Rugbrød?

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    tinaapriltinaapril
    Member

Vi er så småt begyndt at øve bittesmå stykker rugbrød herhjemme. Jeg kan huske, at jeg til de store har haft købt noget af det der lidt lysere sønderjyske rugbrød, men jeg kan ikke huske hvorfor?
    Jonathan har bare fået almindeligt rugbrød men uden kerner. Er der nogen, der ved, om det skal være det andet? Måske har jeg bare købt det, fordi det var uden kerner.

KH

Tina (Jonathan 04.04.08)

Lily har fået boller. Vi bagte dem der er en opskrift på i bogen om mad man får fra sundhedsplejersken. Det var et hit. Lily suttede det i sig 🙂
    Ved ikke noget om rugbrød dog…

MarieMor26MarieMor26
    Member

Altsaa er det ikke bare noget med at der ikke maa vaere kerner i? Ellers ved jeg det ikke..
    Siri faar ogsaa boller at gumle i, og derhjemme havde vi koebt nogle skorper som hun ogsaa var vild med at sidde og bloedgoere ;oD
    -Naar hun faar en klump broed i munden spytter hun det dog ud, hvis det da ikke saetter sig i ganen.. hi hi :oD

Marie

sparre75sparre75
    Member

Min sundhedsplejerske sagde lige idag, at rugbrød med kerner kan deres mave ikke fordøje, så de kommer hele ud igen og børnene får intet ud af brødet så.

Birgitte

ditte7ditte7
    Member

Vi brugte også mest det der “bondebrød” i starten m den ældste, for at skåne maven og for at vænne ham langsomt til rugbrød. Og skar skorpen af. Med Isak skal vi vist ikke tænke på rugbrød liige foreløbigt, han brækker sig nærmest hvis han ved en fejl kommer til at sluge noget af det knækbrød/ banan han gumler på…

mvh Ditte

Dorte13Dorte13
    Member

Du kan købe bonde brød i skiveform i fakta. Det m. gulerod i er det mest “fugtige” af dem. Læs ikke nær så tørt og kedeligt. Det har vi lige købt og imorgen får Ellen lov til at prøve.

Anonymous
    Guest

ps. Any tips til lækker grøntsagsmos?
    Jeg har lavet kartoffelmos m.gulerødder: ikke et hit.
    Kartoffelmos med gulerødder samt majs og ærter: lidt et hit
    Kartoffelmos m. gulerødder og pastinak: IKKE et hit

Anonymous
    Guest

hvor gamle er jeres børn? Har de tænder? Hannah er præcis 6 mdr, og vi er stadig kun på grød og lidt grøntsagsmos (som hun desværre nødigt tager, men der ryger da en smule ned). Er 6 mdr ikke for tidligt til små hapser???
    Vi har været i gang med skemaden i 2 mdr, men synes aldrig hun er blevet helt glad for det. Frugtmos er det eneste, som hun med glæde spiser, det andet må vi kæmpe lidt for at få hende til at tage.

Anonymous
    Guest

De behøver ikke tænder for at tygge brød, sågar kød kan nogle børn klare! 😉 Og nogle børn vil hellere have noget der kan tygges og som smager af noget, frem for alm “kedelig” babymos og -grød.. 🙂

Mht kartoffelmos: hvad med at tilsætte spuash, peberfrugt, sødkartoffel, ærter, bønner, tomat… Hvad som helst I andre spiser, må de små få når de er over 6 mdr.

Cristina 19+5 og Sebastian okt 06 – bare på visit.. 🙂

Måske skal du prøve at droppe kartoflerne? Det kan jo være at det er den der lidt træge konsistens, dit barn ikke er så vild med.
    Sød kartoffel giver fx en helt anden konsistens.
    Du kan også prøve at blande tingene, altså fx putte grøntsagsmos i en havre-/hirse-/risgrød.

ditte7ditte7
    Member

Ville bare lige tilføje at Isak i dag spiste 4 små “ryttere” med leverpostej 😀 frivilligt!! Hvilket er et kæmpe fremskridt fra ca 1 skefuld grød pr gang… måske vil han bare helst springe direkte til “rigtig” mad?

Brødet var alm soft-græskar, fordi det bare var lidt af min egen mad, men nu vil jeg købe bondebrød og håbe det ikke var en engangsforestilling.

-Ditte

tinaapriltinaapril
    Member

Tak for svar – tror også mest bare at rugbrødet skal være uden kerner. Måske er det nemmere at “tygge” det sønderjyske.
    Jeg tror dog bare, at jeg fortsætter med alm rugbrød uden kerner, som resten af familien også kan spise.
    Idag fik Jonathan for første gang lidt leverpostej på rugbrød – det kunne han vældig godt lide!
    Og nej knægten har ikke en eneste tand men gumler ganske effektivt med gummerne og nyder at bruge dem.
    Mht smag på grøntsagsmos, er det også helt klart min erfaring, at lidt tomat eller lignende får det til at glide meget nemmere ned.
    Jonathan spiste rigtig meget idag til aften – en hel tallerken fuld. Vi andre fik krydrede oksekødsfrikadeller med pasta og rødbedesovs. Jonathan nøjedes med kartoffel/broccoli-mos med godt med rødbedesovs. Men nøj, hvor han spiste!
    Rødbedesaucen er et hit hos både store og små her – der er egentlig bare udvidet blendet tomatsovs med rødbeder, gulerødder, tomat, og hvad grøntsagsskuffen lige gemmer. Og Jonathan var også med på den – skal så bare huske ikke at få et chok, når afføringen pludselig er rød!

KH

Tina (Jonathan 04.04.08)

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.