Bækkenbunden

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    romancenromancen
    Medlem

Hej piger
    Faldt lige over dette link, da jeg søgte på hvad venepumpeøvelser var for noget.

http://www.sundhed.dk/wps/portal/.cmd/cp/.c/570/.ce/7140/.p/5440/.pm/H?_KEEP_SESSION_=true&_PRINT_VIEW_=true&_random_=0.3994526311056197

Det er en rigtig godt beskrivelse af hvad bækkenbunden er og så er der et “træningsprogram” med venepumpeøvelser samt knibeøvelser.

Jeg synes det er rigtig godt forklaret og vil virkelig til at tage mig samme og gå i gang med øvelserne. Ikke fordi jeg synes mine skamlæber har ændre udseende, men fordi jeg ved (meget nærliggende) opkast har svært ved at holde på vandet og har siden sidste graviditet haft problemer med endetarmsmusklen (efter klip). Ved første graviditet lavede vi også knibeøvelser til fødselsforberedelserne (8 gange) og 8 uger efter fødslen var jeg til gymnastik (rückbildung) hvor vi lavede det rigtig meget. Men jeg havde virkelig ikke fornemmelsen for at jeg gjorde det rigtig, og opgav så egentlig helt (dumt!). Men mener hun sagde meget med at vi skulle kunne mærke det i maven, og det har jeg nu hørt/læst 2 gange siden at man ikke skal!!!

Håber det kan hjælpe andre.

Charlotte (uge 18)

Så fik jeg også meldt mig til fødselsforberedelse kursus. Skal begynde den 26. marts. Lidt tidligt, men har valgt det for at være sikker på at nå alle 8 gange (3 gange med parnter) – fødte fortidligt sidst. Glæder mig faktisk rigtig meget, da der denne kan er lidt mere gymnastik og yoga øvelser 🙂

Anonym
    Gæst

Hvad angår knibeøvelser, så SKAL man ikke kunne mærke det i maven, men bækkenbunden er forbundet med de nedre og dybe mavemuskler hvorfor mange ikke kan adskille de to. Jeg aktiverer f.eks. næsten altid de dybe mavemuskler ved knibeøvelser, og det er helt normalt. Det er dog også normalt ikke at gøre det.

Suzie 21+0

BabyWilliamsBabyWilliams
    Medlem

Hvis du er i tvivl om du laver dine knibeøvelser ordenligt, så kan du når du tisser, stoppe strålen. Det du gør når du stopper strålen er knibeøvelser.
    Pernille 21+1

Anonym
    Gæst

Det er helt rigtigt som Pernille skriver, men for meget kniben strålen over kan give problemer med vandladningen. Så øv dig ikke for meget. Man kan også knibe bagtil i endetamsåbningen, som om man skal holde på en prut. Når man gør det skulle man spænde i hele bækkenbunden, der består af en række muskler som arbejder sammen.

Kh Maja 20+1

AlphaFeAlphaFe
    Medlem

Det med at “klippe” vandladningen kan bruges til at finde ud af om man har fat i det rigtige muskler…men ikke bruges til den deciderede træning da man kan oparbejde at blæren ikke tømmes helt som giver bakterieproblemer. Og ja når man klemmer om endetarmen/holder en prut inde får man hele bækkenbunden med også den del omkring urinrør og skede.
    Og husk også at det er også er vigtigt at kunne slappe af i bækkenbunden da denne skal være afslappet under pressefasen.

Mht den inderste mavemuskel, den tværgående er der nogle kvinder der ikke kan spænde i bækkenbunden uden at få denne med da de kan være reflektorisk forbundet…mens andre godt kan adskille træningen af de to muskler fra hinanden.

OG glem ikke at også ikke gravide skal lave dem…OGSÅ jeres kære mænd: gir bedre større rejsning mm såååååå 😉

Kh Christina 19+4

Hej Charlotte

HVis du har prblemer med endetarmsmusklen efter et klip sidste gang, synes jeg du skal få det undersøgt. Man kan faktisk scanne musklerne i endtarmen for at se om der skader på dem, der kan give problemer.

VH Lise

romancenromancen
    Medlem

Hej Lise
    Jeg var efter fødselen ved lægen da det pludselig en dag dryppede ud med blod…. Det viste sig at jeg havde en rift i endetarmen fordi jeg havde svært ved at bruge musklerne og derfor bare pressede afførdingen igennem. Døjer stadig en gang i mellem med lidt blod ved afførding, men det er kun hvis den er blevet for hård. Så jeg tror ikke det er så slemt, gør bare ondt når det er…. Og da jeg så slet ikke synes jeg har styr på bækkenbunden!!! Kan dog godt “klippe” tissestrålen over.

Charlotte

Hejsa

Så lyder det mere som hæmorider, egentlig. de kan jo godt sidde indvendigt, men mon du så ikke ville have ondt også. Sålænge du kan holde på luft osv. fejler musklen ikke noget.

VH Lise

romancenromancen
    Medlem

men det er ikke hæmorider, fik det tjekket. Jeg laver “bare” en rift i endetarmen med min afførding hvis den er for hård. Men synes godt nok jeg har lidt problemer med at holde på prutterne 🙂

Charlotte

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.