Kobberspiral

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Bet1979Bet1979
    Medlem

Hej piger.

Jeg skal i morgen have sat kobberspiral op, men har endnu ikke haft menstruation. Ved nogen af jer nogen om, om det er lige meget??? Hvordan føles det at få spiral sat op under og bagefter? Ved godt at det måske er ligt underligt at spørge om, men har aldrig prøvet det. Har kun brugt p-piller før, men vil altså nu gerne have en spiral op. Lægen anbefalede kobberspiralen pga. at jeg har kortvarige og minimale blødninger og ikke døjer med mens.smerter.

Hilsen Betina og Silje 160708, som skal vaccineres på fredag kl. 9.20 : (

Bare lige nysgerrig: hvorfor får du ikke en hormonspiral? Kobberspiral har større risiko for at blive gravid end hormonspiral. Jeg har en veninde, der blev gravid på trods af spiralen, men det var også en kobber. Hormonspiralen er så godt som 100 % sikker.
    Jeg har selv fået lagt en hormonspiral op og har fortrudt lige siden. Sku ha valgt minipiller, her set i bakspejlet. Desuden synes jeg egentlig det er meget rart at vide, hvornår man har sin menustration og OM man har den. Man bløder jo så lidt med sådan en spiral, at man kan blive i tvivl. Spiralen gør nemlig det, at man bløder i helt vild lang tid efter den er lagt op. Det havde ingen fortalt mig, så faktisk var den skyld i en mindre krise i sexlivet, da vi ikke er sammen når jeg bløder. Jeg skulle netop have prævention, så vi kunne komme ordentligt igang. Nogle bløder meget længe, jeg klatbløder stadig, og det er nu over 2 mdr. siden den blev lagt op.
    Det var ubehageligt mens det stod på, jeg fik ondt i maven imens, det føles som menustrationssmerter. Havde ondt resten af dagen. Iøvrigt en meget ubehagelig, mærkelig fornemmelse at få lagt noget op i sin livmoder, der netop har været så meget igennem.
    Men jeg er måske ikke den rette tli at vejlede dig, da jeg jo bestemt ikke kan anbefale spiral. Lægen havde ellers kun gode ord om det. Men jeg fortrød på vejen hjem i bilen og blev helt trist. Gennemførte det udelukkende fordi pakken var åbnet og vi var igang, og den havde jo kostet 1200, og vi er ikke millionærer. Pengene havde jo været spildt ellers. Men jeg gør det aldrig igen.
    Men held og lykke med det, undersøg dog lige det med kobber versus hormonspiral.

Mvh.
    Christina.

Bet1979Bet1979
    Medlem

Jamen hvorfår jeg ikke får en hormonspiral… Ja det er nok lidt fordi jeg gerne vil undgå at hormoner. Har ikke problemer med kraftige blødninger eller kraftige smerter i forbindelse med mens. Jeg har de sidste 6 år haft uregelsmæssige blødninger med 24 til 62 dage imellem og mine mens. som varer 3-4 dage med minimal blødning. Derfor er jeg af min læge blevet anbefalet kobberspiralen, som også er den jeg helst selv ville have. Skal have den sat op ved en gynækolog.

Og ja jeg har undersøgt lidt på nettet hvad der står om kobberspiral versus hormonspiral.
    Kobberspiral: færre end 1 ud af 100 bliver gravide årligt, kan anvendes under amning, indeholder ikke hormoner, kan sidde i 5 år, kan gøre ondt at få sat op, kan medføre lange og kraftige blødninger + udflåd.
    Hormonspiral: færre end 1 ud af 100 bliver gravide årligt, kan anvendes under amning men først 8 uger efter fødsel, kan sidde i 5 år, gør ondt at få sat op, god til kvinder med kraftige blødninger, da den mindsker blødning, kan give uregelmæssige mens. og pletblødning.
    Desuden kunne jeg se en masse bivirkninger ved hormonspiralen men desværre ikke på hormonspiralen, da den ikke er et lægemiddel. Så jeg holder nu stadig ved min beslutning om kobberspiralen. Kan desuden ikke se at flere bliver gravide på trods af kobberspiral eller omvendt, da der er samme risiko for de to spiral-typer…

Jeg må jo bare tage det som det kommer hen ad vejen. Blødninger, pletblødninger, smerter osv. Jeg har bare ikke prøvet en spiral før, og kan ikke sige noget er mere forkert eller rigtigt end andet. Ved bare at jeg ikke vil have p-piller fordi jeg er en klovn til at huske dem (men de giver mig en regelmæssig cyklus, som et plus) og at jeg helst ikke vil have hormonspiralen, så nu har jeg altså valgt kobberspiralen i samråd med min læge.

Ville jo bare høre ad om der var nogen der har erfaring med den i forbindelse med oplægning (skal jeg fx. tage noget smertestillende inden?) og efterfølgende. Desuden hvis det ikke er den rette præventionsform for mig, har jeg da heldigvis kun brugt 300 kr. på det!!!

Betina

Anonym
    Gæst

Jeg fik en hormonspiral ved 8 ugers undersøgelsen. jeg går ud fra det er den samme måde det foregår på?? Det gjorde lidt ondt, men når man har født kan man vist godt bare lukke øjnene og tænke på fædrelandet… 🙂 Om aftenen fik jeg det lidt skidt, menstrutionsagtigt, men ikke meget ondt, bare utilpas. Jeg lå i min seng og fik sovet igennem og så var det væk igen.
    Efterfølgende kunne jeg mærke trådene hele tiden fordi de var for lange, så jeg måtte en tur forbi lægen igen, der klippede dem lidt kortere uden problemer. Nu kan jeg ikke mærke den mere, og er glad for løsningen.

Bet1979Bet1979
    Medlem

Hej
    Tusind tak for din beretning. Det lyder da som et “indgreb” der er til at klare. Godt at høre at der er nogen der er glade for kobberspiralen. Jeg tager det nu i stiv arm, men glæder mig nok til det er overstået. Håber ikke at jeg bliver alt for skidt tilpas af det. Jeg håber ihvertfald også at jeg bliver glad for den. Jeg skal for kl. 11.40 ved en gynækolog i åbenrå.

Betina og Silje 160708

Bet1979Bet1979
    Medlem

Så er kobberspiralen på plads… Det gjorde overhovedet ikke ondt, kunne mærke lidt ubehag ellers ikke. Nu har jeg sådan en smule murren i underlivet a la milde menstruationssmerter. Må se om det bliver værre i løbet af dagen. Så det er nul sex, nul svømmehal og nul badekar (hvilket vi heller ikke har!) de næste tre dage. Skal til kontrol af spiralen om en måned.

Betina og Silje 160708

Hej Betina
    Jeg har tidligere haft kobberspiral. Synes selve opsætningen var OK men bagefter blev jeg utilpas/svimmel og kunne ikke umiddelbart komme op fra briksen fordi jeg var ved at besvime. Sådan reagerer nogle kvinder på at der bliver “pillet” ved så langt oppe… Jeg kom ind at ligge en halv time i et andet lokale hos lægen. Ikke for at skræmme, for det var ikke slemt, men kom bare bag på mig! Jeg ville selv gerne have vidst at man kunne reagere på den måde!
    Efter opsætningen havde jeg lidt mens-lignende smerter/værken i underlivet.
    Jeg var på sin vis glad for spiralen, fordi det er nemt, men jeg vil nok ikke vælge den igen, da jeg havde mens i 10 dage og kunne ligesom fornemme metallet ved orgasme (bilder jeg mig selv ind ihvertfald…)
    Det var mine erfaringer. Håber det bliver en god løsning for dig!
    Kh Signe (og Lau)

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.