Hjælp til soverutine

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe August 2008 Hjælp til soverutine

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

Hej alle,

Nu er det på tide at Flora lærer at falde i søvn på en anden måde end den måde vi har praktiseret siden hun blev født. Indtil videre har hun ligget i vores arme indtil hun er faldet i søvn og så har vi puttet hende ind i sin seng, men føler ikke rigtig at det holder længere. Hun skal lære at falde i søvn i sin egen seng.
    Jeg har læst om nogle forskellige metoder og de fleste siger at man skal tage børnene op hvis de græder og så putte dem ned igen når de er rolige, problemet er bare at Flora græder ikke ulykkeligt hun ligger bare og fægter med arme og ben og smider sutter fordi hun propper hænderne i munden. Dette sker lige så snart man lægger hende ned i sengen, hun bliver lys vågen og så kan der gå timer hvor hun overhovedet ikke kan falde til ro selv.

Hvad gør man så?
    Skal jeg sidde ved siden af hende og håbe på at hun før eller siden falder til ro. ( det er ret svært at sidde ved siden af hende for hun ligger med store, bedende øjne om at blive taget op)

Eller skal jeg forlade rumme og gå ind og give hende sutten engang imellem?

Eller skal jeg tage hende op og hver gang hun slapper af lægge hende ned igen?

Håber i kan hjælpe,

VH

Line

ZaharaZahara
    Medlem

Hej
    Jeg putter Max i seng efter amning i mørket og med vuggeviser spillende. Så ligger han og sparker dynen af, snakker med gud ved hvem, fægter med armene, æder putte-stofbleen og kigger rundt i mørket i en lille halv times tid inden han falder i søvn – men uden gråd – højst lidt brok.
    Jeg går ind indimellem og lægger dynen på ham og aer ham over håret og går ud igen.
    ENTEN falder han så i søvn af sig selv…
    ELLER også kan han ikke finde ro og vifter og vifter med arme – så tager jeg dynen og vipper under hans skuldre så den er stram om ham og holder hænderne blidt om hans arme/krop så han ligger fast – mens jeg måske hvisker at han er dygtig. Så sover han kort efter.
    Min sp sagde det er fint fordi det fortæller ham han skal være rolig.
    Jeg siger ikke man skal fiksere sit barn og lade det vride sig vildt og skrige – men nogle gange skal Max lige have et skub ind i søvnen hvor jeg holder om hans arme i et minut hvis ikke han sover af sig selv.

Det virker her.

Sara & Max i spændetrøjedyne??

Anonym
    Gæst

Hejsa

Tror bestemt det hele handler om faste rutiner og på samme tidspunkter….her kører vi en kanon god rytme om dagen, men om aftenen går det galt….hver dag….
    Ida tager en lut sent på dagen, gerne fra 18-19.30 og er så vågen til alt mellem 22 og 23.30…..hun sover så til kl. 8 om morgnen, så timemæssigt sover hun jo godt, jeg ville bare gerne have det hele rykket et par timer tilbage således vi havde noget tid om aften uden unger.
    Vi bruger også metoden med at svøbe / fiksere og det fungerer rigtig godt for ida….

Mette og Ida

TholucTholuc
    Medlem

Ja her ligger jeg hende også, så hun falder i søvn i sin egen seng – kørte længe med at hun faldt i søvn på armen, herefter lå hun på sofaen en time eller to, til jeg var helt sikker på hun sov – og så ind i seng. Heldigvis går det godt med at ligge hende. Nogle dage går hun kold med det samme – skal så lige have sutten 1-2 gange. Andre gange ligger hun også og spræller og spytter sutten ud – jeg plejer at gå ud og går så ind og giver sutten hvis der kommer et vræl – er hun meget urolig kan det godt tage et par timer inden hun falder helt til ro – men det gør hun altid før eller siden. Vi har kørt med dette en to tre-uger efterhånden og kun én gang har hun grædt så meget at jeg måtte tage hende op for at få hende til at falde til ro. Så her e jeg vist heldig ;o)

Anonym
    Gæst

Når Ingrid er blevet godnatammet inde i stuen, og hun er passende træt, lægger jeg hende ind i seng. Så kan jeg få hende til at falde i søvn i løbet af ca. 10 minutter ved at nusse hende (især er det godt at nusse over øjenbrynet, så kommer hun nemlig til at lukke øjnene), sige sssh og give sutten. Jeg holder sutten for hende, da hun ellers får den skubbet ud med hænderne med det samme. Jeg giver hende dog ikke sut, når hun er ked ad det, for så bliver hun bare sur, så nusser jeg i stedet, gerne både på øjenbrynet og på brystet.

Det virker godt, og min datter får al den tryghed, hun har brug for, så jeg har det godt med den metode.

Hilsen
    saltlakrids

HelperHelper
    Medlem

Hej Line.

Læser lige med da vi har samme problem med vores datter der er fra den 19/7. Vi svøbte hende fra hun var næsten helt ny, fordi hun faldt hurtigt i søvn og sov rigtig godt. Nu er hun så stor at hun møfler sig fri af svøbet og nu kan hun bare ikke sove! Leger med arme, ben, hænder, mund, bamse, dyne og hvad der ellers er inden for rækkevidde. Om natten når hun har fået med er showet lidt det samme.

Nå, men mit råd er i hvert fald at man ikke skal skifte en dårlig vane ud med en anden. Så lad være med at svøbe hende o.l. De næste dage tager vi en kold tyrker hvor hun selv får lov til at falde i søvn. Læs evt under juni-gruppen. De har en god tråd om soveritualer.

Hilsen en meget træt Helle

frkthorupfrkthorup
    Medlem

Mmm kender godt det med at fægte med arme og ben, jeg har introduceret en nusse klud som hun får i hånden hver nat og den hjælper hende med at slappe af, så får kun stort set kun sutten når hun skal sove eller hvis hun bliver urolig i autostolen, så hun så småt forbinder sutten med at sove og slappe af.

Hvis hun brokker/græder tager jeg hende kun op hvis det optræppes, hvor hun så bliver svøbt i sin dyne, så armene ligger tæt på kroppen, får sin sut og en lille sang og lidt aen på kinden, hvis hun stadig ikke vil sove jamen så tager jeg det som at hun ikke er træt selvom at hun plejer at blive puttet på det tidspunkt og så kommer hun ind i stuen og hygger en lille halv time, så bliver hun puttet igen og så ligger hun sig altid til at sove og så er alle glade.

Nogle ligger også en tynd stofble over hovedet så der bliver skærmet af for alt det spændende, skulle være ret effektivt hvis ungen altså ikke bliver bange.

Anonym
    Gæst

Hej piger

Min datter Izabella sover hele natten og det er skønt.
    Hos os ser hendes dagsrytme sådan her ud sådan ca:

Kl. 07.30 Vælling
    Kl. 10.00 Lidt sveskemos
    Kl. 10.30 MME
    Kl. 10.45 – 13.45 sover i barnevogn
    Kl. 14.00 MME
    Kl. 15 – 17 Sover i barnevogn
    Kl. 17.15 MME
    Kl. 19.00 Andet frugtmos
    Kl. 19.30 Dejligt bad og bagefter masseres hun med olie og får nattøj på.
    Kl. 19.45 Vælling
    Kl. 20.00 Putte tid i sin egen seng på sit eget værelse (hun sover næsten med det samme) Sover til kl 7 for det meste UDEN madpauser.

Jeg tror at det handler meget om vaner og rutiner – det funker bare herhjemme.

Knus fra Pilelund og Izabella 10-08-08

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.