Andre der har haft fødseldepressioner?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juni 2009 Andre der har haft fødseldepressioner?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Jeg skriver lidt, for at høre om nogen har erfaring med at have haft en fødselsdepression efter en fødsel, men at så alt gik fint næste gang de havde født.
    Grunden til dette ligger lige tilhøjrebenet… Efter min første fødsel svævede jeg på en lyserød sky. Var simpelthen så lykkelig og i harmoni og ro og nød det i fulde drag.
    Efter anden fødsel, hvor livet var lidt svært, og min partner og jeg var gennem nogle hårde ting (vi har aldrig været ved at gå fra hinanden, andre alvorlige ting), følte jeg slet ikke samme kærlighed, lykke og ro. Jeg var bare tung i humøret, og det tog mig et halvt år at såda RIGTIG elske mit andet skønne barn, som bare er det sødeste og lækreste barn i verden (altså lige ud over mit 1. barn, og alle jeres selvfølgelig). JEg fandt ud af jeg havde fødselsrelateret depression.

Nu frygter jeg imidlertid, at jeg skal samme rumle igennem, for det var fandeme ikke specielt fedt. Den dåelige samvittighed der følger med, at man ikke rigtig kan “finde ud af at læse” sit lille barn, og at man jo nok heller ikke er til det vilde med manden eller er noget for den store var super svært.

Jeg holder fast i, at vores livssituation er imidlertid en helt anden nu. Vi er kommet ud på den anden side af krisen. Og der er mere ro på livet og styr på sagerne og vi er raske begge to!

Men er det mon sådan, at har man først haft fødselsdepression en gang, så ligger det latent og lurer? Nogen erfaringer med det modsatte ønskes, da jeg jo gerne vil have barnet her, og helst gerne vil holde mig positiv!

Tak for svar.

Mortiltre33 5+0

hejsa

Jeg kan fortælle at min kærestes moster blev indlagt i nogle måneder med en alvorlig depression kort efter hun havde født sit første barn og hun har derefter fået to andre børn uden problem.
    jeg tror ikke, at du skal være bekymret. jeg er gravid med mit andet barn nu og jeg havde det lidt som du fortæller først gang. jeg er ikke bekymret men jeg tænker på at du sagtens kunne spørge din læge om det og høre om hendes/hans faglige mening.

vh
    Luiza

Anonym
    Gæst

Tusind tak for svar. Jeg tror lige jeg hører når jeg skal til lægen alligevel. Jeg kom jo igennem uden sygemelding, men dog med samtaler med terapeut osv. Og det er mest for familiens skyld(den følelese kender du nok), at jeg helst ikke vil have det skal gentage sig, og jeg dyrker motion jævnligt osv for at holde tungt humør på afstand. Det er nok en af de ting lægen vil sige kan virke forebyggende 🙂 Men jeg havde så mange bækkensmerter sidst at jeg ikke kunne hverken det ene eller andet, så denne gang har jeg været på forkant og er i rimelig form. Det var bare så fremmed at læse om alle de super overstadige og lykkelige kvinder her på siden sidst, jeg kunne slet ikke genkende det 🙂 Skal vi ikke bare tilslutte os den babylykkelige skare denne gang?!

Knus fra Mortiltre33 5+1

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.