Græder/skriger sig selv i søvn

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2008 Græder/skriger sig selv i søvn

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

Ja nu har Lily altså lige været syg og det har bare ødelagt ALLE det gode vaner vi havde opbygget herhjemme. Hendes måltider fungerer bare over hovedet ikke længere, vi er gået tilbage til simpel ris eller majsgrød med MME for at få det til at glide ned.

Men det værste er søvnen. Hun vil kun falde i søvn, enten når jeg går tur med barnevognen, eller når hun ligger hos mig og så skriger hun alligevel. Jeg prøver skiftevis med brystet og sutten, men det hjælper kun lige 5 sec. så græder hun hjerteskærende igen. Det fortsætter indtil hun lige pludselig går kold og jeg forsigtigt kan lægge hende over i barnevognen eller sengen! Jeg aner ikke hvad jeg skal stille op, hun har aldrig været sådan før, har altid været nem og putte og har ikke villet sove hos mig, siden hun var 2-3 måneder – nu vil hun ikke andet!
    Skal jeg bare vente på at det går over (har ikke så lang tid, da hun skal starte i DP om en lille måneds tid) eller skal jeg gøre noget andet??? Hjælp!!

Lynne og Lily…

tinaapriltinaapril
    Medlem

Hej Lynne

Sikke en omgang! Sygdom bryder altid de gode vaner, og det gælder også for de lidt større børn. Bagefter er det hårdt at komme tilbage til mere normale tilstande.
    Jeg tror med de der ting, at det er vigtigt at blive ved med at prøve på dne måde, man nu gerne vil have at det skal være – eks blive ved med at forsøge at putte i egen seng/barnevogn mm. Tit kommer man langt med lidt tålmodighed, og så må man jo et eller andet sted bare finde de løsninger undervejs, som fungerer. Ved godt fagfolk sikkert siger noget andet, men jeg synes godt, at man i perioder med sygdom eller andet og efterfølgende må vælge de lidt nemmere løsninger. Hvis bare man fortsætter med også at prøve det på den mere “rigtige” måde.
    Mht dagpleje er en måned rigtig lang tid, og vanerne kan være helt anderledes til den tid.

Held og lykke!

KH

TIna (Jonathan 04.04.08)

MarieMor26MarieMor26
    Medlem

Hey Lynne!
    Det lyder godt nok ikke saerlig fedt :o(
    Jeg kom til at taenke paa noget.. Det kan godt vaere det slet ikke er dét der er galt, men har Lily vaeret til laegen i forbindelse med sin sygdom? Jeg taenkte nemlig paa om hun kan have ondt i oerene? Saa kan de jo godt faa rigtig ondt naar de ligger ned..?
    Jeg kan selvfoeligelig se at hun f.eks. gerne vil sove i barnevogn, men jeg taenkte bare det maaske var vaerd at faa undersoegt hvis det KUNNE vaere dét :o)

M.h.t. at goere det “nemme”, saa synes jeg helt sikkert at man foerst og fremmest skal lytte til sit barn, og hvis ens barn har en periode hvor det er utrygt/har ondt eller lign, saa synes jeg man skal give det lov til at sove i sengen hos én.
    Jeg har selv vaeret meget optaget af ikke at skabe daarlige vaner, men jeg synes at man skal goere det der fungerer for ens barn og en selv, og hvis det gaar hen og bliver et problem, saa maa man lave vanen om. Det har fungeret fint hos os. I perioder goer jeg ting som jeg maaske ikke synes er hensigtsmaessige i laengden, men saa proever jeg mig frem hvornaar vi saa kan skifte tilbage til de gamle vaner.
    Ikke at jeg mener det altid er nemt.. jeg mener bare at man skal give sig selv lov til at goere tingene lidt anderledes ind i mellem, saa hverdagen er til at holde ud for en selv og ens barn. Og naar vores boern giver udtryk for at noget er galt i deres verden, saa synes jeg man skal lytte til det :o)
    -hvis der er nogle fagfolk der siger at man skal blive ved og holde ud, og ikke lytte til det ens barn proever at kommunikere ud, ja, saa synes jeg personligt det er en gl.dags tankegang. Hjerneforskning viser at man netop skal lytte til barnets signaler. Og at goere barnet glad er ikke en personbrist, men hjaelper faktisk barnets hjerne med at udvikle sig, naar moeder barnet i det det proever at fortaelle os (jeg skal nok proeve at lade vaere med at gentage mig selv fra en tidl. traad, men det er noget jeg foeler meget staerkt for)

Naa.. Jeg haaber meget Lily faar det bedre!
    Det skal jo nok gaa over paa et tidspkt. Det er bare SAA frustrerende mens det staar paa, og det goer ondt helt ind i sjaelen naar ens barn har ondt eller er ked af det :o(

Mange kaerlige hilsner
    Marie og Siri

tinaapriltinaapril
    Medlem

Marie harr et i, at det kan være ørerne.
    Normalt giver ondt i ørerene skrigeture midt om natten, fordi tryk i ører opbygges, når barnet ligger ned, men når de er så små, ligger de jo ned det meste af tiden.
    Ondt i ørerne kan komme hurtigt, så selvom du har været til lægen med hende ifm sygdom, kan det godt være opstået siden. Min læge plejer at sige, at en mellemørebetændelse kan opstå på en time!
    Så du kan prøve at tage hende til lægen, hvis din fornemmelse siger dig, at det kan være pgra smerte, at hun bliver ed af det.

KH

Tina

Anonym
    Gæst

Hej,

Har ikke været her i lang tid, men kom lige forbi. Gustav var meget plaget af ørerne, og det kunne lyde som om det var det.

Man behøver ikke henvisning til en ørelæge, så du kan bare ringe direkte og få en tid, og man plejer at kunne komme hurtig til når det er små børn, der græder meget.

De stikker nogle dimser ind i ørerne som måler hvor meget væske der er i. Det tager ca. 5 minutter og så har du vished om det er det. Hvis det er væske kommer man til kontrolbesøg jævnligt for at se hvordan det udvikler sig, og hvis væsken ikke forsvinder ligger man dræn, som hjælper med det samme.

Hvis det er ørerne kan man hæve senge i hovedenden – det tager lidt af trykket.

🙂 Gustav og Antons mor

Anonym
    Gæst

Hannah, min datter på 6 mdr, har i snart en uge grædt meget hver aften, når hun skulle sove. HUn græder så snart, man lægger hende ned. Tager man hende op, så falder hun i søvn i ens arme, men man kan IKKE lægge hende ned. Hun lugter af gammel ost ud af det ene øre. Vi fik hende tjekket hos lægen, som sagde, at det ikke er mellemørebetændelse, men at hun har noget ondt i halsen, som påvirker ørerne også. Bør jeg oven i dette søge ørelæge efter din mening???

tinaapriltinaapril
    Medlem

Jeg tror nok (men er langt fra sikker), at mellemørebetændelse og væske i øret er to forskellige ting om end der er sammenhæng.
    Min søn har haft mellemørebetændelse, hvor øret var betændt. Her gik der hul, så der flød gult snask ud, og han fik penicilin. Han har elelrs aldrig haft problemer med ørerne siden (heldigvis). Mellemørebetændelsen ser lægen vel ved, at øret virker rødt og betændt.
    Mange børn har dog væske i ørerne, og det ved jeg ikke, om lægen kan se, eller om man skal til ørelæge og have målt trykket. Hvis I mistænker ørene for at være skyld i balladen, synes jeg, I skal prøve ørelægen.
    Dem jeg kender med ørebørn, tager direkte til ørelægen, når deres børn begynder at græde meget om natten.

Kh

Tina

Anonym
    Gæst

Jeg synes du skulle tage derhen. Undersøgelsen tager ikke meget mere end 5 minutter, og så har du vished om det er væske, der generer. Væsken kommer tit i forbindelse med forkølelse, og der er rigtig mange børn der lider af væske i øret.

Vi var alt for lang tid om at tage til ørelægen, fordi vi ikke var opmærksomme på at det kunne være problemet, og jeg tror vi kunne have undgået mange natte skrige ture.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.