Graviditet og alkohol…

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe August 2008 Graviditet og alkohol…

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    HendrieHendrie
    Medlem

Hvad gør i nu der er nytår? Er det ok at drikke et halvt glas champagne kl 24?
    Hilsen Henriette 5+3

Nej. Så enkelt vil jeg svare, bestemt i starten er de små kære meget følsomme. Da jeg var ved lægen, sagde hun også at anbefalingen havde ændret sig, fra at det var ok med et enkelt glas i ny og næ, til at nu var anbefalingen at det absolut ikke var ok.

Så her står den på dansk vand med pæresaft i kl. 24 😉

Kh Maria 8+3

Hope123Hope123
    Medlem

Ja, det var også hvad min læge sagde. I dag siger man ingen alkohol under graviditeten.

Men kender flere som har taget et halvt glas rødvin eller lign. ind imellem mens de var gravide.

Har intet alkohol drukket i min graviditet, drikker i det hele taget ikke ret meget alkohol, så det har ikke været svært og er på børnechampagnen nytårsaften sammen med vennernes 2 drenge!

KH
    Anne Mette 9+3

Dahl11Dahl11
    Medlem

Altså min læge sagde da jeg fik lavet vandrejournal at det var ok med et glas i ny og næ. Og det er hvad jeg gør. Lige som sidste gang. Jeg ville ikke betænke mig ved at drikke et lille glas i aften.

Vh Ulla 9+5

Anonym
    Gæst

tja alt med måde sådan har det været i de to første graviditeter og sådan bliver det også i denne.

Jeg skal have et glas vin til maden og en lille smule champagne kl. 24.

godt nytår.

Knus Sofie

Anonym
    Gæst

Herfra er der intet spiritus. Mit barn er vigtigere end et glas champagne 🙂

Knus fra Pilelund 8+1
    Godt nytår

HendrieHendrie
    Medlem

Her blev det til børne champagne årgang jordbærsmag, og det var faktisk ganske godt 😉

Anonym
    Gæst

Der sker ingenting ved at drikke en lillebitte smule ved festlige lejligheder. I min sidste graviditet drak jeg næsten ikke, men smagte lidt vin engang imellem, og sådan har alle mine veninder med børn også gjort. Vi har alle fået sunde og velskabte børn.
    Sundhedsstyrelsen har ændret anbefalingerne, fordi en undersøgelse viste, at danske gravide drikker for meget. Man ville ikke stå med ansvaret for, at retningslinjerne kunne misforstås, sådan at nogle troede, det var i orden at drikke regelmæssigt. dengang hed det vist noget i retning af: Højst en genstand om dagen, men ikke hver dag. Og så troede nogen, at man bare kunne drikke et glas vin 5 dage om ugen eller en halv flaske om lørdagen.
    Jeg drak et halvt glas champagne til nytår, men generelt har jeg det bedst med ikke at drikke, og så er det jo ikke svært at lade være.

Mvh. Liv

Miamor2Miamor2
    Medlem

Hej Liv 😀

Jeg bliver nødt til at kommentere, dit indlæg… 😀 Jeg hører til Maj terminen, men har 2 drenge i forvejen..

Grunden til at retnigslinierne nu siger INGEN alkohol overhovedet er fordi man ikke kender de langsigtede skader – HVIS de kommer… Men fordi man har fået sunde og raske børn, ved man desværre ikke om det bliver ved… Undsøgelser har vist (kan ikke huske hvilken, har fået den oplyst af min læge), at HVIS man drikker alkohol, selv i meget små mængder, kan det få store konsekvenser for ens kommendes søns sædkvalitet… Dette er jo hvis det er et drengefoster – men det ved man jo ikke førend et godt stykke henne i graviditeten..

Andre undersøgelser som er ved at blive dannet, mener at der MÅSKE er en sammenhæng mellem mores indtagelse af alkohol under graviditen, og risikoen for at få kræft som voksen..

Der er INGEN facitlister – men der er vel ingen grund til at tage chancen…??

Håber ikke jeg har stødt eller fornærmet nogle – men fordi man tror det er gået godt, fordi barnet er født sundt og raskt – så ved man endnu ikke om der er nogle langsigtede konsekvenser..

Mia 19+6 med nr. 3

Anonym
    Gæst

Jeg har også drukket et glas ved særlige legligheder og det tror jeg også jeg vil igen hvis jeg har lysten. Jeg vil også gerne have noget jeg må. Jeg har nemlig en sygdom der gør at jeg næsten ikke må få noget at spise.
    vh. Rikke

Anonym
    Gæst

Hej Mia,

Ok, jeg læste en artikel om det sidst, jeg var gravid, og der var berundelsen den, jeg skrev.

Men der kommer jo hele tiden ny forskning til, og der er selvfølgelig ingen grund til at løbe en unødig risiko. Jeg tror dog – ganske intuitivt – ikke, at man kan drage en direkte sammenhæng mellem meget små mængder alkohol i graviditeten og kræft senere i livet. Jeg taler ikke om at drikke hver uge, men om at smage lidt en sjælden gang imellem.
    Jeg tror, vi omgiver os med så meget skidt i hverdagen, at det snarere er diverse stråling, stoffer i fødevarer og partikler i luften, der er årsag til mange af de sygdomme, vi lider af i vores tid.
    Men jeg vil give dig ret i, at man da ligeså godt kan undgå alkohol, fordi det trods alt er noget, man selv er herre over, i modsætning til alle de andre skadelige påvirkninger.

Det blev et lidt dystert svar. Jeg håber ikke, jeg virker alt for dommedags-varslende 😉

Liv

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.