 20. Men det var også temmelig nyt, kun for 2 mdr siden er det blevet lavet om.

Anonym
    Gæst

Jeg tager selv kun gravitamin, troede at jern skulle tages såfremt der var behov for det – det er helt vildt som tingene ændrer sig om hvornår man skal det ene og hvad der er godt eller skidt.
    Indtil videre nøjes jeg med den alm. gravitamin – og håber min kost kan dække behovet for jern mm indtil videre.

Men måske lægen i næste uge siger noget andet ???

God weekend

Anonym
    Gæst

Ja, der er nu nye anvisninger mht jern. Det skal nu tages fra uge 10, fordi man havde fundet en klar tendens til at kvinder alt for ofte fik jernmangel mod slutningen af graviditeten. Men det ved lægerne også.. 🙂 Og det er lidt mere end to mdr siden… 😉

Cristina 20+1

MATKATMATKAT
    Medlem

Min læge sagde at Gravitamin skulle dække alt – hmm !!
    Jeg venter og ser hvad jordmoren siger – ved de store startede jeg først på jern i uge 20 og der var aldrig nogen problemer!
    Knus Matkat

Hejsa.

Jeg tager også gravitamin og skal først til 1.lægebesøg når jeg er 11+0. Skal man bare gå på apoteket og købe jern eller ville I lige tjekke med lægen først???

Liselotte 7+5

nettekobnettekob
    Medlem

Jeg håber at gravitamin kan klare mit jernbehov… for jeg vil helst ikke have mere jern da jeg døjer meget med maven når jeg er gravid. Brugte laktulose de sidste 10 uger sidste gang jeg var gravid.
    Endvidere har jeg også en høj blodprocent. 7.4 under sidste graviditet og det var fint efter lægens udsagn.

BamsetrineBamsetrine
    Medlem

Jerntilskud – start gerne NU

Tidligere blev gravide anbefalet at starte med at tage jerntilskud fra 20. uge i deres graviditet, men nyere undersøgelser viser at ca. 20 % af alle gravide IKKE har fyldt deres jerndepoter optimalt op og dermed kommer de til at lide af jernmangel sidst i graviditeten. Dette er grunden til at Sundhedsstyrelsen har ændret deres anbefalinger til gravide mht. jerntilskud.

Ved at starte allerede i denne uge – 10. Uge – kan jernmangel med stor sandsynlighed forebygges, og problemer som ekstrem træthed, svimmelhed og hovedpine kan med stor sandsynlighed mindskes for de flestes vedkommende.

Du bør derfor tage et dagligt jerntilskud på 40-50 mg ferrojern fra 10. uge og resten af graviditeten ud. Hvis du er så uheldig at lide af kvalme kan du vente indtil uge 18 i din graviditet, men så helst heller ikke senere.

BEMÆRK – Der er IKKE nok jern i f.eks. gravitamin så du skal have fat i et seperat jerntilskud til at dække dine behov.

Trine 🙂

BamsetrineBamsetrine
    Medlem
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.