soverytme – frustrationer – langt

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2008 soverytme – frustrationer – langt

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Har lige læst om i andres rytmer i løbet af dagen, og jeg bliver altså for at være helt ærlig så misundelig på jer hvis babyer sover lange lure i løbet af dagen. Det er der bare overhovedet ikke noget af her.
    Prøver lige at beskrive vores dag:
    vågner ca. 8 el. 8.30, vågen 1½ time, sover ½ – her har jeg så forsøgt i laaaaaannnnggg, 1 måned nok, at få ham til at sove videre, triller med barnevogn og giver sut og klud igen osv., enkelte gange lykkes det også, men kun for 5-10 min. ad gangen, så må jeg ud igen.
    Dette prøver jeg så så længe jeg har tålmodighed til, og synes virkelig jeg er tålmodig, har lige gået 30 min med en vågen og indimellem grædende dreng.
    så er han vågen 1½-2 timer og puttes igen, samme som før, 30 min og så derefter mig i pendulfart frem og tilbage. Det lykkes 1 ud af 10 gange at få ham til at sove igen og så sove uden at man skal derud mere. men så heller ikke mere end 30 min. igen.
    Det var så formiddags og middagslur, resten af dagen, får han kun de 30 min. så forsøger jeg ikke at få ham til at sove mere, så er de andre børn hjemme og jeg kan ikke rende ude ved ham konstant.
    så jeg kan nemt nå at putte ham til lur 5 gange på en dag.

Han bliver ammet, skiftet ammet og puttet, så han er ikke sulten ved jeg, for han vil jo heller ikke spise når han kommer op.

Han er en dejlig og glad dreng, men kræver sin mor meget synes jeg og føler efterhånden det hele handler om hans søvn.
    Han bliver puttet vågen i sin barnevogn og er efterhånden for det meste god til at falde i søvn selv i den, med lidt hjælp fra mig.

Det er som om han ikke kan falde i den rigtige dybe søvn i løbet af dagen, hvad skal jeg dog gøre, er der andre der har eller har haft samme problem og hvad gør gjorde i ???

og det er jo vores ærlig mening du ønsker, ikke?!!

Glem det!
    Han vil ikke sove mere og jo mere du tænker, presser og forsøger, jo mere frustreret bliver du og det har han ikke gavn af.

Nogle børn er bare sådan indrettet og begynder først i en sen alder at sove godt – for det skal nok komme, det LOVER jeg. havde selv sådan en dreng.

Men læg projektet på hylden, så sparer du dig selv for frustrationer og drengen får du alligevel ikke til at sove mere.

Beklager, det er måske ikke opmuntrende, men det er hvad jeg tror.

Heidi og Kamille

Anonym
    Gæst

Her sover Ruben mest indenfor i sin seng. Der sover han bedst og længst, så det blev løsningen hos os! Så sørger jeg for han får frisk luft på andre tidspunkter.

Du skriver ikke hvordan natten går… men hvis han fx sover igennem dér, har han måske ikke brug for de lange stræk om dagen?
    Ellers kan du prøve at svøbe ham tæt i et tyndt tæppe el.lignende med armene nede, når du lægger ham ud, det virker meget beroligende for nogle børn. Bare pas på han ikke får det for varmt!
    Jeg gav samme råd til en veninde og jeg siger dig det har ændret hele situationen for dem.
    Kh Signe og Lau

JsLeneJsLene
    Medlem

Jeg genkender situationen. Christine er heller ikke verdens bedste til at sove i løbet af dagen – og sådan er det bare… Til gengæld er hun nok en af de bedste til at sove om natten – vi er nu vant til ro fra ca 21:30 – 06:00/06:30 🙂 Op til natten spiser hun meget hyppigt og er bøvlet – sådan fra ca 17/18/19-tiden…

Hvis sønnike sover godt om natten og ellers er i godt humør, så får han nok hvad han har brug for.

Christine powernapper på aktivitetstæppet eller i min favn – længere lure kræver at der sker noget særligt inden, fx sov hun 2 timer efter babysalmesang i går 🙂 Hun kan også sove et par timer morgen/formiddag – særligt hvis moar ligger ved siden af og sover 😉 Og det gør jeg gerne, for jeg kan alligevel ikke lave noget hvis hun er vågen og har brug for selskab + så kan jeg bedre holde til at sidde oppe med kæresten om aftenen uden at blive kørt helt ned.

Det er da frustrerende ikke at kunne få lavet ret meget – måske ikke engang nå et bad osv – hvis barnet er meget på. Men det går jo over og vi har dem kun så små i så kort tid. Prøv at acceptere tingene som de er – du kan ikke tvinge ham til at sove alligevel. Og så er det vel hyggeligere at snakke og lege med ham end at rende frem og tilbage og give sut osv osv?

Mange hilsner,
    Lene – som måske først kommer i bad når kæresten er hjemme igen *suk* men til gengæld får 1 million glade smil om dagen :o)

Jeg har slet ikke læst den tråd med soverytmerne……ved bare at jeg vil blive træt af det så.
    Her sover Thomas ret godt om natten. fra kl 19.30-03, får mad og sover igen til kl ca 06. Så er jeg måske oppe et par gange for at trøste ham. Men ellers sover han. Om dagen er han til gengæld virkelig bøvlet. Han tager MÅSKE en lang lur sidst på eftermiddagen på 2-3 timer, men er begyndt at vågne tit og skal på arm for at falde i søvn igen. Når han er vågnet kl 06, er han vågen maks 1 time, så skal han sove igen. Der tager det “kun” 15 min at få ham til at falde i søvn, på trods af at han er lige ved at falde om af træthed. Resten af lurene er på mellem 30 min – 1 time, og det tager tit lige så lang tid at få ham til at sove. Jeg har prøvet ALT. Det eneste der virker er at lægge ham i barnevognen. Men han sover dårligt i barnevognen når den står stille, så vil faktisk helst have ham til at sove i sin seng. Jeg kan sagtens acceptere at Thomas ikke sover mere end 30 min- 1 time ad gangen, bare han dog for h..vede ville være lidt bedre til at falde i søvn. Han skriger og vrider sig, lige meget om han ligger i mine arme eller jeg prøver at lægge ham i hans seng. Så set udfra mit perspektiv, synes jeg at det kunne være fedt at have en baby der ville falde nogenlunde i søvn.

Pernille og Thomas 260608

Hej Pernille.

Tobias havde i en periode – og har nogle gange stadig – samme vride og skrigetur inden han endelig “giver slip” og falder i søvn. Det hjalp mig meget at læse (på netsundhedsplejersken.dk), at børn jo ikke bare falder i søvn, når de er trætte, men at vi som forældre skal lære dem at falde i søvn. De kan ikke finde ud af det endnu. Dette gøres ved at være vedholdende og tro på, børnene er trætte, være tålmodig (selvom det er træls) og sige “shh…” og “sååååh…” og bare svøbe tæt og ellers forholde sig cool.
    Netop i denne alder (igen noget der stod på sitet) sker der enormt meget i deres udvikling, og de har ligesom svært ved at give slip på dagen og dens oplevelser. Derfor kan det komme til udtryk som modstand mod at sove eller mod at falde hen. Det skal vi så hjælpe dem med. Det er iøvrigt kun en overgang, og åbenbart en helt naturlig del af deres udvikling.
    Det hjalp ihvertfald mig meget at finde ud af, at det var helt normalt….lyder grotesk enkelt, dog alligevel meget værd for mig.

KH
    Christina.

shoxxxshoxxx
    Medlem

Hej Britta,

Anton har samme “rytme” som din søn. Anton sover mellem 8-11 timer i streg hver nat, og har gjort det i 5 uger nu. Han er 3 mdr gammel. Til gengæld sover han måske sammenlagt 1½ time i løbet af hele dagen.. han sover mellem 15-30 minutter pr. gang. Dagene er lange herhjemme, og selvom han sover om natten, og jeg burde være dybt taknemmelig, så ville jeg sommetider gerne bytte nogle nattetjanser for en god middagslur.
    Anton kan oveni købet kun falde i søvn på skulderen.. og vi kæmper en sej kamp for at lære ham at falde i søvn selv.

Desværre ingen råd herfra, blot et par ord om, at du ikke er den eneste der har en meget vågen dreng! 🙂

Havde lige besøg af sp i går, som har givet mig nogle ideer og forslag til, hvordan jeg kan lave en anden rytme og hjælpe Anton til en mere soverig dag, skriver når jeg ved om det har båret frugt.

KH Louise med Anton

Anonym
    Gæst

Filippa sover også kun 2-3 lure af 30 min ad gangen fra kl. 8 om morgenen til kl. 18. Kl 18 sover hun så indtil vi vækker hende ved 23 tiden for at skifte hende og ammer hende så i søvn igen. Om natten vågner hun kl. 3 og kl. 6 for at amme. Ikke nogen præmiebaby i forhold til søvn, men til gengæld er hun meget glad i sine vågne timer, så jeg ville absolut ikke bytte med nogen. 🙂
    Jeg går i øvrigt i bad mens hun er vågen, enten når hun ligger og leger under sin uro, eller også tager jeg hende med på badeværelset i hendes skråstol hvor hun leger med en bamse.

Natalia og Filippa (020708)

Anonym
    Gæst

Det vil jeg gerne høre om, også gerne nu, for at høre om der er nogle ting jeg også allerede kan forsøge. :-))

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.