Syg igen!!!

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    ditte7ditte7
    Medlem

Ja så har Isak lagt sig syg igen igen, med snotten der render og hosten tilbage værre end før, øv bøv. Han var ellers lige kommet over sin hoste, da han så skulle vaccineres sidste uge. Så fik han feber og var dårlig af vaccinen et par dage, og så blev han ellers snotforkølet igen. Ej, hvor er jeg træt af det, og det er så synd for ham at han skal kæmpe med den hoste igen nu :-((( Han pylrer og hænger på mig hele dagen og vil ingenting, og SLET ikke spise grød. Så det projekt er endnu en gang på stand by…kommer vi nogensinde i gang??
    Syg Isak betyder også at vi måske ikke kommer hjem til mine forældre på efterårsferie alligevel, fordi min mor har en kronisk ting m bronkierne der gør at hun ikke rigtig tåler at blive forkølet. Krydser bare fingre for at Samuel ikke bliver smittet for han skal derhjem på ferie i morgen og kunne virkelig trænge til en pause fra lillebror, børnehaven og det hele.

Kh Ditte og lille snot-Isak.

ditte7ditte7
    Medlem

Så kom vi til lægen igen (synes snart vi kender dem lidt for godt!) og han konstaterede at der var hvæs på begge lunger :-(( Så nu skal vi bruge spirocort med binyrebarkhormon, måske hele vinteren, hvis det ikke bedres meget. Og stakkels Isak hader bare den “spacer” med maske man bruger til at inhalere. Han bliver helt panisk og virrer vildt med sit lille hoved når den nærmer sig, og nu skal han have det 3 (!) gange hver morgen og aften. Øv altså. Men bare det hjælper og bare 7-9-13 det ikke udvikler sig til blivende astma.

mvh Ditte, der også er blevet smittet m ondt i halsen

Stakkels lille Isak! og stakkels jer! Det er slet ikke sjovt, at føle at man udøver vold mod sin lille bebs. Jeg ønsker ham virkelig god bedring og tak for hilsenen i min dagbog.
    Lynne

Hejsa, åh stakkels ham, det er ikke sjovt. Vores store datter har også ab, og har haft det siden hun var et års tid. Det er altid værst på denne tid af året hvor det hele tiden er fugtigt og vådt i vejret, det svinger ikke så godt med ab. Hun får også aeromir og spirocort i spacer. Da vi startede da hun var et års tid, blev hun også vild og panisk hver gang hun skulle have masken, og vi måtte holde hende med magt. Det er ekstremt hårdt at volde sit barn på den måde, det føler man i hvert fald så jeg kan sagtens forstå dig. Jeg forstår dog ikke at du skriver at han skal have den tre gange??? Aeromir er øjeblikkelig virkende medicin ved anfald, meget hvæsen og hoste. Den virker med det samme. Spirocorten som jo er den du har fået, er forebyggende og vi har altid (de sidste to år, siden emma fik det) fået at vide at den skal gives max to gange i døgnet, da den virker i tolv timer. Vi giver den morgen og aften når det er værst og når det går godt og det ikke er så fugtigt hen over vinteren, så er det en gang om aftenen. Et tryk i masken og 10 vejrtrækninger.. Men det kan også være mig der ikke kan forstå det rigtigt som du skriver ;o)
    God bedring med ham

knus marianne, emma knap 3 år og maya 6 mdr.

ditte7ditte7
    Medlem

Ja det m 3 gange kunne misforstås 🙂 Vi giver det som du skriver 2 gange i døgnet, morgen og aften. Det er 1 x airomir først her i opstart m spirocort, og derefter 2 x spirocort. Spirocort sagde lægen vi godt kunne give dobbeltdosis på en gang, dvs to tryk og så godt 10 indåndinger, for at undgå at han skal igennem det hele 3 gange. Og at vi, når og hvis det forhåbentlig bliver bedre, kan stoppe m airomir og måske kun give 1 x spirocort 2 x i døgnet, og til sidst måske kun 1 x i døgnet.

Var det mere klart? Hører gerne gode råd, da vi jo er nybegyndere. Hvor lang tid gik der før hun vænnede sig til masken? Nu var hun selvf ældre end Isak. Og er det blevet bedre efterhånden eller er det det samme? Hvad er prognosen for at hun vokser fra det, ved I det? Min mands søster har 3 astmabørn som stadig får medicin (den ældste er 13) og vi håber selvf at Isak ikke får kronisk astma.

kh Ditte, Samuel 3 1/2 og Isak 6 mdr

MarieMor26MarieMor26
    Medlem

Siri har ogsaa lige haft astm. bronkit. Hun har egentlig klaret spaceren fint hele tiden, men har ind i mellem vaeret rigtig ked af det naar vi skulle give hende den. Eller hun havde det egentlig vaerst med den maske med ´damp´hun fik paa hospitalet fordi den larmede lidt. Men det har vaeret vaerst naar vi skulle vaekke hende om natten og hun skulle have spacer :o( Saa blev hun ind i mellem saa forskraekket og saa ud som om vi var ved at kvaele hende!
    Det vi har gjort er foerst og fremmest at lade hende lege med spaceren (uden medicinen) efter hun har faaet de pust hun skal have, og saa har jeg gjort det at jeg har talt til hende mens hun fik den, i et roligt leje, saa har jeg gentaget: Du klarer det saa flot! Og: Hvor er du dygtig! Selv naar hun har graedt i vilden sky. Jeg kan jo ikke vaere sikker paa at det er det der har hjulpet, men hvis det kunne hjaelpe jer og Isak, saa er det maaske et forsoeg vaerd?
    Mht. om det bliver ved, saa fik vi at vide at det sagtens kunne vaere en engangs ´fornoejelse´, men at hun ogsaa kunne risikere at faa det hver gang hun blev forkoelet. De sagde dog at de fleste voksede fra det, men at nogle selvfoelgelig ogsaa faar kronisk astma.
    Vi fik ogsaa at vide at hvis vi synes hendes vejrtraekning lyder astmatisk, hun bliver snottet eller lign, saa kan vi give hende en akut behandling (med spaceren), og saa kan det nogle gange tage det i oploebet. Men de sagde ogsaa at det med spaceren er meget forskelligt hvordan man faar at vide man skal bruge den, saa maaske har du faaet noget helt andet at vide(?)

-Men god bedring til den lille.. :o)

Fra Marie og Siri, paa den anden side af kloden ;o)

ja som mariemor skriver kan det godt være en enkelt gang og så er det overstået. De prognoser jeg fik af børnelægen på roskilde sygehus dengang, var at cca. 1/3 af alle børn fik astmatisk bronkitis (en eller flere gange) og ca. 1/3 af de børn får astma kronisk. Han mente ikke at emma er en af dem der ville få det kronisk, da hun ikke er et slemt tilfælde når hun har det i udbrud. Dog er vi på et stadie, hvor hun får det i udbrud hver evig eneste gang hun er forkølet, så hvæser hun og hoster meget. Hun har nu snart været på spacer i to år, on and off selvfølgelig, det er som sagt altid værst i efteråret hvor det hele er vådt. Om sommeren og et tørt forår, kan vi nogle gange undvære den i op til et halvt år. Jeg håber meget at hun vokser fra det (de siger de fleste jo voker fra det inden de starter i skole) men nu må vi se.
    Det med at panikke når masken kommer, er kommet og gået lidt. Nogle gange har hun taget det frygteligt og været under tvang, andre gange har hun været ked men til at give den, og igen andre gange har hun været ok med det. Det sidste halve til trekvarte år har hun været rigtig god til det, virkelig god og sidder helt stille og beder selv om den, men det kan du jo ikke rigtig bruge til noget, da der jo er langt tid til dit barn bliver 3 år som emma er nu. Jeg håber det bedste for jer alle.

marianne

MarieMor26MarieMor26
    Medlem

Jeg har hoert fra flere at det er en god ting at taelle vejrtraekningerne hver gang man giver spaceren. Siri skal traekke vejret ind 10 gange, saa vi taeller 1-2-3.. osv. Paa den maade forstaar, ihvertfald nogle, boern hurtigt, at naar der er talt til 10 saa er det overstaaet. -Det kunne maaske ogsaa hjaelpe?

Marie og Siri

tinaapriltinaapril
    Medlem

Kære Ditte

God bedring med ham! Og æv for en hård omgang!
    Min store søn, som nu er 8 år, har også været i behandling for astmatisk bronkitis, da han var lille.
    Jeg mener, at han mest fik det fra omkring denne tid på året, og at vi så trappede ham ned til foråret. Jeg tror, han var 4 år, den sidste vinter, hvor han fik det. Siden har det ikke været nødvendigt, og han er 7-9-13 meget sjældent syg, og udviser ikke tegn på astma.
    Som jeg forstår det, er der mange børn, der i perioder har brug for astma-spray, men at det i mange tilfælde er noget, som de vokser fra.
    Håber det også gælder for jer.
    Mht masken mener jeg, at det gik hurtigt med at vænne sig til den. Vi lod ham lege med den, gav bamse maske mm. Han var dog nok lidt større, da vi startede.
    Har iøvrigt snakket astma-spray med en af vores venner, som er børnelæge, og han siger, det er meget vigtigt at det bliver behandlet (hvis nødvendigt).
    Held og lykke!

Kh

Tina

ditte7ditte7
    Medlem

Tak for alle jeres svar, det hjælper at høre forskelligt om andre der har børn med astmatisk bronkitis og jeres erfaringer.
    Til Marie: Vi prøver allerede nu at lade ham lege m masken uden medicin, og taler også beroligende som du beskriver. Men han virker ikke til at være decideret bange for selve masken endnu, men mere bare ked af det at skulle fastholdes og måske føle han ikke kan få vejret. Synes det med at tælle højt lyder som en god ide, det kan jeg huske min svigerinde også gjorde da hendes var små.

Og mht om han vil få det tilbagevendende, tja det kan man jo ikke vide, men vores læge lød lidt som om det desværre er ret normalt at de skal have spacer henover vinteren. Selvom Isak ikke har det i særlig slem grad. Men vi håber da det bedste.

knus Ditte

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.