Det der med grød…

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juni 2008 Det der med grød…

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    ju9barnju9barn
    Medlem

…er noget vældigt noget. Camilla har ELSKET det siden første prøvesmagning sidste lørdag. Hun nærmest angriber skeen, spilder minimalt og bliver stiktosset, når forældrene siger stop. Vi tænker, at hendes mave lige skal have lov at vænne sig til noget fastere end hvad moren har at byde på.

Men der er et par ting, der er anderledes til den måske lidt negative side, efter at vi har begyndt grødspisningen, og her vil jeg gerne høre jer kloge mødre om erfaringer og råd;
    For det første er hun begyndt at gylpe mere, nogle gange virker det endda, som om hun kaster lidt op. Hun får sin grød omkring middag, men gylpeturene strækker sig helt hen til aftenen. Kan det være, fordi hun simpelt hen spiser for meget og ikke kan fornemme, hvornår hun er mæt? Efter grøden får hun lov at fylde op med mors mælk, men det virker ikke som om hun spiser mindre end ved de andre ammemåltider, selv om hun har grød i maven…

For det andet er hun begyndt at vågne en gang mere om natten. Hver aften består det sidste måltid af en amning og en ekstramadning i form af 50-90 ml MME – en sikkerhed for, at hun ikke går sulten i seng efter jeg havde alt bøvlet med brystbylder og for lidt mælk. Kan introduktionen til grød betyde, at hun simpelt hen begynder at fordøje mælk hurtigere? Jeg har hørt fra flere, at deres unger nu kan holde længere mellem hvert måltid, fordi de er blevet ældre, men Camilla spiser stadig mindst hver tredje time, nogle gange oftere…

Hvordan ser måltider og søvn ud hos jer, der også giver grød?

Mange hilsner en forundret Sine

CarinaHBCarinaHB
    Medlem

Hej Sine
    Jeg vil gerne være en af de kloge mødre ;o) så jeg vil forsøge at komme med et bud på, hvad der sker med Camilla, gylpen og den ekstra mad om natten.

Jeg tror dels jeres Camilla har været rigtig klar til grød og sulten da I begyndte at give hende det. Dejligt! Så valgte I jo det rigtige tidspunkt at starte. MEN jeg tror hun får forspist sig af bare iver. Selve mavesækken er jo ganske lille i den alder, så jeg tror sådan set bare den skiller sig af med dét, der ikke kan være i den. Og så tager fordøjelsen af maden lidt længere tid her i starten, hvilket forklare hvorfor grøden ligger så forholdsvis længe i mavesækken, så hun stadig kan gylpe af den flere timer efter spisetid.
    At hun har brug for et ekstra nattemåltid er ganske normalt (efter sigende) når de små starter på fast føde. Det er fordi maven rumsterer mens den fordøjer. Det fortolker de små som om de er sultne og beder derfor om mere mad – som får maven til at rumsterer yderligere…. Det er en kort overgang som kommer næsten hver gang man begynder at give dem nye fødeemner. MAven skal lige vænne sig til det og de små pus skal lige vænne sig til at maven føles anderledes, når der kommer noget nyt i.

Så det hele lyder som det skal. Og nogenlunde som vi også har det herhjemme iøjeblikket.

Håber iøvrigt at det går okay med dine bryster… det er altid lidt mærkeligt at spørge andre hvordan deres bryster har det, men jeg kan huske du fortalte kort om hvor slemt det var, men jeg synes ikke jeg kan huske du har fortalt hvordan det hele er gået?
    Jeg døjede jo selv med brystbylder da jeg fik min første og det var noget af det værste jeg har oplevet, så jeg har altid en kæmpe (!) medfølelse for jer andre der må igennem noget lignende.

Mange tanker
    Carina – der i hvert fald støtter brysterne :oD

ju9barnju9barn
    Medlem

Hej Carina

Tak for forklaringen – det lyder meget rimeligt, at hun forivrer sig. Det er blevet lidt bedre nu, i går og i dag tog hun ikke nær så meget mælk efter grøden som hun ellers har gjort, så hun er nok ved at lære at sige stop.

Også tak for din omtanke for mine bryster;o) Siden vi var indlagt med anden omgang – dobbelt brystbyld, dobbelt dræn og en ordentlig omgang antibiotika – har der ikke været noget. I starten var der stadig nogle små mælkeknuder, men slet ikke i det omfang, som jeg tidligere har været udsat for, og de forsvandt efter hver amning. Der gik lang tid, før jeg turde sige, at det gik godt af frygt for at jinxe det, så det hele skulle komme igen, men nu er selv mælkeknuderne væk, så jeg tror nu på, at det ikke kommer igen.
    Amningen kører rigtig fint, Camilla vokser som hun skal og trives rigtig fint. Hun får som sagt stadig en ekstra flaske om aftenen for at være helt på den sikre side. Når vi er igennem denne bøtte nutramigen tror jeg, vi går over til vælling. Jeg har hørt, at det skulle udvirke mirakler for nattesøvnen, og selv om hun sover rigtig fint, vil en ekstra time eller en vækning mindre blive værdsat;o)

Knus
    Sine og Camilla, der bliver 5 mdr i morgen

CarinaHBCarinaHB
    Medlem

Dit forløb lyder i det store hele ligesom da jeg ammede første gang – også med de efterfølgende mælkeknuder osv. Man tør næsten ikke tro på, bagefter, at man kan have bryster der ikke gør ondt og at de bliver ved at føles som resten af kroppen. Det er helt vildt så ondt det kan gøre!
    Jeg vil lige berolige dig med, at jeg nu har fået og ammet to børn efterfølgende uden nogen som helst tegn på bylder. Fik en smule brystbetændelse her 3. gang, men jeg havde frosset og var selv ude om det og jeg kunne klare det uden pencilin.
    Men får totalt panikfølelse bare det gør en smule ondt her efterfølgende brystbylderne – når mælken løber til eller da jeg havde den smule brystbetændelse, får nærmest angst tror jeg.
    Nå, men held og lykke fortsat
    Carina

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.