Andre der er begyndt med rugbrøds hapser

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe August 2008 Andre der er begyndt med rugbrøds hapser

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    jalliejallie
    Medlem

Efter det i et stykke tid er gået rigtig godt med grøden, blev Maja syg og ville ikke ha grød. Heller ikke da hun blev frisk igen gad hun rigtig spise noget, hvert måltid blev til en lille kamp. Så den anden aften, efter hun havde spist lidt, skulle vi nadre ha kartofler med persillesovs og fiskefrikadeller. Hun sad på mit skød og prøvede at nå min mad. Jeg skar et lille stykke karfoffel af og den gumlede hun i sig med største velbehag. Jeg blev helt paf, hun er jo kun ½ år og har aldrig villet ha kartoffelmos. Men kartoffelbidder med persillesovs og også fiskefrikadellerne spiste hun af. Nu har jeg siden i fredags givet hende rugbrødshapser til frokost, hun spiser 3/4 skive rugbrød med fløde smørreost og leverpostej mens hun sidder i hendes højstol. Der er ingen af mine andre børn der har spist rugbrød da de var ½ år. Måske gør jeg hende lidt “dummere” end hun er, eller også ser hun rigtig meget på hvad vi andre spiser og gør.
    Jannie og Maja ½ år

armani1armani1
    Medlem

Gustav har faktisk spist sine første hapsere i dag – og jeg må indrømme at det også gik langt nemmere end forventet. Han spiste en halv skive med sildepostej og var fuldstændig vild med det. Han var rigtig dygtig til at tygge dem og det var de færreste der satte sig fast i ganen – ka huske med min ældste at der godt kunne gemme sig anseelige mængder der, det første stykke tid:) Gustav har i en lille uges tid fået kartofler med grøntsager og kødboller til aftensmad, hvilket han også er tosset med. Dejligt når det går så nemt – det er bare lidt problematisk at han nu nærmest slet ikke gider sin flaske:(
    hilsen Christina og Gustav Emil 210808 og Carl Valdemar 301205

Anonym
    Gæst

Ikke rugbrød – men brødskorper og the boller – det ryger godt ind her – må da se at prøve rugbrød :o))

bumpthe1stbumpthe1st
    Medlem

Her hjemme har Sofia aldrig gidet at spise grød eller andet hvor hun bliver madet. Jeg har derfor givet hende noget frugt og lidt andet som hun selv kan holde når hun spiser. Det er gået rigitg godt. Babyers opkastrefleks sidder længere fremme i munden end den gør hos voksne, så det kan nogle gange se mere voksomt ud end det er (lige et fif til andre der vil prøve), men derfor skal man selvfølgelig stadig være opmærksom når de spiser. Til jer der er med på at give vores små poder “rigitg” mad, så prøv at google baby led weaning.

Jeg har ikke prøvet med rugbrød men det kunne være at man skulle prøve

difdifdifdif
    Medlem

Vi proever ogsaa med lidt inspiration fra baby led weaning. Men vi var allerede startet paa groed og mos foer jeg laeste om det saa vi laver en blanding. Findlay faar stave af agurk, banan, blomme, paere, toast og ristet rugbroed og elsker at sidde at gnave – praktisk hvis jeg lige skal lave resten af maaltidet faerdigt. Indtil videre har vi ikke brugt andet paalaeg end smoer da det meste ender i smask.. Til aften kan han faa karfoffelbaade, dampede gulerodsstave, brocolli”buket” eller hvad vi nu faar, bare det ikke er saltet.

Mette og Findlay (020908)

Anonym
    Gæst

Ja, Ingrid på 7 måneder får også rugbrødshapser og har været i gang med det et par uger. Hun har lææænge kunnet spise hele stykker af kartoffel, frikadeller mv. så jeg tænkte, at det kunne nok gå, og det kører hun bare ind.

Hun får bondebrød eller hjemmebagt grovbrød med smør, leverpostej, makrel i tomat, spegepølse (Hanegal har nogle lækre økologiske bløde spegepølser), røget ørred eller laks (det sidder jeg nemlig og spiser, så det vil hun også have lidt af), hummus.

Jeg skærer ofte skorperne af og smører smør på, så kan hun selv sidde og bide stykker af dem og gumle det. Den halvdel, hun har haft i hånden lander desværre ofte på gulvet, så derfor får hun det meste af maden ved at jeg stopper hapsere i munden på hende.

Ofte får hun også lidt grønsager eller frugthapser ved siden af rugbrødet til frokost.

Hilsen
    saltlakrids og Ingrid (050808)

Anonym
    Gæst

Nej, hvor er jeg imponeret over jeres børn! De er sgu dygtige 🙂 Men ja, måske gør man dem “dummere” end de i virkeligheden er…

Men er I slet ikke bange for at det vil sidde fast i halsen på dem? Har overvejet om, jeg skal prøve at give Maia det. Nogle gange spiser hun grød med største velbehag, andre gange vil hun overhovedet ikke spise noget. Og jeg har hørt flere fortælle, at deres børn næsten startede med rugbrødshapser, da de ikke rigtig gad det der grød/mos.

Men hvordan ved jeg om hun er motorisk klar til det – altså at hun kan finde ud af at tygge det?

Det skal lige siges, at hun på et tidspunkt fik kartoffel/majs/oksefars, som ikke var blendet alt for godt, altså der var lidt klumper i, og det gad hun faktisk ikke, det er måske en indikation på, at hun ikke er klar til mere fast føde?

Ja, jeg ved det ikke, men måske I har nogle kloge ord 🙂

Mvh. Jannie

Anonym
    Gæst

Hov det blev lidt brat afbrudt…. hæ hæ….

Vi har ikke prøvet med rugbrødet endnu, men har kraftigt overvejet det. Min søn gider nemlig heller ikke altid det grød, men elsker at gumle skorper og er meget interesseret i hvad vi spiser.

– og nu kan jeg jo se at at der er flere der har held med det, så nu vil jeg da også forsøge……

Mvh
    Cruella

Anonym
    Gæst

Hej Jannie

Du er ist bare nød til at prøve dig lidt frem og så holde øje med hvordan det går med at tygge og synke.

Min søn på snart 7 mdr. får små banan-hapser. De er bløde og kan snildt masses af gummerne – og skulle hun synke uden at tygge så er de glatte og bløde – så de sætter sig ikke så nemt fast i halsen.

Bare lige et lille ide….

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.