Når amning suppleres med MME

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2008 Når amning suppleres med MME

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    spireaspirea
    Medlem

Jeg er desværre i den situation, at det indtil videre har været nødvendigt at supplere amningen af min søn med MME på flaske.

Af flere forskellige grunde (lang fødsel, akut kejsersnit, manglende søvn til moderen osv) gik opstarten af amningen ret skidt. Min mælk tog evigheder om at løbe til og vores søn, der ellers fra fødslen var en kraftkarl på 4400 g tabte i løbet af sin første leveuge 560 g. Da han var 10 dage gammel begyndte vi at supplere med MME på flaske, som han blev tilbudt hvis han efter amning virkede mere sulten. Det skete ca. 2 gange i dagligt, og han spiste på den måde i alt ca 100 ml MME i døgnet. Det hjalp gevaldigt på vægten, den første uge efter vi startede med supplering tog han hele 400 gram på!

Pt får han stadig tilbudt flasken 2 gange i løbet af aftenen (er nu 1 mdr gammel). Og altid først efter han er blevet ammet. Jeg forestiller mig, at han på den måde har tømt brysterne og det han så spiser fra flasken var det, brysterne manglede for at han kunne spise sig mæt. Han får altid tilbudt en hel flaske, men spiser som regel kun 40-60 ml pr gang. Det bliver til i alt ca. 100 ml MME i døgnet, hvilket jeg kan regne ud svarer til ca. 10-15 % af hans daglige behov.

Det er jo sådan set OK, jeg kan godt stille mig tilfreds med, at ?kun? 85-90 % af hans ernæring er MM. Men jeg er bange for, at han på et eller andet tidspunkt vil finde ud af, at det er nemmere med flasken og derfor afvise brystet, så det alt for tidligt bliver helt slut med amning. Derfor er det stadig mit håb, at, at vi kan trappe ud af flaskerne igen. Problemet er dog stadig, at selv om der tydeligvis er meget mere mælk nu, så er det tilsyneladende stadig ikke nok til at mætte ham om aftenen. Om dagen går det dog fint, og han virker mæt og tilfreds efter amningen.

Jeg vil meget gerne høre fra andre, der er/har været i samme situation. F.eks. kunne jeg godt tænke mig at høre om:

Hvornår begyndte I at supplere amningen med flaske, og hvorfor gjorde I det?

Hvor længe har det været muligt at give flaske og amme sideløbende uden at brystet blev afvist?

Hvordan vurderer I hvor meget MME der skal tilbydes på flaske?

Gør I noget specielt for at undgå, at flasken bliver for attraktiv?

Er der nogen, der har prøvet at gå fra amning med supplement til 100 % amning?

Mange hilsner
    Spirea

ida_nilsonida_nilson
    Medlem

Du skriver at det kun er om aftenen det kniber. Det er meget almindeligt at spædbørn (ammebørn) spiser mange gange i løbet af aftenen nogen gange hver time i en periode fra omkring kl 17 og måske helt til omkring midnat – det er dels for at ‘tanke op’ til natten og dels fordi moderenes mælkeproduktion af gode grunde ikke er så høj på denne tid af døgnet.

Hvis jeg var dig så ville jeg prøve en aften at droppe suppleringen og lade ham spise ved dig alt det han ville og lige så tit det skulle være og så se om det egentlig ikke gik ok. Du véd jo at hvis han kl 02 om natten stadig vil spise hver time eller oftere så HAR du supplering til ham. Og hvis han den følgende nat så også spiser en ekstra gang så er det helt ok.

Amning er jo et spørgsmål om udbud og efterspørgsel og hvis du supplerer så varer det længere inden han bliver sulten igen og dermed nedsættes efterspørgslen. Og det er især natteamningen som giver mere mælk.

Når du så sådan en aften sidder og ammer for 5x og du bare slet ikke føler der er mere så lad farmand nuppe sønikke en times tid (helst i et andet rum end dig) og så smæk fødderne op på bordet og nyd tv eller ugeblad eller lignende total-afslappende og mit råd er: nup en enkelt ammeøl til (hvis du altså kan lide øl) – nogen sværger til hvidtøl min erfaring er en helt almindelig pilsner (også selvom den indeholder lidt alkohol). Så skal du se efter en time kan du nærmest mærke mælken løbe i brysterne 😉 Det gjorde jeg da mine tvillinger var helt små (1-2 mdr) og jeg bare følte at NU var der bare ikke mere at komme efter sådan henad kl 22 om aftenen – og det virkede !!

/Ida – som lige kom forbi

Cije01Cije01
    Medlem

Hej Spirea!

Da min datter var omkring 4 uger blev hun indlagt med RS-virus. Dette slog mig så meget ud at amningen gik lidt i stå. Dels var jeg utrolig bange for at miste hende(Grundet jeg har mistet et barn)
    Og dels er man bare utrolig magtesløs og kan intet gøre…
    Allerede under vores ophold på sygehuset fik hun mme samtidig med at jeg ammede og malkede ud….
    Da vi kom hjem fra sygehuset fortsatte jeg på den måde og efter en lille måned fik kun næsten kun flaske…. Jeg var ked af at jeg ikke kunne amme hende fordi det gik så godt i starten…. Men efter at have sundet mig så er det det bedste vi valgte at gøre…
    Nu kunne far pludselig tage over og vi kunne få noget mere tid sammen…
    Mens jeg både ammede, gav mme og malkede ud skulle der også vaskes flasker og de skulle stiriliseres og det går der hurtigt meget tid med, jeg følte at jeg ikke lavede andet end at give, mad lave mad og vaske op i den mdr det stod på…

Hvis du kun vil amme så snak med din sundhedsplejeske, hun kan helt sikkert hjælpe dig, med råd…
    Men det er hårdt arbejde og det mantede jeg bare ikke…
    Men husk på at det ikke er et nederlag at gå over til mme…. Man kan pludselig meget mere…. Det kræver bare lidt planlægning…

Cindie og Malouca 9 1/2 mdr. som kun får nat flaske

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.