Jeg har brug for et godt råd – er jeg for pylret?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe November 2008 Jeg har brug for et godt råd – er jeg for pylret?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Forfatter
    biscuit80biscuit80
    Medlem

Hej Malene

Jeg synes absolut ikke, at du lyder for pylret. Hvis du føler, at sådan en fest er for meget for dig med nyfødt baby, så tror jeg da helt sikkert, at omgivelserne vil forstå dig til fulde. Jeg var helt sikkert heller ikke taget til fest med 40 mennesker få dage/1 uge efter, jeg har født! Jeg ville slet ikke tøve med at melde ud, at det kun vil være meget tentativt, at jeg ville komme til festen. Som førstegangsfødende tænker jeg også meget over besøg, udflugter mv. lige efter fødslen, og jeg har slet ikke lyst til, at alt for mange kommer væltende, det tror jeg er helt naturligt.

Held og lykke med det!

Kh. Lise 26+5 på besøg fra januargruppen

MalenebsMalenebs
    Medlem

Jeg har termin 13. november og d. 29 november fejre mine bedsteforældre guldbryllup med en fest, hvor der er inviteret 40 personer.
    Mit dilemma er, at jeg ikke ønsker at tage med til denne fest med en nyfødt. Alt efter hvornår jeg føder, kan barnet jo være 5 dage – 14 dage m.v. og jeg har det RIGTIG svært ved, at skulle til sådanne en fest, hvor jeg føler at den lille vil blive kastet rundt som en eller anden sangskjuler. (Trods det jeg ved at bedsteforældrene kun gør det fordi de er over stolte over deres første oldebarn)
    Derfor håber jeg på at gå over tid, således at jeg stadig er indlagt, til denne fest, så det giver sig selv. Men hvor er det frygteligt at have det på denne måde..

Jeg er 1. gangs fødende, og er måske meget afholden overfor at der er 20 forskellige mennesker som skal holde den lille nyfødte den dag. Jeg tænker bl.a. på bakterier og forvirringen for sådan en lille en. Selvom barnet nok sover fra det hele, ønsker jeg kun at barnet skal føle sig trygt hele tiden. (og moderen :))

Er jeg for pylret?! – Er det ok at melde ud, at denne aften er det KUN min mand og jeg som holder hende, og at hun ikke skal kastes frem og tilbage imellem familie medlemmer og fremmed? Er det at gå over stregen, at allerede på nuværende tidspunkt ikke at have lyst til at tage med til denne fest. Har haft ondt i maven over dette dilemma i flere mdr. Har jo lyst til snart at føde, men tænk at sådanne en fest før, at jeg “håber” at jeg går over tid…

Hvordan får jeg det sagt, hvis det er at det ender med at jeg “SKAL” med til denne fest…

Hjælp… 🙁

Malene 37+0

Hej Malene.
    Ja, du har sikkert ret at baby nok ville sove fra det hele:)
    Men… Det at du går rundt og har ondt i maven er helt langt ude, for sådan skal du slet ikke have det. Du skal jo være glad, spændt etc her op til fødslen og særligt efter fødslen – når du for første gang står med din lille baby i armene. Uanset hvad du gør dig af tanker omkring festen så synes jeg bestemt ikke du er pylret, det lyder bare som om at du helt normalt tænker at i har brug for ro og tilvænning til at lære jeres barn at kende og ikke fest. Nu er jeg selv 3. gangs fødende og er helt på det rene med at der absolut ikke skal ske andet herhjemme end ren afslapning og nydelse af den lille ny og begrænset adgang af besøgende. Vi er jo alle super forskellige men jeg synes kun at det i vores situation handler om at lytte til sig selv således at du ikke skal gå rundt med ondt i maven.
    Kh Christina.

mallebakmallebak
    Medlem

jeg ville blive hjemme med så lille en baby

Hej Malene

Da jeg fik den første (som er født i uge 32+4), der måtte hun ikke udsættes for røg, så vi meldte afbud til alt, hvor der blev røget, fordi værten ikke vil lave rygeforbud. Selvom du føder til tiden, så er det heller ikke sundt for din lille baby, at være i røg. Det var lige mit første budskab.

For det andet, så er du ikke pylret, sådan en lille nyfødt, har ikke brug for at gå fra arm til arm og blive overstimuleret, han/hun har bedst af, at stå køligt og sove, og så kommer op til mor og far, når den skal spise. Hvis du frygter, at dine holdninger ikke vil blive respekteret, så meld afbud og hvis I vælger at deltage, så hold fast i dit “forbud”, det er dig der er moderen og du ved bedst!!!

Jeg skal føde på tirsdag (4 uger før tid) og vi er inviteret til min far runde fødselsdag den 20. december, og jeg har meldt ud, at vi komme kun, hvis der ikke bliver røget, så sådan bliver det.

Fordi en mor ved altid bedst!!!

Håber du finder en løsning.

/Joan 35+

muslemus27muslemus27
    Medlem

Næ, jeg synes heller ikke du er pylret. Du har ligesom allerede sat dine grænser:

Det er din/jeres baby -som I vil holde for jer selv og skåne for en masse overstimulering- Det er helt rigtig tænkt.

Jeg forstår udemærket dine bekymringer omkring det, men vil give dig nogle bud på hvad du/I kan vælge at gøre alt efter jeres temperament.

I kan melde klart ud, at baby kun er hos jer -så er det fair for alle -at ingen skal holde den.

I kan vælge at sige til brudeparret, at I kommer, men kun ½-1 time -da I ønsker mest mulig ro for baby.

I kan vælge at have baby med i en slynge/vikle og bære den tæt på jer -så holder folk sig nemlig lidt på afstand -fordi det alligevel blir’ lidt for personligt overfor jer voksne, sådan at “rage” på baby så tæt på brystet.

-og hvis I tager afsted og der skal ammes i løbet af festen, så gå væk -find et andet og roligt rum, hvor ikke alle kommer rendende og skal stå og glo -der er ikke noget værre :-((

Men det er helt op til jer -og uanset må I bare holde halsen ret overfor andre folks reaktioner på jeres valg -det er en træls men nødvendig del i at blive forældre. Hold ved jeres beslutninger omkring barnet. Allerede nu er I godt vej i forældrerollen, fordi I gør jer tanker om, hvordan I vil have det -i har bekymringer -og det er faktisk kun godt -for det vil I kunne drage fordel af senere i livet. Det er nu I skal til at vælge og vrage, beslutte og tage stilling -en både svær, spændende og givende tid. 🙂

Joan 39. uge -mor til Frederikke 3½ år og ofte en uforstående familie overfor vores valg.

mmcmmc
    Medlem

tja, ligesom ingen af os kan planlægge hvornår fødslen skal gå igang, er der heller ingen af os der ved hvordan livet med babyen former sig efter fødslen !
    Måske har du ikke lyst til fest men ro derhjemme – måske vil du ligefrem glæde dig til at komme ud til den tid og vise alle og enhver dit vidunder. dette vil i høj grad afhænge af din egen tryghed og af om du får et lille veltilpas, godt sovende og spisende barn eller om du får en lille urolig én som reagerer på tumult og som har sværere ved at sutte.
    Jeg skal have mit 3 barn og ville ikke drømme om at melde afbud til så stor en dag allerede inden fødslen. Jeg ville sige ja tak, men samtidig på en pæn måde gøre klart at det selvfølgelig er betinget af at alt går som det skal til den tid…… det vil alle forstå !
    – Andre kan jo også blive syge eller andet så de må melde afbud – det er da ingen skam.
    Tænk om du meldte afbud og så fortrød – så er det meget sværere at “eftertilmelde” sig.

Selv om det er mit 3 barn havde jeg det nøjagtig på samme måde ved den første så det er ikke afgørende at du er 1 gangs mor.
    Jeg nød at komme ud, og oplevede ikke problemer med at mine grænser blev overtrådt og at barnet gik fra arm til arm.

Selvfølgelig ville jeg også undersøge mulighederne for et roligt sovested og ammested udenfor festlokalet – ring evt. dertil hvor festen skal holdes og spørg.

Nyd nu den sidste tid og tag ikke sorgerne på forskud 🙂
    Hvis du er rolig og tydelig bliver dit barn det også……tror jeg

MMC

Jeg synes de andre har sagt alt det rigtige. Man skal have ro til at komme sig oven på en fødsel. I skal finde rytmen sammen i det lille hjem. Du kan være træt, have din tudetur (ca.14 dage efter fødslen, eller have mælken stående ud fra dine bryster. Det skal du nok klare, men det gør at man måske ikke lige er i humør til familiefester. Jeg tror faktisk jeg ville melde fra, eller højst komme til kaffen. Det med at have barnet i en slynge synes jeg også er et smart trick, hvis du ikke vil have babyen på omgang. Selvfølgelig er din familie og bekendte nysgerrige og vil pille, men de må altså lige have lidt tålmodighed.

dogs05dogs05
    Medlem

Jeg synes overhovedet ikke du er pylret.

Jeg tror også du skal vente og se; sig til værterne at I måske kommer et par timer, afhængig af hvordan det går. Så kan du jo stadig melde fra, eller I kan blive der hele dagen.

Du ved jo ikke hvilket barn du får; om det er en der kun er tryg hos mor, eller om den lille er ligeglad med at komme på omgang.

Jeg kunne sagtens forestille mig at både mine forældre og bedsteforældre og alle mulige andre ville synes jeg var en overpylret mor, hvis det var mig, men det skal man altså bare være ligeglad med.
    Det er dit barn, du ved bedst, punktum.

Og ja, tricket med en slynge var egentlig god….

Ditte

Anonym
    Gæst

Men dermed ikke sagt, at hvis du vælger at lade være, så er du pylret, for det mener jeg ikke.

Jeg var afsted til et stort udendørsarrangement da min den ældste var 7 dage ( i julimåned) og til konfirmation, da min nummer to var 10 dage, og begge gange havde jeg sagt at jeg måske kun blev der i kort tid, men endte med at være der ca 8 timer.

Det skal så siges, at der var ikke røg nogen af stederne, og jeg følte at jeg kunne være afslappet. Men tag op med dig selv om du vil være afslappet hvis du ikke havde baby med, hvis det er bedsteforældrenes guldbryllup er det jo lidt et spørgsmål om du kan slappe helt af og lade som om du er hjemme, når du er sammen med den del af familien.

Jeg tror kun der var en-to personer, der spurgte om de måtte holde den lille, det var i hvert fald ikke flere der fik lov. Og det fungerede fint, i løbet af så mange timer var det jo ikke at blive kastet frem og tilbage, og flere gange gik vi lidt for os selv for at amme og skifte ble osv.

Men selvfølgelig var jeg ikke taget afsted nogen af gangene hvis amningen ikke var igang eller jeg slet ikke havde sovet om natten eller den lille bare skreg og skreg.

Jeg nød at komme afsted begge gange, nød at være en del af noget større end bare lige far mor og baby, og nød samtidig at kunne vise min guldklump frem.

Men hvis du ikke har lyst, så bliv hjemme, sig at du kun kommer hvis det går godt med den lille, og bliv hjemme med en undskyldning om, at I har sovet dårligt, hvis du på selve dagen stadig ikke har lyst, men måske er barnet 2 uger og du vil egentlig gerne mødes med din familie.

Med andre ord vent og se
    Frida

Katja81Katja81
    Medlem

Jeg vil også sige at i kommer vis alt er vel… ( Det er meget nemt at sige man ikke kommer ind at sidde og sige man gerne ville med.. )

Vi skulle til min fars føs-dag lige op til jeg skulle føde. Der havde vi også sagt at vi måske kom, var ikke sikker på noget før på dagen men der ville vi lige ringe..

Jeg fødte på morfars føs-dag og lille Rasmus var kun 3½ time der vi kom til mad…
    ( Jeg kunne ikke lige maden de skulle have på sygehuset, viste at der var god mad hjemme hos far.)

Jeg havde en god dag, og da jeg sage nu ville jeg gerne hjem, kørte vi..

Katja 29+4*2

LisbnoLisbno
    Medlem

Man skal jo bare følge sin intuition, men jeg tror ikke, jeg ville sige nej på forhånd. Jeg har sagt ja med forbehold til alt, hvad jeg er inviteret til de næste par måneder. Jeg har bla. sagt ja til at komme til min moster og onkels kobberbryllyp d. 15. nov., som godt nok også er min terminsdato, men nu er vi så nok ude i et PKS pga. UK 10-14 dage før tid, og så tænker jeg, at det er jo super, for så kan jeg jo sagtens komme til kobberbryllup med baby, hvilket jeg glæder mig til, for det bli’r da skønt at kunne vise vidunderet frem, men det er jo forskelligt, hvordan man har det med det, og som sagt, så skal man følge sin intuition. Jeg har det bare bedre med at melde til i stedet for at melde fra, før jeg ved, hvordan det kommer til at gå, når baby kommer ud.
    Hej fra Lisbno 36+6

Hej Igen…
    Jeg synes egentlig at du skal skrive dig selv ud af ” måske pylret” etiketten. Uanset om dit barn bliver nemt eller uroligt så mener jeg at det er dig det handler om, altså; hvordan du har det. Derfor synes jeg at du skal gøre op med dig selv om du enten helt vil melde fra nu eller om du/I kan være på standby ifht om i dukker op, fordi du netop ikke ved nu om du vil kunne overskue en fest lige efter at du har født
    Blot lige min eftertanke 🙂
    KH Christina

Dodo78Dodo78
    Medlem

Vi var til bryllup hos min fætter da Malou var 10 dage. Vi tog kun med, da der, hvor festen skulle holdes, havde mine forældre lejet et værelse. Det medførte at jeg kunne gå derop når jeg skulle amme.
    Jeg var monster træt, og amningen kører ikke på skinner så tidligt, så det er vigtigt du kan trække dig tilbage fra festen og få ro til dig og dit barn.
    Vi meldte først til en uge før… Det kan man de fleste steder… Og heldigvis var det ok med min fætter og hans kæreste…
    Jeg ville holde en dør åben… Hvis det hele arter sig, kan I komme med, hvis ikke det hele kører, så bliv hjemme… Men måske sover bebsen… Det gjorde Malou næsten… Og vi kørte hjem efter brudevalsen… Jeg ville ikke udsætte hende for støj fra musik…
    Og mht. rygning skal man under ingen omstændigheder udsætte sit barn for det…

Dorte og Malou 240708

nannaktnannakt
    Medlem

Sørg nu bare for at dig og din mand er fuldstændig enige om handleplanen hvis I tager af sted…jeg mener bare, når man først er der og manden har fået et glas vin, så kan det være han alligevel godt synes moster Elin må holde den lille selvom I havde aftalt noget andet…hvis du ved hvad jeg mener;)
    Hvis bebsen ellers er “nem” så kan det jo være at det bliver ufattelig sjovt for jer at være med til festen…så jeg ville også sige lad være med at melde afbud allerede nu…:)

vh.

Nanna 36+0

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.