Rengøringsråd

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2008 Rengøringsråd

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    romancenromancen
    Medlem

Vi har en bordplade på vores badeværelse lavet af terrazzo – desværre har jeg “glemt” at holde den vedlige. Den er blevet meget “stum” nu og skinner ikke mere – og man kan se at den er blevet mat af kalk.

Har fundet det her på nettet i dag:

Terrazzo tåler ikke afkalkningsmiddel, eddike eller andre syrer. Lette kalkbelægninger fjernes med en hvid eller blå skuresvamp. Rengøres med sæbe eller vaskemiddel opløst i vand, aftørres med en bomuldsklud. I slemme tilfælde kan anvendes finkornet skurepulver, der efterbehandles med et mildt polermiddel – f.eks. en autopolish.

Er jeg dum når jeg spørger hvad er en HVID og en BLÅ skuresvamp????

Andre med en terrazzo bordplade der bare har et godt fif – så kom endelig med det.

Charlotte

Anonym
    Gæst

Hej Charlotte,
    Vi har også sådan en stenplade på badeværelset, og når den er blevet grim af kalk, giver jeg den en gang med auto polish, bare med en bød klud. Så skinner den fint igen.
    Hvid el. blå skuresvamp,- aldrig hørt om dem (selvom man er hjemmegående husmor :-)) )
    God fornøjelse, du må gerne komme forbi mig, og give vores plade en tur, den trænger..
    Susanne

Anonym
    Gæst

Hej.

Vi vasker vores i sæbespåner, det bliver den super flot af..

Karin

kavarysekavaryse
    Medlem

Ville bare lige tilføje, at en skuresvamps farve vist har noget med grovheden at gøre. En hvid/blå skuresvamp er således vist den “mildeste” svamp, der skal bruges til mere sarte materialer – i stedet for den klassiske “grønne” grove side på almindelige skuresvampe.
    Men du skal nok i de store supermarkeder eller i rigtige “rengørings-“/støvsugerbutikker for at få den.

Bare lige lidt info fra en rengørings-nørd – har flere bøger om emnet som ren hobby-læsning/inspiration, så jeg slog det lige op 🙂

Kathrine

Vi er også de heldige ejere af terazzo og er superglad for det valg. Jeg bruger sæbe fra Probat (brun bøtte) – den smører jeg pladen ind i – lader det sidde ca 15 minutter, og tører efter med en opvredet klud. Den bliver flot og meget modstandsdygtig af sådan en tur. Har også hørt at du kan bruge auto polish men har ikke selv prøvet det.
    Malene

HafferlafiHafferlafi
    Medlem

Du kan også få svampen i et byggemarked også i Bilka’s medmindre sortimentet er blevet ændret. Du skal i malerafdelingen, for svampen bruges også til oliering af fx gulve.

romancenromancen
    Medlem

Super. Tak for de mange gode råd.

jeg må se om jeg kan få sådan en svamp og hvor køber man Probat (brun bøtte)?

Charlotte

Hej Charlotte – den brune probat fåes i de fleste supermarkeder. Der findes også en til klinker, trægulve osv. Så jeg tror at den står ved de almindelige rengøringsmidler.

Hilsen malene

Anonym
    Gæst

Hej,
    Er tit på tilbud i Netto, jeg plejer at hamstre… – bruger den brune til vores klinker, super god og dufter ikke kunstig!
    Susanne

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.