gode idér til hjemmelavet mad??

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juni 2008 gode idér til hjemmelavet mad??

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    JuhulieJuhulie
    Medlem

har du ikke fået en bog om mad af din sp? Det har vi…
    Anbefaler VARMT at lave kartoffel/gulerodsblandingen fra starten, da guleroden søder og Daniel klart foretrækker blandingen i forhold til ren kartoffel. 1 lille gulerod og 1 stor kartoffel er nok til ca. 3 gange… i hvert fald hér i huset, men stod det til Daniel, var der nok kun nok til 1-2 🙂

mdm1979mdm1979
    Medlem

her har vi fået en ædedolk i huset..
    Ammer stadig Viola lige så mange gange som før mad-start..

til frokost idag efter en god lur kværnede hun lige to babs som normalt, 1dl hjemmelavet æblepæremos (guf sagde pigen, var første gang), samt 1 dl hirsegrød incl to skeer sveskmos..

synes det er pænt meget, men tror hun har besluttet sig for at indhente det førsømte;-)

men altså æblepæremos/grød var et fantastisk hit og har lavet til fryseren også.

næste ret tror jeg kartoffelmos.. og så udbygget med gulerødder måske eller broccoli..

har i andre geniale idéer til en lille ædedolk.. og ja det er viola jeg mener*g*

hun kigger på alt hvad jeg spiser og drikkermed store sultne nysgerrige øjne;-)

Stinemor80Stinemor80
    Medlem

herhjemme har menuen stået på græskarmos de sidste par dage. Altså ikke de store man bruger til lygter, men de små der hedder hokaido. Det er Knirke i hvertfald ret vild med. Grød går det ikke så godt med, ligegyldigt hvor meget frugtmos der kommer i. Hun bliver ikke sur, men maden ryger retur. Det kan være det er arveligt, hendes far bliver også helt dårlig ved tanken om grød, men det tager jeg nu helt roligt, indtil videre er det jo mest pat der ryger ned og det andet er mest smagsprøver

Stine og Knirke

mdm1979mdm1979
    Medlem

jo har skam fået en lille fin bog men ville bare høre fra hverdagens eksperter;-)

synes det er lidt sjovt man kan eksperimentere lidt i køkkenet;-)

Mette . med en indtil videre ikke kræsen datter – dog en sukkergris som sin mor;-)

kcvibekekcvibeke
    Medlem

Altså her kører vi på købe glas… Min mand var en tur i sverige… hold da op… Sikke meget forskelligt mad vi har nu.

Pastinak og kartoffel
    majs og kartoffel
    blomkål
    brokoli
    blåbær…..
    Jamen altså… og det hele ryger ned indtil videre.

Men man kan jo sagens selv lave det :o) men jeg orker ikke lige pt… Det kommer når det bliver lidt grovere

Mine 2 andre drenge, fornægtede deres mors fine koge kunst …. Sååå ja glas fungere

Og det er BILLIGT i sverige ;o)

JuhulieJuhulie
    Medlem

hej Vibeke,
    jeg brugte også alt det købemad jeg kunne hive hjem til Lærke, men nu har jeg endelig fået sådan et stort fint køkken, så jeg MÅ bare selv lave mad til lillegøjseren, men jeg forstår udemærket dem – bl.a. dig – der vælger “den nemme”.

Det var ikke for at lukke debatten at jeg nævnte bogen eller fordi jeg er mavesur bare rolig 🙂 Jeg så at Netto havde en inspirationsbog også for nylig, men fik ikke selv købt den… der var også børnehavemadpakker og den slags i.

kh Julie

kcvibekekcvibeke
    Medlem

:o)

Det er da klart at dit nye fine køkken skal bruges……-SS- Og jeg har da heller ikke taget det ilde op -G-

Jeg gik da også lidt igang med hjemme lavet mad til Simon… Men lige præsis dèt kan jeg åbenbart ikke finde ud.. ( altså hvor svært kan det være at koge og mose grøntsager) Mine drenge nægter at spise hjemme lavet mos…:o/…-GGG-

Men som sagt fungere dette købe mad for os :o)
    Og Simon æder løs….. I går røg der et helt glas med kartofler og majs ned… Plus lidt babs :o) … Det ser nu ret sjovt ud når han spiser… han nærmest overfalder skeen…;o)

Men når maden skal blive lidt grovere prøver jeg igen… :o)

Knus fra Vibeke… Som forresten laver Haslevs ALLERBEDSTE madpakker -G-

Vestjyde30Vestjyde30
    Medlem

…for selvom jeg laver de bedste (set med Anders’ øjne) kan man vel altid bruge lidt ny inspiration…

Kh. Ellen

kun33kun33
    Medlem

Hæ! Jeg synes ikke, der er nogen, som er mere konservative end gamle mænd og små børn hvad mad angår 🙂 Uanset hvad jeg prøver med af fikse indslag i Emilys madpakke, så er det altid det samme, hun ønsker – og efterlyser, hvis det mangler: Spejderhans (altså spegepølse), leverpostej, hamburgerryg og enten røget medister eller kødpølse på rugbrød. Af og til en kvart med pålægschokolade, af og til et halvt æg, hvor kun hviden er spist, og en gang imellem en lille bid af en ostehaps og sjældent en kvart med makrel eller tun.

Pitabrød med noget i – nej tak! En lille boks med cous cous, skinkestrimler og grønt – uha, nej! (Hun elsker ellers cous cous). Pølsehorn til nød – men oftest er pølsen tilbage, og kun brødet er spist. Hun elsker ellers, når vi bager dem herhjemme. Minipizza, pizzasnegl eller et stykke koldt pizza – adr! Hun elsker ellers pizza, når vi får det herhjemme, og elsker at være med til at lave det. Minirugbrød, grovboller, knækbrød og lign. – nix!

Ud over rugbrødsmadderne accepteres:
    – agurk i stave
    – cherrytomater
    – gulerødder
    – riskiks
    – peberfrugt / snackpeber
    – frugtstænger
    – rosiner
    – kiwi
    – æble
    – mandarin / clementin
    – blomme
    – minimajs
    – jordbær
    – grønne asparges
    – nødder
    – måske lidt mere, jeg ikke lige kan huske…..

Heldigvis kan hun godt lide frugt og grønt, så det får hun lidt forskelligt med af hver dag sammen med de (dødssyge!) rugbrødsmadder 🙂 Det er mærkeligt med fx kødpølse. Det spiser vi ikke – så det er noget, hun har set, andre har med, og så vil hun også! I den alder “smitter” den slags meget, så det skulle ikke undre mig, om 95% af madpakkerne i børnehaven har ens indhold 🙂

Kh
    Mette – som ville elske at kræse mere om madpakken, hvis ellers ungen gad at spise det! Det er prøvet, men ak …. 🙂

kcvibekekcvibeke
    Medlem

Jeg laver 4 halve til drengene. Det variere lidt med pålægget…

– Spegepølse med agurk skiver
    – Leverposteg med ansigt på. mund lavet af halv agurk skive næse af en stump gulerod øjne af det grønne af agurk og hår af revet gulerod
    – Roastbeef med remolade og ristet løg
    – Blodpølse ( de elsker det ) med revet gulerod ( jeg bruger et julienne jern til at lave fine lange gulerods “ting”)
    – Frikkedelle mad Med revet gulerod
    – Fiskefilet med agurk og revet gulerod
    – Banan mad med rosiner
    – Æblemad med rosiner
    – Ægge mad med revet gulerod og en skive tomat evt rejer på og karse
    – Rosin mad
    – Æggekage mad med purløg
    – Pølsemad med agurk skiver
    – Kartofel mad med purløg
    – Markel mad med karse
    – Tun blanet med lidt mayo og karse
    – Ostemad med peber frugt i skiver

Der hvor jeg kommer agurk skiver på. Der har jeg skået 2 skiver halvt over og lagt de 4 halve skiver på sådan lidt skråt… Det ser lidt fint og festligt ud..-G-

Derudover kommer der så de skønne små ting :

– Smø tomater
    – Rosiner evt den lille æske eller Jombo rosiner stykket på et gril spyd ( knæk spidsen af)
    – Agurk hummel
    – Gulerods stave
    – Gulerods stjerner, hjerter, firkanter ( nemmest at skære ud hvis gulerode er tyk. Men skær den i skiver og derefter skæres den i facon) det er nemt :o)
    – banan chips
    – æble chips
    – En halv kiwi
    – hj. bagt musli kiks ( sund uden sukker)
    – Et æg
    – Vindruer
    – Mandler, nødder og valnødder
    – Jordnødder der skal pilles
    – Clementin der er pillet og halveret
    – Hj. lavet oste stave eller tern
    – Peber frugt i ringe
    – Oliven og feta ost
    – En hummel majs kolbe
    – et par kogte pasta skruer fra aftens maden
    – Pølse horn lavet med de små cooktail pølser
    – mini pizzasnegle
    – Pesto snegle ( smøres med pesto)

Jeg gør rigtig meget ud af at det ser lækkert ud. Oh pynter madderne med noget grønt mm.
    Det tager mig ikke langtid… Jeg laver 2 madpakker til børnene og en madpakke til min mand hver morgen…:o) Så det er IKKE noget der tager min tid… Jeg står som regel og smøre dem mens de spiser mogen mad… Så hygge snakker vi imens… Og simon ligger og hygger på et tæppe eller hænger på min mave i bære selen.

Mine drenge elsker deres madpakke… Dog piller Kasper noget af sin pynt af… som regel agurk skiverne… Dem kan han ikke så godt lidt… Men han vil have dem på ;o)

Jeg håber i kan bruge det…:o)
    Velbekommen .

Lyder virkelig lækkert. Men læste det lige med et smil på læben, da jeg så dig stå med Simon i bæreselen og smøre madpakker. Det ville ikke gå herhjemme, så ville der simpelthen være så meget savl i madderne, at brødet ville være helt opblødt 🙂

Knus Line og Hjalte – der bare stor-savler, mon der snart kommer tænder??

kcvibekekcvibeke
    Medlem

Uhmmmm…. gennemvæddet rugbrød….-GGG-
    Skønt syn ;o)

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.