Jern

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

Hej Jeg kan ikke finde ud af hvornår man skal starte med jern tilskud. Nogle steder står der uge 10 og andre uge 20. Nogen der ved det?

Anonym
    Gæst

Hej

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man som gravid starter med jerntilskud på 40-50 mg fra omkring uge 10. Det sagde både sygeplejerske og læge til mig ved første lægebesøg. Desuden kan du finde information om emnet på Sundshedsstyrelsens hjemmeside.

Hilsen
    choumaj 12+3

meesalithmeesalith
    Medlem

Min læge, jordmor og scanningssygeplejerske sagde at jeg ikke behøvede dem endnu, hvis jeg spiste varieret og sundt.
    Mit råd er at snakke med en læge eller sygeplejerske om det, da hver persons behov er forskellige.

horisontenhorisonten
    Medlem

Jeg har hemojern fra sidst. Man skal tage 3 piller om dagen.
    For 1 år siden var anbefalingen fra 20. uge, nu er den fra 10. uge.
    Min læge sagde fra 20. uge.
    Jeg vil anbefale, at man dels ser på sin blodprocent, dels starter op med 1 eller 2 piller, hvis man er nervøs, meget træt eller svimmel.
    Altså bruger sin sunde fornuft.
    Hilsen
    Iben 12+4

CamiRonCamiRon
    Medlem

jeg har lige været hos lægen i dag og det anbefales at man starter fra uge 10. ferroduretter skulle være de bedste da man så kun skal tage 1 tbl. om dagen. de fås i håndkøb på apoteket.

Camilla 7+2

katja1850katja1850
    Medlem

Ferroduretter er det som alle læger anbefaler. Men om det er det bedste – det er måske så meget sagt.
    Men det er ikke os alle der kan tåle dem. Dvs. vores maver går i baglås og får seriøs hård mave :))

Jeg brugte ferroduretter sidst – men har denne gang valgt og se jeg kan udgå den hårde mave, og tager derfor Aminojern i stedet for.

Hilsen katja

Anonym
    Gæst

Vælger jern fra denne gang. Har af forskellige grunde ikke taget det de andre gange bla hård mave, som jeg også har tendens til i forvejen. Har fået målt blodprocent et par gange i løbet af de sidste graviditet og de har været pæne. Så et bevidst fravalg herfra medmindre jeg begynder at få tegn på lav blodprocent, så vil jeg få kontrolleret min blodprocent hos lægen og aftale hvad jeg skal tage med ham. Det bliver ihvertfald ikke ferrodurretter.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.