æggehvidestof i urinen

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juni 2008 æggehvidestof i urinen

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    TrinelkTrinelk
    Medlem

– er der nogle de ved hvad det kan betyde????? Var til læge med urinprøve d. 28/12, for at blive tjekket for blærebetændelse, men slap med stikpiller for svamp. Lægen ville dog gerne have en ny urinprøve idag, og den var der så æggehvidestof i……
    Skal ringe i morgen tidlig og få svar, men tænte at der måske var nogle af jer erfarne gravide der ved hvad det kan betyde???
    Jeg har slået op her på netdoktor at det kan være tegn på begyndende svangerskabsforgiftning, men er det ikke meget tidligt??? jeg har heller ikke andre synptomer – tror jeg ikke…….
    kh Trine 17+6 x2

kun33kun33
    Medlem

Hej Trine

Ofte er der æggehvidestof (protein) i urinen hos gravide uden at det behøver at betyde det fjerneste, så jeg tror godt, du kan tage det roligt. Men fint nok at lægen lige vil se en ny urinprøve.

Æggehvidestoffer kan, som du skriver, være et af symptomerne på svangerskabsgforgiftning, men som regel hører der jo flere til, som fx kraftig hovedpine, og du har ret i, at det er temmelig tidligt at få svangerskabsforgiftning, så mon ikke godt at det kan udelukkes.

For diabetikere kan protein i urinen være tegn på en ret alvorlig nyresygdom, hvis jeg husker rigtigt. (En del i min familie har diabetes type 1, så jeg har hørt lidt om følgesygdomme etc. fra dem). Men det burde ikke have noget med dig at gøre, medmindre der også var tegn på sukker i urinen og der ellers er andre symptomer på sukkersyge hos dig – det skriver du ikke noget om, så mon ikke bare, det er “falsk alarm”. Hos gravide kan der som nævnt ofte være tegn på æggehvide i urinen uden at det betyder noget.

Jeg ved ikke, om æggehvidestof i urinen kan være tegn på andre nyresygdomme, men det vil jeg gætte på, at det kan, og at din læge lige vil være helt sikker på, at det kan udelukkes.

Gravide har ofte lidt “uren” urin, og æggehvidestof kan endda også skyldes, at bægeret man har tisset i, ikke har været helt rent.

Det var mit bedste bud 🙂

Mange hilsener
    Mette 17+5

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.