Jordemoder

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    Line85Line85
    Medlem

Er der nogle der ved hvad man kan forventer sig af det første besøg hos jodermoderen?

Hvad “oplever” man? Hvad snakker man om og er der noget man skal tage stilling til deroppe?

Line 16+4

kun33kun33
    Medlem

Hej Line

Mit første besøg lå i 13. uge (12+3 eller noget i den stil), så det var bare en samtale. Vi talte om kost, motion (dvs. hun prikkede til min dårlige samvittighed…), hun spurgte, om jeg spiser en vitaminpille dagligt, og om hvordan jeg havde det generelt. Hun spurgte til mit arbejde, og hun spurgte til hvordan min første fødsel var forløbet, og hvordan det var gået med amningen, og pga. et hæsligt og mislykket ammeforløb sidst, sagde hun, at jeg denne gang må blive indlagt fremfor at føde ambulant, som man ellers normalt gør som flergangsfødende her (og vel de fleste andre steder?) – så det skal jeg overveje. Jeg skal også overveje, om det skal være sygehus eller hjemmefødsel, men den beslutning er nu taget. (Vil helst på sygehus).

Hun spurgte til sygdomme i nærmeste familie, og insisterede på, at jeg skal til glucosebelastningstest, idet diabetes type 1 er meget udbredt på min fars side af familien (far og farmor bl.a.) Det var vist det. Jeg udfyldte også et stykke papir om (mis)brug af alkohol mm. til en eller anden undersøgelse, og så blev jeg forresten også spurgt, om jeg fremover vil i gruppekonsultation eller alene, og fik så datoen for næste besøg, som ligger i uge 20 eller 21, tror jeg nok, dvs. her i januar engang.

Jeg skulle ikke aflevere en urinprøve, og hun lyttede heller ikke efter hjertelyd. Det sidste vil jeg tro, du får lov til, fordi du er så langt henne, at man bør kunne høre babyens hjerte med doptone. Men ellers skal du nok indstille dig på, at det mest bare er en snak om, hvordan du har det.

Første gang jeg var gravid, var det samme forløb, bortset fra at jeg selvfølgelig ikke blev spurgt til fødsel og amning, da jeg jo ikke havde prøvet det før.

Mange hilsener
    Mette 17+4

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.