Mor på en anden måde

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Februar 2009 Mor på en anden måde

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    karibo19karibo19
    Medlem

Det er man på ingen måde og man dømmer meget hurtigt i DK. Jeg valgte fx. at ikke at amme da jeg fik no. 1 Det var et meget bevidst valg (af mange forskellige grunde). Men uanset grundene var der faktisk nogen der sagde at “så skulle hun nok aldrig have haft børn”. Det er på ingen måde sjovt at få at vide, når det jo ikke var nogen nem beslutning at ikke at amme.
    Jeg har iøvrigt stødt på det i forbindelse med indkøb til de små, hvis de ikke har det rigtige mærke af sengetøj, bliver der set “skævt” til en. jeg er i dag 34 og venter no. 2, og er blevet meget mere bevidst om det at være mor. Og jeg er sikker på at jeg i dag ikke ville blive ligeså påvirket af eventuelle kommentarer men uanset hvad vil man jo det bedste for sine børn…. Jeg kender faktisk også piger som har valgt at holde ½ års barsel, og selv det bliver der set “skrævt” til så jo jeg er helt enig i at vi i dk er alt for fordømmende.

kh og god dag!
    karina (på besøg)

signemignesignemigne
    Medlem

Jeg læste lige en artikel om en kvinde der boede på Manhattan med sine to børn,. Hun sagde meget interessant at der ikke er så bundet en opfattelse af moderskab i forhold til amning, barsel osv der som i DK og jeg er meget enig.
    Er vi ikke lidt for hårde ved hinanden i det her land?
    Sådan lidt: det skal være naturligt og amning og økologi og barsel i minimum 1 år ellers er man en dårlig mor….
    Er man det?

abea777abea777
    Medlem

Jeg synes at det er forfriskende at I netop tager dette emne op.

Fx har min kæreste og jeg valgt at dele barslen sådan at jeg tager første del, så ferie+fælles barsel hvor vi vil rejse i en måned eller to, og så tager han resten af barslen alene. Jeg bemærker også en gang i mellem at folk ser lidt skævt og forundret på mig a la tillader du at have andre prioriteter end at være mor. Men jeg vælger så godt jeg kan at ignorere dem. Vores motivation for at løse barslen på denne måde er at dels har både min kæreste og jeg et behov for andre identiteter end at være kun forældre, fx også at være karriereopsøgende. Men jeg synes også at man som kvinde skal lære at give slip – jeg synes at det er super sundt for både mand OG baby at lære hinanden at kende alene samt opbygge et tæt forhold allerede fra starten. Jeg går helt klart ind for ligestilling – også når det gælder børn.

signemignesignemigne
    Medlem

Ja, jeg er enig med dig, jeg måtte opgive amning, og syns i hvert fald i starten det var rigtig hårdt. Denne gang har jeg sat mig for at give det 2 uger, hvis det er kaos, så blir det flasken og så er det sådan! Og sidst havde jeg slet ikke barsel, men denne gang har jeg tænkt mig at tage det hele…..
    Jeg ´mener bare: en god mor er en der elsker sine børn, ikke slår, skaber tryghed og en masse psykologiske faktorer som meget få fokuserer på…alt det ydre, det plejer jo at gå hvis man ellers har en samvittighed…

Anonym
    Gæst

Kære signemigne. Tak for dit indlæg!

Jeg er enig i, at vi ofte dømmer og dømmes hårdt i DK. Derfor var jeg også lidt ude med riven over, hvad der er en såkaldt normal fødsel.

Selv havde jeg ret store ammeproblemer, men holdt ud i 4 måneder, indtil min søn forlangte mere end jeg kunne give ham. Så blev det flasken, som han hurtigt fandt mere givende end mig – og så var den fest slut. Jeg vil gerne amme igen, men er glad for, at jeg nu hvor svært det kan være – og at jeg accepterer alternativet.

På sygehuset fik vi ammekursus, men der blev overhovedet ikke nævnt, hvad man kunne gøre, hvis noget – eller alt – glippede. (Det er det jeg mener med, at nogen formidler sandheder til os.)

Jeg brugte ammebrikker periodisk, pga sår, men disse blev overhovedet ikke nævnt på ammekurset (der er åbenbart yt). Jeg opdagede ammebrikkernes effektivitet ved at en veninde fortalte mig om, at hun selv ikke kunne amme uden.

Men alle steder fra hører man, at bedst at amme (næsten uanset hvad). Så tak til min første sundhedsplejerske, der så venligt sagde, at det at have en god kontakt med sit barn står over alt – også amning. Og at amning kan være så svært, at det hindrer den bedst mulige kontakt. Det tog noget af skylden fra mig over at have ammeproblmer og ikke at formå at amme i mindst et år.

Ang. barsel: Jeg startede efter 7 måneder og det er jeg sikker på, at jeg vil gøre igen. Og ja, gu var det hårdt at aflevere Lillesen i dagpleje, men det ville det også være efter 12 måneder.

Mvh. Karen 25+0

Peanut2009Peanut2009
    Medlem

Jeg vil godt tilslutte mig at f.eks. det med amning bliver blæst meget op… Før jeg blev gravid, tænkte jeg bare at det med amning var noget man gjorde og så længe man selv følte for det og der var mælk. Men efter at være blevet gravid synes jeg at jeg bliver druknet i folder og fordrag om amning, og især om hvor svært det kan være, så begyndte faktisk at tvivle på om jeg overhovedet kunne med det forventningspres der var. Heldigvis luftede jeg dette for min mor, som lige mindede mig om at hun jo havde været sygeplejeske på barselsgangen for 25 år siden. Herefter kom hun faktisk med en del fif, som jeg ikke har læst i en eneste bog eller hørt til nogen fordrag… og helt ærgeligt os der nu skal være mødre er jo ikke blevet skadet af de fif de havde dengang, så mon ikke de virker endnu… En ting er sikker, når jeg får problemer så ringer jeg nok lige til mor først!

Anonym
    Gæst

Helt generelt synes jeg efterhånden man skal passe ind i helt firkantede kasser… Heldigvis er der rigtig mange – der som jer i denne tråd – tænker selv og tør lytte til jer selv… Hurra for det, da det er sådanne kvinder, der er værd at kende… Håber for os alle, at vi omgiver os med venner og veninder, der ikke fordømmer – og som vi ikke behøver mene det samme som.. Mangfoldighed er efter min bedste overbevisning det bedste og mest givende i en venindekreds ;o)))
    Når alt kommer til alt er hverken amning, “naturlig fødsel” eller en lang eller kort barsel lig med en god mor – og det ved vi vel alle… Ønsker vi kunne “give hinanden lov til” at være forskellige.
    kh
    pibsenw 26+1

sparre75sparre75
    Medlem

Hej,
    Ja, mennesker er temmelig forskellige. Jeg har selv valgt at holde 8 mdrs barsel, og allerede efter 4 begyndte jeg at kede mig. Men nu hvor min kæreste har 10 uger sammen med min datter og mig, går det meget bedre, da vi har fået mere tid til hinanden, os selv og vores venner. Det er bestemt anbefalelsesværdigt at holde barsel sammen. Og i dette tilfælde vil jeg klart anbefale at man gør det, når barnet er tæt på de 6 mdr.
    Vi har samtidig valgt, at voresdatter skal i dagpleje 1 mdr. inden jeg begynder arbejdet ien. Så er hun kørt ind og så kan mit arbejde tilpasses dagplejen og dens tider.
    Kan dog ikke sige, at jeg har mødt fordomme i forhold til længden af min barsel, men har da veninder der kunne gå derhjemme 1 år eller længere.
    Så mennesker er forskellige, og ligeså er de liv vi fører.
    Birgitte (på besøg fra April2008)

SigneETSigneET
    Medlem

Jeg kunne godt have brugt en sundhedsplejerske, der havde sagt, at sutteflaske også kan bruges, hvis amning bare ikke fungerer.

Jeg/vi havde fire mdr. i amme-helvede med min søn. Jeg havde mælk nok, og ingen smerter, sår eller lign. Han kunne bare ikke finde ud af at sutte. Vi fik rådgivning og konsulentbesøg og alt mellem himmel og jord, men på intet tidspunkt, var der nogen der sagde. Jamen hvorfor prøver du ikke noget modermælkserstatning og sutteflaske. Alle omkring mig var så forhippede på, at det skulle bare lykkes med det amning uagtet, hvordan mor og barn egentlig havde det.

Endelig efter fire mdr. gav jeg helt slip og Aksel fik mos og mælk i kop. Det var faktisk også først på det tidspunkt, at kolikken stoppede.. Måske havde vi haft en gladere dreng, hvis vi havde afbrudt amningen noget før, det er bare så svært selv at se det, når man står der med sit første barn og forsøger at gøre alt det rigtige.

Denne gang har jeg besluttet at amningen får to til tre ugers prøvetid og lykkes det ikke, så finder vi flasken frem!

Jeg håber snart sundhedsplejerskerne rundt omkring vil indse, at amning ikke altid er det rigtige. Jeg vidste jo godt, at man kunne få modermælkserstatning, men havde brug for en, til at gøre det til et acceptabelt valg.

Signe 25+0

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.