vælling eller grød

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2008 vælling eller grød

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    morTengelmorTengel
    Medlem

Hej Malene
    Vi startede på vælling (majsvælling) et par dage før Oliver blev 4 mdr. og det var et kæmpe hit. Det får han inden han ca. kl. 20.30 og sover så til kl 04.30, det har vi ikke været vant til..:o)
    Nu er vi også begyndt med et måltid kl. ca. 12.00 bestående af gulerodsmos, kartoffelmos eller risgrød (altsammen med smørklat). Det er han også helt vild med, og kan sagtens spise af en lille teaske.
    Vi har ingen problemer haft med afføringen, men hverken pga. vællingen eller grøden, men vi har også kun indført én ny ting af gangen, for at se hvordan det påvirker hans velbefindende.

Jeg tror bare du skal prøve ad, og se hvordan det går.
    Hilsen Laila og Oliver 140408.

Halløj.
    Jeg har ingen erfaring med vælling, har aldrig prøvet at give det. Mine børn er alle gået direkte fra bryst til skemad, uden problemer. Det kræver lidt tilvænning, for de er jo vant til bare at sluge mælken. Med skemad skal de bruge tungen til at føre maden tilbage i munden. De første par gange ryger det meste ud, simpelthen fordi de lige skal lære bevægelsen først, men derefter går det nemt.
    Hvad du skal vælge ved jeg ikke, men held og lykke med det uanset.
    KH Lotte

Anonym
    Gæst

Jeg har lige været ved sundhedsplejersken. Datteren fylder 4 mdr på fredag, men sp sagde, at jeg skulle gå i gang med skemad nu, da hun mener, at jeg ikke mætter hende nok mere (vel derfor hun vågner hver time hele natten for at amme..suk..). Jeg havde egentlig tænkt mig at starte med vælling, men sp mente, at det kunne give hård mave. Hvad er jeres erfaringer? Sp foreslog i stedet lidt hirsegrød med en smørklat eller grøntsagsmos med smørklat. Af en eller anden grund tror jeg bare ikke hun er klar til skemad, jeg tror det ville fungere bedre med vællingen, men dte er bare en fornemmelse…søger jeres råd nu!

sparre75sparre75
    Medlem

Tjah, hvordan skal man gøre?
    Vi har givet Signe vælling, men det ryger lie så let ned som MME og gør ingen forskel, så nu prøver vi grød i stedet for.
    Hun fik ikke hård mave af vælling, men lind mave.
    Jeg vil også bare prøve mig frem, hvis jeg var dig. For noget virker for nogle børn og andet virker for andre. Det ved man ikke før end man har prøvet.
    Held og lykke!
    Birgitte

Jeg har givet Lily vælling de sidste par dage. Det virker rigtig godt at give hende det på flaske. (især efter jeg fik lavet hullet lidt større.) Jeg regner med at give hende vælling indtil hun er 5 måneder og så gå over til grød/frugtmos/grøntsagsmos.
    Hendes afføring har over hovedet ikke ændret sig.

Jeg laver den sådan her:
    15 g mejsmel (øko)
    0,75 dl. vand
    25-30 ml. modermælk (malker ud først)
    Kog majsmel og vand sammen
    Tilsæt modermælk og evt. lidt fedtstof. Lad det køle lidt.
    Det er en halv portion, derfor de underlige mål.

Lynne

tinaapriltinaapril
    Medlem

Jeg prøvede kun vælling med nummer et for 7 år siden. Men eftersom han ikke var vant til sutteflaske blev han stiktosset, så det opgav jeg hurtigt og gik i gang med skemaden. Eftersom heller ikke nummer to og nu nummer tre har fået sutteflaske, er jeg også bare gået direkte i gang med grøden.
    Jonathan fik sin første majsgrød i går med ske. Skeen kræver lidt tilvænning, og han sad da også og kørte tungen lidt ud og ind, og meget røg ud. Men jeg regner med, at der i løbet af de kommende dage langsomt kommer mere og mere indenbords.
    Jeg giver det midt på dagen, hvor han er mest frisk. Og dermed har det nok også lange udsigter, at det kommer til at have nogen effekt på nattesøvnen (piv). Men om nogle uger, når det kører, supplerer jeg op med måltid om aftenen også og begynder at variere, hvad han får lidt mere (grøntsagsmos, andre grødtyper mm).
    Mht maven, er min erfaring at risgrød stopper maven (dermed gør risvælling det nok også). Generelt er det jo en omvæltning for maven at gå over på mere fast føde. De andre gange har jeg givet lidt sveskemos, når jeg synes, der er gået for lang tid siden sidste afføring.

Held og lykke med det!

Tina (Jonathan 04.04.08)

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.