Vil ikke spise kart/grønsagsmos

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2008 Vil ikke spise kart/grønsagsmos

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

min lille Viktor på 5 mdr. vil ikke spise sin kartoffel eller grønsagsmos.

Det startede ellers fint, men efter 3-4 dage sidder han og er ved at kaste op, som om han ikke kan lide smagen eller måske konsistensen.

Grøden går det fint med.

Hvad er lide den fede fidus som hjælper???

kh. Lisbeth og Viktor 080508

Anonym
    Gæst

Her i huset er hittet en portion med med 50/50 kartoffel og gulerod. Så bliver der guffet!
    De små har bedre smagsløg end os og nogle kloge hoveder mener, at der en smag i kartofler som kan være ubehagelig for de små. Gulerøddernes søde smag dæmper kartoflens bittre smag…
    Måske er det det? Og ellers ville jeg holde pause fra mosen i 6-7 dage.
    Held og lykke med det.
    /Traske

mariannedpmariannedp
    Medlem

Har du prøvet at blende det? Det hjalp hos os.

Hilsen Marianne.

tinaapriltinaapril
    Medlem

Hos os hjalp det modsatte – nemlig at jeg i stedet for at blende bare moste med gaffel. Så kom der rigtig gang i indtagelsen af grøntsagsmos, og det er nu dte måltid, hvor der ryger mest indenbords.
    Blendede kartofler frigiver stivelse, og det bliver lidt klistret og giver mærkelig konsistens (vel også derfor at man ikke må piske for længe, når man laver “rigtig” kartoffelmos).
    Generelt kan Jonathan godt lide, at der er lidt klumper i maden. Han gad heller ikke majsgrød, men var straks mere tilfreds, da jeg gik over til grød på hirseflager.
    Ellers er det også hit med en tomat til mosen – det giver lidt mere smag.

Kh

Tina (Jonathan 04.04.08)

missmothermissmother
    Medlem

Hej Lisbeth

Her var Magnus heller ikke for vild med grøntsagsmosen, så da vi andre en dag fik kartoffel/porresuppe (mellemting mellem grød og suppe egentlig) så guffede Magnus på livet løs. Og nu efter ca. 5 dage på “suppen” så spiser han igen med velbehag mosen.

MVH
    Rikke

kirsten81kirsten81
    Medlem

Prøv at lave mosen lidt mere flydende ved at hælde mere mælk i. Det løser problemet her.

Anonym
    Gæst

tak for jeres svar.

Jeg tror jeg prøver med gulerød i mosen, det går nogenlunde nu.
    Måske var det fordi jeg fik lavet en mos med vel rigetigt broccoli i.

Jeg har prøvet at blende og ikke blende altså kun mose og piske lidt, samt også at putte mere mælk i mosen så den bliver mere lind, men det er nok smagen han skal vende sig til.

kh. Lisbeth og Viktor

Lily kan i hvert fald ikke lide broccoli. Det har en meget skarp smag, som jeg ikke tror er så dejlig for de små :=)

anitaslanitasl
    Medlem

hejsa

min matias er heller ikke så vild med kartoffelmos selvom der også er gulerødder i men ligeså snart der kommer lidt frugtmos ovenpå glider det ligeså fint ned og det er ikke ret meget frugt der skal til. faktisk alt grød han får skal der frugt på så koger jeg selv jordbær eller æble . æble har jeg kogt på appelsinsaft for så skal der ikke sukker i.

anita

Anonym
    Gæst

Vi har succes med at blande kartoffelmosen i Mikkels almindelige grød….risgrød med pære og banan og hirsegrød med ditto….så trappervi ligeså stille og roligt op !

KH Lotte

Anonym
    Gæst

Her går det nu bedre med Viktor om mosen.

Det var broccoli som var synderen, det kunne han bare ikke lide.

Nu har jeg prøvet kombinationen, kart.+gulerødder+blomkål, og det er noget han kan lide. Så nu kører det igen.

Hvad gør i når i skal til at give kød i mosen, laver i kødboller og fryser ned, eller ??? Synes det lyder nemest at lave til flere dage og så fryse det ned.

kh. Lisbeth og Viktor 080508

tinaapriltinaapril
    Medlem

Det var da dejligt for jer!
    Jonathan har fået kødboller, som bare var alm kødboller fra boller i karry (med løg, salt, peber, mælk, æg, mel mm). Jeg er først så småt begyndt at give ham lidt kød, så jeg er ikke kommet så langt.
    Ellers kan man jo feks lave små kogte kødboller af eks hakket kylling eller kalkun. Eller koge lidt fisk – det er nemt at mose.
    Jeg tror egentlig bare, at jeg har haft kogt det hele sammen, da de store var på den størrelse. Altså feks koge gulerod, kartoffel mm sammen med en klat kød. Lyder måske ikke så lækkert…. Tror jeg denne gang vil gøre det lidt mere i at lave dte med lidt smag i (løg, hvidløg mm)

Kh

Tina (Jonathan 04.04.08)

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.