Gammel skrøne eller..???

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2008 Gammel skrøne eller..???

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    taallutaallu
    Medlem

Er der nogen af jer der før har hørt at det man tager på de første 12 uger, det er det man kommer til at kæmpe med efter man har født..??
    Syns ikke jeg har hørt det før, men min mormor og hendes veninde holdt meget stærkt på at sådan har det altid været..
    Jeg kan ikke huske hvor meget der kom de første 12 uger sidst og jeg tog 35,5 kg på i det hele og syns da det meste røg ret hurtigt af igen bortset fra ca 5 kg og ca 4 kg oveni efter min sa.. (14+2)
    Nogen der har hørt om det før??
    Kikker lidt ned af mig selv og ville da være lidt ked af at skulle se sådan her ud det første stykke tid efter jeg har født, har taget 3 kg på indtil nu og kan jo ikke være i mit eget tøj overhovedet..
    Knuz Tanya 11+4

Hej Tanya

det er vist noget værre sludder. Hvem vil nogensinde kunne afgøre om det er de først eller de sidste der er de mest genstridige. Må sige at der er mange ammestuehistorier fra gammel/ældre tid, som ens mødre og bedstemødre hænger ubehjælpeligt fast i, fordi de ikke har vidst bedre. Det samme gælder vist for tanken om at man skal lægge sig hvis vandet går, der er også mange der tror at man skal, selvom det aldrig er dokumenteret at det skulle hjælpe.

VH Lise

Anonym
    Gæst

Hejsa… lige på besøg….. den der har jeg aldrig hørt før….. så jeg er meget sikker på det er en skrøne…. glem alt om det igen…

Helle
    (fra maj holdet)

Anonym
    Gæst

der er da menge der ikke tager noget på i starten, men de fleste har vist alligevel nogle ekstra kilo bagefter… Jeg tror ikke der er hold i teorien, men mere i at man bliver tyk hvis man spiser for meget og laver for lidt under hele graviditeten. Det er jo faktisk det samme som når man ikke er gravid

Anonym
    Gæst

Kender det ikke lige, men ville være fint med mig!! Jeg har tabt minimum 3 kg, så det ville da ikke gøre noget hvis der røg 3 ekstra efter fødslen.
    Kan dog huske at jeg tog mere på første gang (som blev hængende, hmf), men der kunne man ikke se noget. Denne gang er maven vokset meget (vist kun mig der siger meget), men jeg har tabt mig. Ikke spor logisk.

Suzie 13+1

romancenromancen
    Medlem

Tror heller ikke på det. Jeg tog ret hurtig 8 kg på under min første graviditet – i alt 12 kg. 6 uger efter fødslen var alle de 12 kg væk + 1 mere. Er dog kommet på igen. Nu i min 2. graviditet har jeg tabt mig 4 kg. Er begyndt at tage nogle af dem på, men er endnu ikke på min “normal” vægt igen (ca. 9-10 uger henne).

Mvh. Charlotte

Jeg tror ikke at det passer på alle men der er nok nogle få det passer på og så bliver det nærmest en lov! Jeg har tager en del på så jeg må bare holde mig tilbage med mad de kommende måneder, og gå nogle lange ture, det er nok også godt for andre ting!! med hensyn til at lægge sig ned hvis vandet går, så bad min jordmoder mig om det da vandet gik ved min den første! Jeg troede bestemt at hvis barnet ikke stod fast i bækkenet kunne navlestrenge falde ned og kvæle barnet ved fødslen!!???

leandeleande
    Medlem

hejsa i starten tager du ikke meget på det er først i slutningen der kommer vægt på. hilsen leande som tog 30kg på sidst og blev tjekket i hoved og n. men endte med svaret du er bare en af dem. jeg er nok meget optaget af vægten fordi det gik så stærkt sidst og der mangler over 10kg endnu som ikke lige er røget af. Men denne gang er min bh str ikke røget op endnu og sidste gang røg den 2 str op allerede inden uge 12 , men husk på alle de ammestue his. som findes

Det er rigtig nok at det stadig anbefales at lægge sig ned ved vandafgang, hvis hovedet ikke står fast i bækkenet.
    Der er en risiko for at der kommer navlesnorsfremfald, som bestemt kan være farligt for barnet. Især hvis vandet afgår i en stor skylle.
    De fleste jordemødre, som ikke kender den gravides tilstand vil sige at man skal lægge sig ned og de sender en ambulance.
    Så det er ikke en skrøne.
    Hilsen
    Louise

Kan se at de også i Ålborg har revideret deres retningslinier således at kvinder med er barn i hovedstillng til termin ikke skal lægge sig ved vandafgang. De har gennemgået de tilfælde af navlesnorsfermfald de har oplevet og kan konstatere at det ikke er sket for kvinder med et barn i hovedstilling til termin (37+0 og frem) Kvinder med barn i UK eller tværleje skal stadig lægge sig ved vandafgang.

Det er rigtigt at mange anbefaler at man lægger sig, men baggrunden er udokumenteret. Tanken er vel at så gør man i det mindste noget, man mener kan tage trykket en smule. Der er lavet en undersøgelse på Sønderborg sygehus vedr. navlesnorsfremfald og vandafgang. Navlesnorsfremfald kan forekomme i andre tilfælde end vandafgang. Der er stadig nogle steder hvor man anbefaler liggende transport, hvis der er ustabil fosterstilling eller uk, men det er udokumenteret om det har betydning.
    Navlesnorsfremfald er en meget alvorlig komplikation som selvfølgelig ikke skal underkendes, men man skal heller ikke give gravide en falsk tryghed ved at sige at det hjælper at lægge sig ned.

VH Lise

Jamen det er jo så forklaringen da hans hoved ikke stod fast, de to næste børn lå i tværleje, min jordmoder sagde nok så romantisk at det var min livmoder der nok var som en våd lervase, og derfor kunne give plads til at de kunne lægge sig på tværs. Jeg tror ikke at jeg vil tage chancen hvis vandet går i en skylle, det er jo en lille ting at gøre! Rigtigt godt nytår!

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.