Hvordan går det med amningen – og sovning??

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Oktober 2008 Hvordan går det med amningen – og sovning??

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    suttemussuttemus
    Medlem

Ahhhh så kom mælken… og Oscar er glad og tilfreds. Jeg har ellers nogle onde og meget smertefulde ammeerfaringer. (har dog ammet 2 børn i hhv 10 og 12 MD.) Så det var med blandede følelser at jeg igen kastede mig ud i det.

Hvordan har I det?

Der har været vabler og sår på begge mine atributter, men nu syntes de helet op. Det gør dog stadig vældig ondt når Oscar tager ved. (som syle der bliver stukket helt op i armhulerne – kender I det?)
    Til gengæld kan jeg ikke klage over mælkemængden og Oscars spisemønster. Jeg syntes det plejer at være sådan at mens børnene er helt små skal de spise fra begge bryster, men ikke her. Han afslutter ved et bryst og er som regel godt tilfreds.
    Når det bliver aften er det nonstop amning indtil ved 21 -22 tiden hvor han går kold.
    Om natten har han som oftes 2 pitstop og sover til kl. 7 hvor der bliver uro i huset fordi de 3 store skal i skole og BH.
    Hvor længe sover jeres poder og hvornår “går” de i seng?
    Her om formiddagen trækker han tit 3-4 timer i barnevognen. Han kan godt være lidt svær at få til at falde helt hen, men når han først sover så……
    Lidt status herfra, hvordan går det hos jer?

Kh Anne og Oscar 11 dage gammel

Anonym
    Gæst

Hejsa,

Her gaar det rigtig godt. Samuel spiser godt og er ogsaa rigtig god til at spise ved brystet. Har slet ingen smerter naar han tager ved, hvilket er SAA dejligt da jeg ogsaa var igennem bloedende vorter, tudeture osv ved min datter. Jeg har dog ALT for meget maelk til det lille menneske, og maa malke/pumpe 150 ml ud hver gang, ellers er alt mit toej og sofa gennembloedt efter 10 min.

Samuel kan knap toemme et enkelt bryst foer han allerede er maet, men forhaabentlig kommer det efterhaanden son han vokser.
    han spiser ca. hver 3 time og har de sidste 3 dage taget 40 gram paa om dagen, saa Jm er meget tilfreds.

Han sover rigtig meget omkring 20 timer. Bliver lagt til natten ved 22-23.00 tiden og har “pit stop” ved 2-3 tiden. Derefter kan han godt vaere svaer at faa lullet i soevn igen, kaempede 1 1/2 time sidste nat. Men sover saa til gengaeld hele formiddagen.

KH
    Kleine og Samuel 10 dage

englemajaenglemaja
    Medlem

Hej

Maja spiser også rigtig godt. Har haft lidt ondt i brysterne under opstart, men synes det er aftagende og slet ikke så slemt som ved første barn.
    Mht. at sove så synes jeg også det går fint. Hun ammer i sengen fra ved 19.30 tiden til kl. 20.20-21 tiden og så ammer hun ca. 3 gange inden vi står op ved ca 6 tiden. Om dagen sover hun også fint. Kan rigtig godt lide en tur i barnevognen – og det virker hvis hun er blevet lidt overtræt.

Mvh Rikke og Maja 12 dage

irenejorgirenejorg
    Medlem

Axel er nu 16 dage gammel, og vi har endnu ikke nogen form for rytme i hverdagen. Det har faktisk undret mig lidt, da min datter havde en god rytme, lige fra fødslen af. Hun var så fantastisk at sove igennem fra starten af…
    Amningen går fint. Men, men, men: Lillemanden er en meget sulten fyr, som helst vil ligge ved brystet i døgndrift. Natten inkluderet. Det skaber lidt roderi i familielivet, da min kæreste er absolut modstander af små børn i sengen (vores datter vågner af Axels gråd, og så har vi 2 børn i sengen. Fest eller ballade!). Jeg var også tidligere modstander af spædbørn i smørhullet, men jeg ved skisme ikke, hvordan vi ellers kan bevare noget der ligner nattero, så vores datter i det mindste bliver udhvilet. Hvad gør i derude???
    Så længe Axel ligger tæt op ad mig, så sover han fint om natten. Og i løbet af dagen tager han sig nogle gode nap i barnevognen udenfor. Vi er ved at få indarbejdet, at han skal sove, når vi lægger Eva ved 19-tiden. Det fungerer faktisk fint, men når han så vågner igen, så står den på amning resten af aftenen.
    Sig mig: Er jeg den eneste, som føler mig som en malkeko??
    Glæder mig til at høre, hvordan i har det!
    Kh. IRene

Janis25Janis25
    Medlem

Hvor er jeg glad for at læse dit indlæg. Ikke glad på jeres vegne selvfølgelig, men glad for at det ikke er mig, den er gal med.

Nu er Laurits 9 dage gammel og vi har heller ingen rytme. Det havde jeg nu heller ikke forventet på det her tidspunkt. Men at drengen skal spise nogle gange to gange i timen, og andre gange, hvor jeg vækker ham efter fire. Det kan jeg slet ikke forstå.

De første par nætter herhjemme var han vågen hele natten og sov hele dagen. Vi prøvede så at holde ham lidt vågen om dagen. (i det omfang det var rimeligt) Han falder nemlig hen ved brystet, men er sulten lige så snart han vågner, så det har været begrænset med vågentid.

Det har så også været sådan at han har lavet en lille prut efter hvert måltid, og har så måttet blive vækket igen, småspist, pruttet, vækket, småspist, pruttet. Sådan har vi har haft et par nætter. Men det lader til at vende nu(med fare for at det så ikke gør det alligevel)

Mht. den lille, så har vi bare valgt, at det er ok, at Bertram kommer ind til os i løbet af natten, hvis han vågner. I hvert fald her i starten, til han har fundet ud af, at vi ikke vælger ham fra på nogen måde, bare fordi lillebror er kommet. Desuden, så har overskuddet bare heller ikke været der, til at sidde ved ham, hvis han vågnede om natten, så det er sådan her for en stund.

Det blev lidt langt, men kan lige mærke, at det lettede lidt, at der var andre med rod i rytmerne og andre “malkekøer”.

Janis

Her går det også fint:) Molli er allerede fem uger i morgen, og der kommer mere og mere rytme. Jeg går også meget op i at skabe rytmen, og gøre hendes hverdag så struktureret som muligt.

Hun sover to store lure i barnevognen, omkring 3 timer, og er så lidt urolig i den famøse ulvetime – der redder slyngen os, og hun småsover lidt.
    Hun bliver puttet til natten mellem syv og otte, efter et dejligt bad, og så sover hun to gange fem timer, og står op mellem 8.30-9-30.

Hun spiser meget, tømmer begge bryster hver gang – det er jo nok også derfor hun sover så meget, og så prutter hun! Jeg har kun én gang skiftet hende uden noget i bleen!

Så bortset fra lidt hysteri ved aftensmadstid, og en dælens masse luft i maven – så har jeg ikke noget at brokke mig over:)

Louise og Molli

irenejorgirenejorg
    Medlem

Det er faktisk lige sådan Axel opfører sig. Han prutter med sikkerhed, når han spiser, og vågner så igen, når jeg skifter ham. Og så vil han have bryst igen igen… Det er jo skruen uden ende. Jeg har prøvet at lade bleen være lidt tid, men så ender det bare med stort skift og endnu mere vasketøj…
    Hvad gør i??

Anna4760Anna4760
    Medlem

Dejligt at hører, at der er andre der har lidt problemer med rytme og sådan.

Meluka er nu 10 dage gammel og vi har ikke det der ligner rytme.
    De første dage hjemme sov hun meget og nogle gange gik der 5-6-7 timer før hun vågnede. Jeg prøvede selvfølgelig at vække hende med et bleskift og så lægge til, men hun ville ikke ligge til og blev bare hys. Dog var hun glad og tilfreds og sov jo fint og når hun endelig ville ligge til lå hun 5 min til en time, så troede alt var mere eller mindre fint.
    Men, men.. Da jeg var forbi fødegangen igår for at få taget en PKU prøve, prøvede jeg lige at veje hende på den vægt hun blev vejet på da vi tog hjem. Da vi tog hjem sagde den 3100 (fødselsvægt 3300, så det var rimeligt) men igår sagde vægten 2980 og det var ikke rimeligt, slet ikke af en 9 dage gammel baby, hvor det burde være vendt. Så nu skal hun tvinges til bryst hver fjerde time og bgefter skal jeg malke resten ud og give så meget som overhovedet muligt på bæger og vil hun ikke ligge til skal jeg malke ud og give på bæger om hun vil eller ej.
    Men det går nu okay og maven vender sig langsomt til mere mad og på den måde bliver hun mere sulten, så det kan næsten kun gå fremad nu, nu må vi se hvad lægen siger i moregn.
    angående søvn, så er vi desværre lidt for meget vågen om natten, men det går nok

Det blev langt, men det lettede.

Anna og Meluka 10 dage

gladbabygladbaby
    Medlem

Hej
    Her er der så småt lidt rytme på det – Freja er i dag en uge og en dag gammel. Mælken løb til på 3. dagen, og siden har hun spist rigtig fint ca. hver 3.-4. time. For det meste tager hun kun det ene bryst, men det tømmer hun til gengæld helt. En gang imellem vil hun så gerne have lidt fra det andet efter et bleskift (her er der også fuld gevinst i hver eneste ble – og også oftest efter amning)

Har stadig lidt sår på dutterne, og det gør mega ondt (som syle ja), når hun tager fat, men så hjælper det heldigvis, og jeg kan mærke, at det bliver bedre. Hun er mellem 15 og 40 min. om at spise og er god til ikke bare at ligge og hyggesutte.

Hun har lange perioder hvor hun er vågen – ikke at hun græder. Hun ligger bare og kigger, og jeg synes faktisk det er vildt længe hun holder. (mellem 1 og 2½ time!!!) De fleste dage har hendes vågne perioder været om formiddagen og om aftenen.

En enkelt nat var hun vågen i 3 timer og kunne ikke finde ro!!! (GAAAB!!), men ellers er hun mest aktiv om aftenen (dog ikke lige i dag) og finder så ro ved 23-23.30-tiden, og så har hun ca. 2 pitstop inden hun “står op” ved 8-9-tiden. (her foregår alt i nærmest mørke, og jeg taler stort set ikke til hende for at vænne hende til, at der er minimal service om natten)

Jeg er relativt positivt overrasket. Husker det som værre med min ældste, men han havde også meget ondt i maven og… ja, jeg tog det nok heller ikke helt så roligt.

Rikke og Emil 20.09.05 og Freja 20.10.08

Janis25Janis25
    Medlem

Jeg har skiftet ham hver gang lige så snart det er opdaget. Men det er nu ikke så slemt mere. Har ikke gjort noget særligt for at ændre det.

Hans afføring blev på et tidspunkt grønt (algebæ), og efter der havde han en enkelt dag med samme mønster. Det var også efter han havde gylpet blod(fra mit bryst) Så måske det “bare” er fordøjelsessystemet som skal igang. Har cyklet lidt mere med ham, så han kan få tømt ordentligt ud. Nogle gange har det nemlig virket som om, at det har været en stor prut, som bare har ført lidt aff. med sig.

Nu vil jeg vende tilbage til endnu en amning, på trods af, at han lige har ligget og spist i tyve min.

Janis

Her går det fint, og rytmen begynder at kunne anes…

Rakel er nu 4 uger (tiden flyver!!) og spise rog sover rigtig godt. Hun sover lange lure om formiddagen (2×3-4,5 time), og er så meget vågen i løbet af eftermiddagen/aftenen, når der er mere gang i huset pga. hent ing af den store , aftenmad mm.
    Der er ikke rigtig et fast puttetidspunkt endnu, men hun er begyndt at tage gode lange stræk om natten (5-6 timer), og har så et enketl pitstop inden hun sover videre.
    Forleden lagde hun sig dog til at sove kl.17.30 og sov i 6 timer. Det er jo flot og dejligt, men hun skulle bare lige skyde det et par timer, så det passer med vores andres rytme…. men det kommer vel

Amningen går fint, og har kørt på skinde rligesom sidst. Min mælk løber sindsygt hurtigt, så hun spiser i max 15 minutter, før hun er færdig. For det meste nøjes hun med det ene bryst, men nogle gange skal hun lige hyggespise ved det andet bryst efter en ren ble (mest hvis hu har været vågen længe).
    Om natten skifter jeg kun ble hvis hun har skidt i den,ellers skiter vi først om morgenen. Det betyder, at hun faktisk bare ammer, og så sover videre i sin egen seng,og jeg kan daffe ind til mig selv igen.

Og så det fedeste… Vi fik det første bevidste smil idag. Det var lige så jeg fik tåre i øjnenen. Skønt med lidt feedback, og puha hvor går det dog stærkt.

KH Marie

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.