“Klumper” i maden

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2008 “Klumper” i maden

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Lissi83Lissi83
    Medlem

Hej Asger begyndte med grød da han var 4 mdr. Nu får han alt, grønt, kød osv. Han kan lide alt, helt utroligt! Men bare der er den mindste klump i får han den galt i halsen, nogle gange har han faktisk kastet op af det. Han er 6,5 mdr. Hvordan er det med jer?

Hilsen Lisbeth

Tja altså vi er slet ikke på det stadie hvor der må være klumper i, det er ren flydende kost. Giver jeg havregrød, så kværner jeg faktisk også grynene en enkelt gang i persillehakkeren, alt frugt og grønt blendes osv. Så ingen gode råd herfra, men tror heller ikke du kan forvente at de kan klare klumper nu?

knus marianne og maya 6 mdr

Anonym
    Gæst

Hej.
    Hvorfor må der ikke være klumper i? Hvis din datter er 6 mdr, skal hun da til at have det lidt mindre findelt. Det sagde min SP i hvert fald, og Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man ikke venter til de er ret meget mere end 6 mdr med at lave mad med små klumper i, da barnet måske slet ikke vil have noget med klumper i, hvis man venter ret meget længere.
    Marie.

jo en lille forklaring kan jeg da komme med. Maya startede med grød da hun var godt 4 måneder. Det gik ok stille og roligt i starten, men da hun var ca. 5 måneder begyndte hun at lukke munden fast i når der var grød og grønt, og til sidst kørte både hun og jeg lidt surt i det, for hun gad slet ikke sin ske mad. Derfor holdt vi pause fra ske mad i en uges tid på opfordring fra sp, så vi kunne starte forfra. Det er nu ca. 1 uge siden at hun er begyndt at tage godt fra af både grød og grønt og nu ser det ud til at det kører ok. Derfor er vi ikke nået så langt i processen og jeg vil ikke til at begynde at ødelægge det nu hvor det lige er kommet op at køre. Hun skal lige have lov at finde ud af det inden jeg klumper maden. Hun er begyndt at fuldkornsgrød der er mere grov end rismel og havregrød hvor jeg dog som sagt kværner det en enkelt gang. Og så er hun kun lige blevet 6 mdr i går, så det går nokk at jeg venter en uge eller to med at begynde på klumper. Min store datter var også ret fintfølende med klumper og lignede en der skulle kaste op de første rigtig mange gange, så vi tager det stille og roligt og når det hele ;o)

knus marianne og maya

ditte7ditte7
    Medlem

Det kommer vel også an på hvornår man er startet med grød og hvordan det ellers går med det?? Vi er fx først ved at komme i gang nu, har haft flere pauser pga sygdom oa og med den ældste startede vi først da han var godt 6 mdr, efter sundhedsplejerskens anbefaling. Så kan man jo ikke forvente de kværner klumper fra dag 1…

Mvh Ditte og Isak, der i hvert fald ikke skal have klumper endnu, men gumler gerne på en banan el knækbrød.

Anonym
    Gæst

Ok, så forstår jeg det bedre. Træls at Maya kørte sur i det, men det lyder som om, det går bedre. Jeg tror, vi prøver havregrød i dag for første gang – så må vi se, hvad den lille dame siger til det 😉
    Marie og Anna.

tinaapriltinaapril
    Medlem

Jonathan er 6,5 måned og har det fint med klumper. Moser grøntsager med gaffel og er også så småt ved at begynde at give ham småbitte stykker rugbrød. Det går fint. Med rugbrødet ser han dog nogle gange ud til at være ved at kløjs lidt i det, men han er hurtigt ved at komme efter det.
    Han er dog lidt sær – ville faktisk ikke have alt for findelt mad. Jeg startede ellers med majsgrød og blendede grøntsager, men havde først rigtig succes med skemad, da jeg gik over til hirsegrød og at mose grøntsager med gaffel.
    Men det vigtigste er nok, at man går frem i tempo, der passer til barnet og langsomt gør mad grovere efter barnets behov.

KH

Tina (Jonathan 04.04.08)

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.