er der nogen der kender til graviditets kløe..

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2009 er der nogen der kender til graviditets kløe..

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    bombo1bombo1
    Medlem

jeg ved ikke lige hvad det er der sker, men jeg har fået en noget så forfærdelig kløe over hele kroppen. Og jeg har hverken spist eller drukket noget jeg ikke plejer. ej heller brugt nogle nye produkter at smøre mig med… Og så var der en der sagde til mig at man kunne få noget der hed graviditets klæe, det havde hun haft. men hvad er det for noget, har aldrig hørt om det .. Har i???

axel2006axel2006
    Medlem

Jeg tror jeg ville ringe til lægen, hvis jeg var dig. Jeg ved ikke så meget om det, men jeg tror det kan være tegn på noget med leveren eller svangerskabsforgiftning.

Knus Sørine

karibo19karibo19
    Medlem

ja lidt da jeg var gravid med vores første barn. Jeg kløede over det hele, helt vildt fed creme hjalp. Noget farligt svineri, men det hjalp. Den gang talte jeg med min læge som sagde at jeg ikke skulle bekymre mig om det. Men uanet hvad ville jeg ringe til din egen læge, det kan være at de kan give dig et godt råd eller ved noget som almindelige mennesker ikke ved.

kh
    karina

bombo1bombo1
    Medlem

bliver helt nervøs, søgte lige på graviditets kløe og kunne se at det kunne have noget med ens leverfunktion at gøre og at det er vigtig man søger læge, så det må jeg da hellere gøre i morgen, så jeg kan få taget nogle blodprøver… Åh man bliver så let nervøs syntes jeg, man vil bare så gerne at alting går så godt, det vil vi jo alle…. men tak for besvarelserne, jeg vender tilbage…

Anonym
    Gæst

Jeg har haft graviditets kløe i begge mine graviditeter og regner helt sikkert også med at få det denne gang. Ved min første graviditet kom det ca 3 uger før termin og skulle sætter igang (4 dage før termin) pga graviditets kløe. Det er leveren som bliver overbelastet og derfor holder de øje med ens levertal. Hvis de bliver for høje og man er tæt på termin sætter de fødslen igang ellers kan det behandles/holdes ned med piller.

Ved min anden graviditet (med Nadia) kom det ca 6 uger før termin og denne gang fik jeg pilller, men nåede kun at tage 2 piller også blev jeg sat igang. Jeg blev sat igang fordi Nadia blev livløs og hun blev født 5 uger før termin. Det havde ikke noget med graviditets kløen at gøre.

Jeg ved ikke hvad man gør når det kommer så tidlig i graviditeten, men min søster havde det også (fra 28 uge) og hun blev scannet hver uge for at holde øje med om alt var ok. Hun blev sat igang 14 dage før termin.

Jeg håber ikke at det er graviditets kløe at du har fået for det er ulideligt, jeg føler med dig.

Knus Nina 15+3

Anonym
    Gæst

Hej, er lige på besøg fra majterminsgruppen.
    Jeg fik leverbetinget kløe i min første graviditet, og skal følges nøje denne gang, fordi der er en reel risiko for fosteret i forbindelse med leverpåvirkningen.
    Et tegn som jeg kunne bruge til at skelne det fra “almindelig” kløe var, at det altid kløede mest i håndfladerne og under fodsålerne. Hvis jeg for eksempel tørrede hænder efter at have vasket dem havde jeg lyst til at stå og gnide og gnubbe for at få kløen væk. Det var også altid slemt om natten.

bombo1bombo1
    Medlem

Hej “Mangoto”, du skriver du kunne skelne det mellem at det kløede i håndfladerne og under fodsålerne…Er det et af de sikre tegn eller… Det er de eneste to steder det ikke klør på mig….jeg fik taget levertal igår, så er spændt på hvad de viser, lægen vil ringe idag…Jeg er ved at blive vanvittig om natten, for der klør det bare ekstra meget. Håber bare de kan finde ud hvad det er…

Anonym
    Gæst

Hej igen

Et godt sted at kigge er http://www.dsog.dk, under “guidelines”. Jeg lægger linket direkte til deres pdf om leverkløe her:

http://www.dsog.dk/sandbjerg/Leverbetinget%20graviditetskle%20-%20endelig%20guideline_2008.pdf

Her er lidt af det de skriver:
    Diagnosen stilles på den karakteristiske hudkløe, der oftest opstår i tredje trimester samt forhøjede amino-transferaser og fastende galdesyrer i blodet.
    1. Kløen afficerer primært håndflader og fodsåler, hvorefter den breder sig ud til arme, ben, bryst og abdomen. Der kan ses subjektiv forværring i nattetimerne der medfører træthed og uoplagthed.
    Ofte fører kløen til så svært ubehag for den gravide, at tilstanden bliver uholdbar. Der ses ikke hudelementer ud over
    kradsemærkerne.

Det normale er vist, at det først kommer i 3. trimester (sådan var det også for mig)

DSOGs guidelines er iøvrigt også et godt sted at kigge hvis man har andre ting man spekulerer over

Hilsen Lise

Anonym
    Gæst

Hej!
    Jeg kløede, som du beskriver, tidligt i min første graviditet og fik senere også problemer med meget tør hud. Især maveskindet, men også på ben, arme og ryg kløede. Dengang sagde min læge (efter tests), at det ikke havde noget med leveren at gøre, men at det er meget almindeligt at gravide får hudkløe uden at leveren er påvirket. Jeg ledte med lys og lygte efter noget at smøre med og prøvede alt fra olier til diverse salver og cremer. Men få øjeblikke efter det var smurt på var det som om huden havde suget det hele og kløen startede forfra. Det eneste jeg fandt der hjalp var exomega creme fra apoteket. Det er ret pebret, men jeg smurte mig med det over hele kroppen to gange dagligt og det virkede. Ellers tror jeg jeg var blevet tosset 😉 Håber ikke det går så galt denne gang (det klør ikke endnu, så jeg håber jeg slipper) og jeg håber du finder en løsning!
    Mvh. Tanja 16+2

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.