Andre med styrtfødsler bag sig..

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Maj 2008 Andre med styrtfødsler bag sig..

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Miamor2Miamor2
    Medlem

Hej,

Ja egenligt er det jo AL for tidligt at begynde at snakke og bekymre sig om fødslen.. Men ikke destomindre…

1. gang jeg fødte tog det 9 timer fra start til slut – hvilket åbenbart er pænt hurtigt for en 1. gangs fødende..

2. gang tog det ikke mere end 2 timer og 45 fra start til slut – så det var en regulær styrtfødsel..

Men hvad så med denne gang – bliver tiden reduceret ydeligere? Det kan vel dårligt gå hurtigere??

Og hvad gør jeg??

Jeg mener man siger jo at 3. gang godt kan drille, med mange falske opstarter.. Men hvornår skal jeg køre hjemmefra…? Manden kunne godt gå hen og blive gnaven over at køre 10 + gange forgæves, ja det kunne jeg sådan set også… Men jeg vil jo heller ikke føde i bilen – og det tager min. 30 min. at komme til sygehuset, og vi har jo nogle drenge som vi også lige skal aflevere ved FF og FM..

Skal lige have en snak med JM…

Men har I nogle erfaringer..?

Mia 19+3

kun33kun33
    Medlem

Hej Mia

Jeg er lige på besøg fra junisiden. I min familie, på min mors side, går det som regel rigtig stærkt. Da hun fødte mig, skete det i hendes egen seng. Der blev ringet til sygehuset, men min far fik at vide, at de sagtns kunne slappe af, da det var første gang. Lidt senere ringede min far igen, at nu var konen altså i fødsel. Så kom jordemoderen hjem til dem, og jeg kom til verden i min mors seng. Da min lillebror skulle fødes fire år efter, fik de instukser om, at køre mod sygehuset ligeså snart min mor mærkede det mindste. Det gjorde de så, og de nåede også lige ind på en båre, før han kom ud. (De havde et lille stykke vej at køre). Min mosters og hendes datters (altså min kusines) fødsler har også været lynhurtige.

Da jeg selv fødte første gang for fire år siden, var jeg så heldig, at jeg kom på sygehuset ret tidligt i forløbet, fordi jeg var begyndt at bløde. Så ville de gerne se mig. Jeg fik selvfølgelig kørt en strimmel og blev undersøgt osv. og var selv meget indstillet på at tage hjem igen. De ville dog godt lige beholde mig … for de havde spurgt til min mors fødsler. Jeg ville rigtig gerne hjem (vi bor 5 minutter fra sygehuset), og det var ok med overlægen, hvis der forelå en “god stimmel” først. Altså den skulle køres, og så måtte jeg gå hjem. På med bæltet, og så slog den der ve-måler sørme ud. Jeg kunne ikke mærke en sk.. Jordemoderen sagde, du har jo veer!! – Øh… nå 🙂 Og så måtte jeg ikke gå hjem. Jeg var også åbnet lidt, husker ikke helt hvor meget, men blive skulle jeg, også selv om jeg boede så tæt på, og godt bare ville hjem. Nå, men da jeg fra jeg begyndte at mærke noget, som jeg syntes, begyndte at kræve min koncentration og bed ret meget, og til barnet var ude, gik der under 3 timer. Havde jeg været derhjemme, ville jeg ikke have ringet før på det tidspunkt, hvor jeg begyndte at mærke nogle kraftige veer. Man har jo altid hørt, at man skal ned og bide i gulvtæppet, før man skal reagere. Men nu var jeg jo på sygehuset, så der var ingen panik. Havde jeg været hjemme, ville det have føltes som om, det gik ekstremt hurtigt, pga. min sene registrering af, hvad der var i gang.

Jeg blev på et tidspunkt spurgt, om jeg normalt har kraftige menstruationssmerter. Tjah, som helt ung havde jeg, men ikke efter jeg begyndte at tage p-piller som 15-årig. Fik p-pillerne for at afhjælpe det. Hende, der spurgte, sagde, at de kvinder, som er vant til at stærke smerter, sommetider slet ikke registrerer veerne, før de virkelig bider, hvor andre føler, at det gør ondt – og dermed reagerer – meget før. Det lyder jo egentlig ret logisk.

Set i bakspejlet havde jeg da hele den dag sådan lidt murren i underlivet, og havde trang til at gå på toilettet hele tiden uden at der skete noget, men jeg kunne da sagtens både spise og sove, så sådan som jeg havde læst og hørt om veer og fødsler, så var jeg langt fra i gang med noget som helst, blot fordi det murrede lidt dernede. Men de sidste 2½ time skal jeg love for, ku’ mærkes! Det var først der, det rigtigt startede for mig, og AV hvor gjorde det ondt 🙂

Denne gang vil jeg kontakte sygehuset hvis jeg begynder at bløde igen, som sidst, eller når jeg mærker lidt hen a la “murren” og små jag i underlivet, for så er det ved at være nu, ved jeg jo af erfaring, selv om jeg aldrig ville have troet, at det kunne være veer. Ligner jeg min mor, moster og kusine, så vil det gå endnu hurtigere anden gang, så det er bare med at komme afsted ved første tegn, tror jeg. Heldigvis har vi ikke langt, men hvis forløbet kun er et par timer og så med sinddsyge veer, så er selv en kort køretur sikkert rædselsfuld.

Jeg tænker også allerede lidt på det, så jeg synes ikke, det er underligt, at du gør – med termin lidt før mig 🙂 Jeg har også allerede talt lidt med min JM om det.

Mange hilsener og godt nytår
    Mette 17+1

Anonym
    Gæst

Ved min første fødsel var jeg kun 50 min på hospitalet inden den lille kom ud. Jeg havde været inde een gang tidligere på morgenen, hvor de sagde, at jeg kun var 1 cm åben og havde uregelmæssige veer, så der kunne godt gå flere dage, inden der skete mere. Jeg undrede mig godt nok, for jeg havde sindssygt ondt, men hjemad det gik. Efter tre timer kunne jeg ikke holde det ud og der var INGEN pauser mellem veerne, så vi kørte igen og nåede altså kun lige ind. Jeg gik stort set direkte igang med at presse efter at jordemoderen havde prikket hul på fostervandet.

Så…. denne gang vil jeg tage noget tidligere afsted og insistere på, at de beholder mig! Det var ikke sjovt med kun 50 min. Vil nok tage afsted når der er 5-10 min. mellem veerne, også selvom de ikke gør virkeligt nas.

ZuzetsZuzets
    Medlem

Ja jeg er vist også én af dem der føder ret hurtigt 🙂

Første gang fik jeg jo ligesom alle andre afvide at jeg ikke var i tvivl når jeg fik veer, men det passede nu ikke…..jeg fik min mor til at komme efter arbejde da hun arbejdede på Herlev hospitals barselsgang. Min mor kom og sagde jeg slet ik havde ondt nok men at vi da godt kunne tage ud på Herlev og få mig tjekket.

Vi kører til Herlev, jeg bliver undersøgt og er hele 9 cm åben og spørger forvirret JM “hvad skal jeg så nu?”

Jeg blev undersøgt kl 2:10 og min søn blev født 2:23, så ja det kan man vist godt kalde en hurtig fødsel 🙂

2. gang kørte vi hurtigt og fødslen tog ca 3-4 timer men han var også stor, 4700g og 53 cm.

3. gang tog én time og han blev født i første presseve, hvor Jm kun lige nåede at få hivet mig om på ryggen inden han nærmest kom flyvende ud……

4. gang var jeg 8 cm åben da jeg kom ind på Herlev og sønnen var født ½ time senere….

Er spændt på hvordan fødslen bliver denne gang .-)

Hilsen

Lotte 20+0 med Sophia og mor til 4 skønne drenge

Miamor2Miamor2
    Medlem

Hej Igen..

I skal have mange tak for jeres velvillighed til at dele ud af Jeres erfaringer 😀

Jeg skal selvfølgelig have snakket med Jm næste gang…

Og manden og jeg har allerede aftalt, at er han længere tid end en times kørsel væk, så skal jeg starte med at køre alene (har 2 biler) og kan jeg ikke selv køre, så har jeg en god veninde som gerne kører for mig.. Så må manden ringe til svigerne og bede dem hente drengene enten i VS og BH eller hjemme ved venindes mand (som drengene) kender godt…

En hjemmefødsel kan der dog ikke blive tale om – selvom det lyder meget tiltalende, lidt mere roligt, og en smule mere praktisk når man “regner” med at føde hurtigt… Jeg lider af hypoglykæmi – for lavt blodsukker – som gør at jeg MÅSKE skal have sukkervand i et drop for ikke at besvime under fødslen – det gjorde jeg under den første…

Så herhjemme bliver det FORHÅBENLIGT på fødegangen – og ikke i bilen…

Mia 19+6

05lene05lene
    Medlem

Hej,

Ja, jeg kan også skrive mig under fanen her.

De nævnte tider er fra første tegn på fødsel til babyen var ude.

1: 8 timer. Hun var en stjernekigger og det tog mig ca. 45min at presse hende ud.

2: 1½ time – var knap 30 min på sygehuset.

3: 2½ time – knap 1 time på sygehuset.

4: knap 1 time – blev sat i gang pga af forhøjet blodtryk. Det skulle ellers have været en hjemmefødsel. I følge JM giver en igangsættelse ikke en hurtigere fødsel.

5: ja det må vi vente til maj for at få svar på. Men jeg havde samme bekrymringer som dig – vi har nemlig 50-60 min kørsels til sygehuset, og det kan jeg umuligt nå. Derfor har vi valgt en hjemmefødsel. Heller føde hjemme end på landevejen. Ved sidste fødsel (nr. 4) blev min mand sat ind i det vigtigeste informationer omkring en fødsel (ja, han havde jo set 3 af slagsen), da JM ikke kunne love at JM ville kunne nå frem. Men altså heller alene herhjemme end alene på landevejen.

Var det ikke en idéer for dig at overveje en hjemmefødsel?

Men min 3. fødsel var altså langsommere end nr. 2. Så det behøver ikke at gå hurtigere hver gang.

Lene (21+3)

Anonym
    Gæst

Hej Mia,

da jeg fødte Victor, fik jeg det sådan lidt halvskidt ved 17-tiden. Fik en ve, der ikke var særlig slem, og var i tvivl om det var en rigtig ve. Kastede op og fik nogle veer med mange forskellige intervaller. På hospitalet sagde de jeg skulle se tiden an og tage et par Pamoler. Det gjorde jeg ikke – jeg vidste de ville række ligeså langt som kalktabletter til en med migræne 😉 Det var stadig til at holde ud, men selvfølgelig ubehageligt. Begyndte at småbløde (tegnblødning). Vi tog derind kl. 22.20-22.30. Blev undersøgt. Fik pressetrang og fødte 23.08.
    De siger at næste gang skal jeg komme, når jeg mærker det mindste. Jeg ville så gerne have født på Gentofte som sidst, men pga. det vil tage 40 min., er jeg nødt til at vælge Hillerød, hvor vi kan nå til på ca. 25 min.
    Håber dog at det kommer til at tage lidt tid 🙂

Knus
    Clara 5+5

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.