Plukveer?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Jeg ville spørge om jeres erfaring med plukveer.
    Jeg er gravid med nr. 2 er nu 16+3, og har haft rimlig mange plukveer den sidste tid. Er det normalt? Er det “farligt” at ha for mange?
    Ved min første graviditet havde jeg ingen plukveer så tidligt…
    Jeg har fået tjekket for blærebetændelse, det var det ikke!
    Hilsen Sussi

Anonym
    Gæst

Hej

Jeg har også haft plukveer – synes jeg selv i mindst en måned. De gør dog ikke ondt, men trækker bare og tager pusten lidt fra mig..
    Især havde jeg en lidt voldsom en nytårsaften, så jeg tror det skyldes stress! Min jordemoder sagde at det ikke vare dét, men det minder uhyggeligt meget om de plukveer jeg havde med mit første barn, så jeg er sikker! :o) De startede dog heller ikke så tidligt i min første graviditet, så jeg har også været lidt bekymret.
    Det skal dog også siges at jeg pt er deltidssygemeldt i 4 uger pga af netop stress, så mon ikke mit stammer derfra?!

Jeg har hørt fra en kollega at hun ved nummer 3 allerede havde plukveer i uge 7 eller 8. Også en af mine veninder havde rigtig mange plukveer med nummer 3 og blev sygemeldt efter 3. måned. Hun var dog også gravid med nummer 3 indenfor 3 3/4 år og har en kronisk tarmsygdom!

Hilsen Susanne

kcvibekekcvibeke
    Medlem

Hej jeg har lige kigget lidt på hvad jordmoderen her på ND har sagt om plukveer. Dette er et svar til en der har haft plukveer siden uge 15.

En plukkeve er livmoderen der øver sig i at trække sig sammen. Det bliver til ukoordinerede og uregelmæssige sammentrækninger. Plukkeveer er ofte helt normale og ufarlige.

En plukkeve må ikke komme regelmæssigt som perler på en snor og de må ikke gøre ondt, men det er normalt, at de kan stramme gevaldigt op og tage pusten fra dig i korte perioder, stop da op og træk vejret dybt og langsomt.
    Du må gerne have flere plukkeveer hver dag, jeg kan ikke sætte et max på, da det i lige så høj grad handler om styrken end af hyppigheden.

Plukkeveerne er kun skadelige, hvis de udvikler sig til veer, der modner livmoderhals og -mund og fødslen går i gang for tidligt ? og så er det måske for sent. Vi kan ikke sige, hvilke plukkeveer, der er ?farlige? og hvilke der blot driller, derfor skal meget hyppige plukkeveer før 37. uge altid give anledning til at tage den mere med ro. Det betyder, at du skal passe mere på dig selv og undgå travlhed, stress og jag. Den eneste tilgængelige kur, du har mod plukkeveer, er ro og hvile.

Hilsen vibeke 16+1

Anonym
    Gæst

Mange tak for de gode svar. Det er en stor hjælp!
    God weekend

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.