Gudmor/Gudfar/faddere

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe September 2008 Gudmor/Gudfar/faddere

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    LT1976LT1976
    Medlem

Hej Christina!

Jeg ved ikke om der er nogle egentlige regler… Jeg synes jeg hører noget forskelligt, alt efter hvilket sogn man bor i!

Overordnet tillægger jeg ikke faddernes funktion meget stor betydning, men derfor synes jeg alligevel, det er vigtigt for mig, hvem der er fadder til mine børn.

Til vores ældste barn er det henholdsvis min ældste søskende (min storesøster) og min mands ældste søskende (hans ældste lillebror) der er gud-forældre.
    Min og min mands aftale var dengang, at det til næste barn skulle være de næst-ældste søskende på hver side, der skulle være faddere.

Det skal de stadig, men da jeg er ret sikker på, at jeg ikke skal have flere børn, har jeg foreslået min mand, at både hans 2. ældste og yngste søskende(henholdsvis lillesøster og yngste lillebror) kan være faddere sammen med min lillebror. Så Sofie altså får tre gud-forældre.

Vi har hele tiden været enige om, at der ikke er nogen, der ikke er biologisk i familie med børnene, der skal være gud-forældre. Det vil sige ikke min søsters mand eller vores brødres kærester.

Vi har ikke venner med til dåben, så det giver sig selv at de ikke kommer i betragtning. Desuden mener jeg, at man ‘bør’ vælge nogen, man er sikre på, der vil være til stede så længe som muligt i børnenes liv.

Det er måske lidt rodet skrevet, men for mig er det meget enkelt 🙂

Jeg forstår udemærket godt, hvis du ikke er vild med, at det skal være din kærestes vennepar, som du ikke kender særlig godt.

Håber I finder ud af det i fordragelighed 🙂

Lotte & Sofie 300908

Hej piger….

Hvorn er det lige reglerne er for dåben mht gudmor, gudfar og faddere?
    Skal der være en gudmor OG en gudfar? Eller kan der bare være den ene? Eller kan man helt undvære? Og hvad med faddere….hvor mange vælger man, og hvad er egentlig deres funktion?

Og så til et lidt sværere spørgsmål….var i enige med det samme om hvem der skal være gudmor/gudfar/fadder for jeres barn? For mig og kæresten kan godt nok komme op at diskutere over det…og vi er stadig ikke blevet enige.
    Jeg syntes vi skal vælge udfra hvem der ønsker at være noget for Mathilde, hvem der viser interesse for hende. Men min kæreste vil vælge et af hans vennerpar (som jeg ikke kender specielt godt), som ikke engang har set hende endnu….og aldrig spørger til hende. Meget mærkelig ide syntes jeg.
    Nå, men hvordan blev i enige derhjemme og hvad baserer i jeres valg på?

Hilsen Christina og Mathilde

jalliejallie
    Medlem

Der skal være mindst 2 og max 5 faddere. Og de skal ha nået konfirmationsalderen. Gudmor/far er ikke nødvendigt. Jeg har selv båret mine 3 store børn til dåben og jeg skal også selv bære Maja.
    Jannie og Maja 280808 som skal døbes den 9.11.08

Anonym
    Gæst

Du kan gå ind på sogn.dk og få svar der ang. faddere.

Vi har valgt min mands grankusine som gudmor og 3 venner som faddere, på alder med os og er nogle af vores nærmeste venner.

Det har dog betydet at min søster ny ikke vil komme til dåben, da hun havde forventet at hun skulle være gudmor til Emil.
    Vi havde bevist valgt vores søskende fra, da vi ikke vil gøre forskel. Jeg har 1 storesøster og en lillebror, min mand har en storesøster.
    Min familie syntes vi er mærkelige ikke at bruge min søster for de mener det er tradition hvor imod de i min mands familie godt kan forstå vores valg.
    Vi er begge ikke til traditioner og står ved vores valg, men mener det er vigtigt at vælge nogle man stoler på og har et godt forhold til, og ikke bare nogle fordi man skal.

Håber i finder ud af det så i begge bliver glade.

Malene og Emil 120908, som først skal døbes d.25.01.09, for der kunne vi få kirken og det lokale vi ønskede.

DianaaaDianaaa
    Medlem

gudfar eller gudmor er da kun den som bærer, de andre er faddere, er det ikke rigtigt forstået??????
    Man kan godt selv bære, så er der ingen gudfar/gudmor men kun faddere……
    mvh Diana

gukkigokkigukkigokki
    Medlem

Jo en gudfar eller mor er den som bærer. De andre 2-5 er faddere. Vi vælger tre faddere fra familien( ven, svoger og veninde) og så vil min mand gerne bære vores søn selv, så sådan gør vi:-)

hej
    vi har valgt et hold venner ( stine og Jeppe) og vores ælste brøder min lillebror jesper og jess lillebror mikkel til fader, vi har kikket på at vi gerne vil have nogle som altdi vil være en del af malthes liv, hans 2 onkler og vores meget nære venner :o)

det med regler: vi fik af vide af kirketjæneren at det skulle være 3-5 fader.. og at de skulle være konfirmeret….

jess skal bære ham da han skal døbes i min dåbs kjole :o)
    det har jeg det også fint med så længe det enten er mig eller jess..

hilsen christina og malthe 6 uger + 2 dage

Vi fik også afvide at de skal være konfimeret. Surt for hende vi ville have til gudmor er ikke døbt eller konfimeret. Hvis man vælger en kirke uden for ens eget sogn skal man have en tilknytning til den. Rose skal fx. døbes i samme kirke som jeg er døbt og konfimeret i (og alle andre børn i familien)

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.