Stadig drikke-problemer!

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2008 Stadig drikke-problemer!

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    ditte7ditte7
    Medlem

Hej

Håber virkelig der er nogen af jer der har gode råd til, hvordan vi får Isak til at drikke noget. Jeg troede lige vi havde fået et lille gennembrud m at give ham mælk på en ske, men det holdt kun sølle 2 dage, nu vægrer han sig også ved den teknik. Hver gang han fornemmer at jeg vil have ham til at indtage væske, hvadenten det er glas, tudkop, flaske eller ske, reagerer han med at vende hovedet lynhurtigt væk, pruste og knibe øjnene sammen. Ved godt det nok til dels skyldes jeg har presset ham lidt på et tidspunkt, men med skeen har jeg virkelig været opmærksom på straks at stoppe hvis han sagde fra. Så hvad gør jeg galt? Håber der findes en helt anden fremgangsmåde som jeg bare ikke har tænkt på!

mvh Ditte og Isak afholdsmand

ania25ania25
    Medlem

Hej!
    Jeg er på besøg fra maj. Her Melanie vil hellere ikke drikke noget. Vi har forsøgt med alt muligt og til sidst opgivet. Nu efter 2 mdr pause har jeg tilbydet hende lidt mælk i flaske med tud og det gik super godt. Men vand vil hun ikke have. Så vil jeg bare sige at være tålmodig og så tror jeg at når han selv bliver klar til det så skal han nok drikke. Det er min erfaring.
    Hilsen Ania25

MarieMor26MarieMor26
    Medlem

Hmm.. Jeg sidder lige og tænker, at HVIS det nu er fordi han har følt sig lidt presset, og nu simpelthen nægter, fordi han er ‘bange’ for at få noget ned, så skulle du måske helt vende bøtten, og lade være at selv tilbyde ham væske.
    Jeg tænker om du ikke kan have en flaske med vand, eller tudekop eller hvad du nu synes er bedst, at stå? -så kan han måske selv tage den, og selvfølgelig kan han ikke selv drikke endnu, men så kan han prøve selv, og måske du så får lov at hjælpe?
    -Jeg kan ikke huske om han kravler endnu? -For så vil han jo selv kunne komme til og fra flasken?
    Eller, hvis han kun sidder/ligger, kunne du måske sørge for at den ofte stod inden for hans rækkevidde..?

Ellers ville jeg give ham frugtmos og youghurt i stedet. Det tæller også som væske, og så synes jeg det ville være optimalt hvis han selv fik lov at tage det i den fart han ønsker.. Hvis du forstår. Jeg ved ikke om det er muligt med Isak, men det lyder som om fokusset skal tages fra drikkeriet. Han kan sikkert mærke at det går jer på, og måske er det derfor han ‘klapper i’. Hvis det er det det handler om, kan det hurtigt blive en OND cirkel!

Ja, jeg ved ikke om det er for alternativt, men jeg tror helt sikkert det ville være godt hvis i kunne fjerne fokusset lidt fra ‘problemet’ :o)

Lad os endelig høre hvad I finder ud af, og om han bliver bedre til drikkeriet ;o)
    Held og lykke!

-Marie og Siri

Ps. Når Siri er syg og ikke vil drikke (har lige haft sådan en periode med astma m.m.), så får hun lov til at drikke juice og ind i mellem saft, selvom det ellers er BANDLYST herhjemme! :o) -men det kan selvfølgelig også blive en dårlig vane. Det kan dog berolige mig, så jeg ved hun har fået lidt væske..

ditte7ditte7
    Medlem

Hej Marie og Ania,

Tak for råd. Ja som i vist begge skriver kan en pause være en idé og det er vi også i gang med. Lige nu tilbyder jeg ingen drikke, udover babs en gang. Synes heller ikke vi fokuserede go pressede så meget på det da jeg prøvede, men ubevidst kan man sagtens komme til det alligevel, når man så gerne vil have det skal lykkes…Nu venter vi i hvert fald et par dage med at prøve igen, og så vil jeg måske lade en flaske stå fremme han kan lege med, som du foreslår Marie.
    Min mand mener vi skulle prøve at give ham drikkeyoghurt, tynd saft el juice for at give positive associationer til det at drikke, men jeg er meget bange for at han så KUN forbinder det m noget sødt og ikke vil have andet…hm. Yoghurt og frugtmos spiser han desværre kun i meget beskedne mængder a la tre skefulde.

kh Ditte og Isak.

MarieMor26MarieMor26
    Medlem

-Okay.. det er hellerikke sikkert I har presset ham.. Jeg kom faktisk til at tænkte på en anden ting. Vil han gerne ammes? For så synes jeg personligt bare du skulle tilbyde ham bryst, og så køre langsomt på med drikke af glas/flaske..?

Jeg kan godt forstå du er nervøs for det med de søde drikke. Det ville jeg også være. Jeg synes bestemt hellerikke det skal blive en dårlig vane, men hvis man er helt ‘desperat’, kan det jo nogle gange lige gøre at der kommer lidt ekstra ned 🙂

-Marie

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.