Erfaring med moderkageprøve???

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2008 Erfaring med moderkageprøve???

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Har været til nakkefoldsscanning, hvor vi desværre ikke fik det mest opløftende tal 1:200. Fik dagen efter lavet en moderkageprøve, og nu er det så at vi bare venter…. På svar og på om jeg mon skal være en af de uheldige, der abortere.

Lægen sagde, at der var abortrisiko 3 uger efter prøven blev taget. Nu har jeg søgt rundt på nettet efter mere uddybende beskrivelser, men kan ikke rigtig finde noget. Er der nogle af jer, der har prøvet af få taget en sådan prøve? Er der lige stor risiko alle 3 uger, eller er den aftagende?

Håber at nogle af jer kan øselidt af erfaringer?!?

Vh Niets (13+3)

HlyngeHlynge
    Medlem

Hej Niets.
    Jeg fik selv lavet en moderkageprøve i uge 12 pga arvelig sygdom/kromosomfejl i min mands familie.
    Jeg fik lavet prøven en torsdag og startede arbejde onsdagen efter. Jeg havde “tyngdefornemmelse” i underlivet og var meget øm i maven 3-4 dage efter prøven. Ellers ingen gener. Jeg fik at vide på Rigshospitalet, at der kun var risiko for abort de første dage efter prøven.
    Heidi 17+3

thrupsthrups
    Medlem

jeg fik lavet en moderkage prøve for et år siden, da nakkefolden nærmest varen rygfold, meget tyk og lang. efterfølgende fik jeg høj feber og et døgn senere var fosteret dødt. Blod prøverne viste en coliinfektion, mener selv at den var følge af indgrebet, men heldivis viste svarret på prøven at det ikke var et levedygtigt foster.

Dengang fik jeg at vide at jeg bare skulle tage den med ro resten af dagen. jeg hørte ikke noget om at risikoen var øget i hverken 2 eller 3 uger, men min logske sans siger mig at risikoen falder stille og roligt. Det er jo et lille sår der heler, og derfor må risikoen for at abortere falde i takt med at det heler.

håber på det rette svar

trine

Anonym
    Gæst

Hej Heidi
    Mange tak for svar. Jeg fik lavet prøven i torsdags, Hvor hurtigt fik du svar?
    Uhhh kan næsten bare ikke vente på, at der forhåbentligt kommer et brev i postkassen (frem for en opringning)
    Vh Niets

JsLeneJsLene
    Medlem

Hej.

Jeg fik lavet moderkageprøve med tullen (nu 15 mdr) pga risiko 1:122. Jeg fik besked på at gå hjem og lægge mig resten af dagen – om ikke andet så for ikke at gå og slå mig selv i hovedet, hvis noget gik galt.

Prøven blev lavet torsdag – mandag kom brevet med svar på de første prøver.

Jeg havde ‘kun’ psykisk ubehag i forbindelse med prøven – og vil altid og med stor taknemmelighed huske den kvindelige professor, der tog prøven og den utroligt søde sygeplejerske, der bistod + kiggede til mig mens jeg hvilede på et leje på Riget. De formåede at skabe en rolig og tryg stemning.

Jeg fik i øvrigt at vide, at det var en dog idé at tage et par panodiler, når jeg var kommet hjem – da det kan modvirke livmoderens ‘trang’ til at trække sig sammen.

Jeg har på nettet læst, at abortrisikoen er størst inden for de første 24 – 48 timer.

Jeg krydser fingre for et godt svar på prøven. Dit tal er jo meget bedre end det jeg fik 🙂

Mange hilsener
    Lene – 12+4

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.