Jeg har født

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    gladbabygladbaby
    Medlem

Ja, så kom lillesøster til verden.

Jeg havde jo leverbetinget graviditetskløe, så har været på medicin den sidste mrd. og vidste, et lillesøster skulle ud her i uge 43 – enten ved ks eller igangsættelse.
    Havde faktisk besluttet mig for planlagt ks. – fik jeg sidst, og var ikke helt tryg ved igangsættelse pga. div. komplikationer, men lægen der undersøgte mig mente, at jeg var rimelig moden til det, så jeg lod mig overtale til to døgns igangsættelse max – derefter ks.

Da jeg har fået ks før, skulle jeg indlægges under igangsættelsen, og det blev jeg lørdag aften, hvor første stikpille blev lagt op.

Søndag havde jeg mange veer, men de blev ikke regelmæssige og gik i sig selv igen. Fik lagt sidste stikpille op mandag kl. 9, og havde faktisk opgivet. Men kl. 13 begyndte jeg at få veer. De tiltog, men jeg troede stadig ikke på det, da jeg ikke syntes de var værre end om søndagen.

De gjorde dog lidt nas, og syntes alligevel at Henrik (min mand) skulle komme og gå med ned på fødegangen til tjek mandag kl. 16, så han kom 15.30, hvor mine veer gjorde ret ondt. Mens smerter så kraftige, at jeg måtte trække vejret dybt når de kom og også havde fået nogle varme omslagt af personalet på svangreafdelingen. Var dog ikke faldet mig ind at gå ned på fødegangen før tid.

Kom ned på fødegangen kl. 15.55 men troede stadig ikke selv på noget, og jm sagde også, at nu ville hun se på det, og ellers syntes hun jeg skulle have ks, fordi jeg var træt efter alle de veer der ikke gav noget. (+ at baby jo skulle ud pga. leverproblemerne)

Hun fik mig op på briksen og kunne så rent faktisk prikke hul på vandet selvom jeg ikke havde åbnet mig ret meget. Jeg forventede nu et længerevarende og roligt forløb.

Det blev det ikke.

Gjorde mega ondt fra hun prikkede vandet, og så væltede veerne ellers bare ind over mig stort set uden pause. De var relativt korte, men gik nærmest direkte over i en ny, så jeg fik næsten ingen pauser, og jeg tænkte. Fuck hvis det her skal tage timer, så dør jeg.

Eiii de kommer bare hele tiden, klagede jeg mig til manden og jm.

Hun foreslog epiduralblokade, jeg sagde ja tak, og hun ringede efter narkoselægen. Han nåede dog aldrig at komme!
    Jeg var forpint af veerne og havde INTET smertestillende fået. – kunne ikke finde ro. Endte med at stå op + på alle fire, og hun havde svært ved at finde babys hjertelyd, så til sidst måtte jeg om på ryggen så hun kunne få sat elektroder på. Det gjorde afsindigt ondt når jeg lå på siden og ryggen, men intet at gøre.

Surprise. Du er allerede 4 cm. åben, sagde hun (der var der kun gået 20 min fra hun tog vandet hvor jeg var nærmest helt lukket)

Ca. 20 min. senere igen var jeg helt færdig. Jeg svedte tran, og havde så ondt. Havde kun fået lidt ilt med meget lidt lattergas, og jeg både hadede og elskede masken, når min mand gav mig den. Havde mest lyst til bare at skrige, og så kom han med den maske, og både han og jm sagde, jeg skulle trække vejret roligt i den. Ja, det siger i….. det er fandeme ikke jer, der har så ondt, tænkte jeg, men jeg sagde ikke noget, og det hjalp da også lidt med den maske. Om ikke andet, så gjorde jeg noget. Samtidig klemte jeg min mands hånd så han nærmest gik i gulvet.
    Jm blev ved at sige, at nu måtte den narkoselæge gerne komme, hvis jeg skulle få glæde af det, og jeg fornemmede at hun havde meget travlt med at ordne ting og sager. Det gik også noget hurtigere end hun havde forventet (fortalte hun bagefter)

Pludselig kunne jeg ikke lade være at presse… jeg var helt desperat, da jeg sagde til jm… jeg presser nu…. jeg presser… vidste simpelthen ikke hvad jeg skulle gøre.
    Hun fik mig til at stoppe med gispevejrtrækning – mærkede og sagde så. Rikke, du er 10 cm åben. Du må gerne presse, når du får trang til det.
    OMFG – troede ikke det skulle gå så stærkt. Så jeg pressede vel en 6-7 gange (presseveerne gjorde ikke NÆR så ondt som de andre), og så var hun ude. (kl. 17.10)
    Vores lille Freja på 50 cm og 2980 gram. Hun gav et lille skrig og kom op på min mave, og pludselig gjorde det slet ikke ondt mere.

Selvom mit ks med Emil for 3 år siden også var en stor oplevelse, så var det fantastisk at føde hende selv, selvom det godt nok gik LIIIGE stærkt nok. Kan ikke lade være at tænke, at det var godt Henrik (min mand) kom med, for ellers var han aldrig nået frem til fødslen, og han var en stor støtte – gav mig masken med ilt, og opmuntrede mig, da det gjorde allermest ondt.

Frejas hjertelyd var desværre dalet drastisk til sidst, og jm nåede faktisk at tilkalde en læge, men det gik så stærkt, at hun var vel ude, før lægen kom. Men jeg måtte klippes og efterfølgende syes lidt. Det gør lidt ondt at sætte sig, men er nu ikke noget i forhold til smerterne efter kejsersnittet sidst.

Og det fedeste! Jeg kunne komme direkte fra fødestuen til patienthotellet og var hjemme i går middags – under et døgn efter fødslen.

Hun opfører sig eksemplarisk. Sutter på livet løs, så jeg regner med, at mælken snart løber til. Ellers siger hun ikke så meget. Sover og kigger….

Storebror er vildt stolt og har ikke reageret negativt, men han har savnet sig moar, mens jeg var indlagt til igangsættelse. Har heller aldrig før været væk fra ham så længe, men det var jo gået helt fint.

Rikke og Emil 20.09.05 og Freja 20.10.08 (på farens fødselsdag kom hun)

Tillykke med Freja – sjovt at læse din fødselsberetning, den minder meget om min 2. fødsel! Jeg havde også fået kejsersnit første gang og endte med en lynfødsel 2. gang. Hvad mon der sker her tredje gang!

Kh Fie 40+2

Tillykke med den lille pige.
    Dejligt at læse hvordan det gik. Og så hurtigt 🙂

Charlotte og Mathilde 29.09.08

Janis25Janis25
    Medlem

rigtig meget tillykke med lille Freja.

Pudsigt som de fødselsdage har tendens til at lande oveni hinanden. Men så er det jo nemmere at huske.

Endnu gang suuper tillykke!

Janis

irenejorgirenejorg
    Medlem

Stort til lykke med lille Freja!
    Kh. Irene

Kæmpe tillykke!

juleejulesjuleejules
    Medlem

Tillykke med Freja – sikke en tur – med sin egen fødsel i frisk erindring så gør det helt nas at læse 🙂 Det gør ondt når det går så stærkt. Dejligt at du er frisk efterfølgende.

KH Julie & Bastian

RikkseRikkse
    Medlem

Hej Rikke
    Stort tillykke med Freja!
    Dejligt at det gik godt.
    Hilsen Rikke 39

Anonym
    Gæst

Tillykke med Freja, dejligt at alt gik godt

gladbabygladbaby
    Medlem

Tak for jeres lykønskninger. Vi nyder hende og ikke mindst, at storebror er så glad for hende.
    Vestøv til jer, der stadig mangler
    Rikke

Anonym
    Gæst

Stort tillykke med Freja.¨

Knus Nina

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.