Skemad???

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    tinaapriltinaapril
    Member

Hej!

Hvad har I gjort jer af tanker om skemad? Jonathan har rundet de 4 måneder nu, og jeg kan godt mærke, at han er ved at være klar (vågner mere om natten, putter alting i munden, kigger efter vores mad mm). Har egentlig tænkt, jeg skulle prøve at trække den, så vi kom lidt tættere på 6 måneder denne gang. Han får og har kun fået brystmælk.
    For de andre to er jeg gået i gang ved hhv 4 og 4,5 måneders alderen, men ved nummer et hed anbefalingen også bare 4 måneder og ikke 6 måneder som nu.
    Men jeg havde sundhedsplejerske idag, og hun sagde, at det med de 6 måneder var WHO-retningslinjer primært beregnet på børn i afrika, hvor de skal gå fra brystmælk til dårlig ernæring. I Dk hvor man kan give god ernæring var det derimod ok at give mad, når barnet passerer 4 måneder og ellers er klar.
    Så nu tygger jeg lidt på, om vi alligevel skal starte så småt men nok først om nogle uger. Og så var jeg nysgerrig om, hvad I har gjort jer af tanker?

KH

Tina (Jonathan 04.04.08)

Jeg har også overvejet det med Sigurd. Han skal passes en gang imellem fra nu af (i forbindelse med mit studie) og jeg er ikke sikker på, at jeg har mælk nok til både at amme og malke ud. Jeg vil helst undgå MME, så måske er skemad løsningen, hvis det glipper med udmalkningen. Drømmer dog om at amme videre indtil han er 6 mdr, mest fordi jeg synes, at det er drønhyggeligt. Jeg har fuldammet de andre til de var 6 mdr, men Sigurd er lige en halv gang større end de har været, så det er ærlig talt ret energikrævende at amme ham.

KH Lotte

Ja, jeg er begyndt at tænke på det. Lily er også 4 måneder nu og da jeg allerede skal starte på arbejde igen når hun er 7 1/2 måned, vil jeg gerne give hende mere end en måned til at venne sig til skemad. Vi regner med at gå i gang med det når hun er omkring de 5 måneder.
    Har fået foldere om det af SP. Jeg regner med at starte med noget helt tyndt frugt og grønsagsmos, altså så tyndt at det kan drikkes. Det er der godt nok ikke tradition for i DK, men jeg synes det må være den letteste overgang for hende.
    Lynne

ditte7ditte7
    Member

hmm ja jeg fuldammede jo Samuel (nu 3 år) til han var 6 mdr og han var nok 7-8 mdr før han kunne blive mæt af et måltid skemad. Havde egentlig tænkt først at introducere andet end mælk når Isak selv viser interesse…men hvordan ser man at han gør det?? Samuel var inderligt uinteresseret og Isak kigger heller ikke specielt meget på maden…eller jo han griber fat i tallerknens kant hvis han kan få fat 😉

mvh Ditte og Isak 060408

MarieMor26MarieMor26
    Member

Altså, jeg ved ikke det med de 6 mdr, men jeg ved at UNICEF og WHO anbefaler at man suplerer med MM til de er 2 år eller mere, og det er IKKE kun U-lande, men også os i de rige lande, så mon ikke det også gælder de 6 mdr? MM er jo unik og tilpasset barnets behov alt efter hvilken alder barnet har, det er komælk vel også.. altså til kalve! ;oD

Men, men, men.. når det så er sagt, ja så er jeg faktisk begyndt. Jeg måtte starte da Siri var 5 mdr, svarende til 3 mdr Korigeret alder (det hun skulle have været). Først har vi prøvet med frugtmos, som hun godt kunne lide, men jeg fik at vide af min SP at hun bare skulle have en tskfuld til at starte med. Jeg ved ikke hvor mange gange hun har fået frugtmos, men vi stoppede igen, fordi jeg synes det virkede lidt som om hun fik lidt ondt i maven.. Meen.. så snakkede jeg med min mor, og hun sagde jeg måske skulle starte med at give hende grød/vælling, fordi det måske var lidt mildere for maven. Så i går aftes fik hun for første gang risgrød med banan (nestle). Det kan hun rigtig godt lide. Hun bliver bare MØG sur når det går for langsomt ;o) -lidt sødt synes jeg.. den lille madglade prop! ;oD

Jeg var lidt i tvivl om hvor meget jeg måtte give hende, så det var ikke hende selv der sagde stop, men mig, fordi jeg var i tvivl om mængden. I dag gav hendes farmor hende grøden (vi var ude i anledning af min føsdag), og hun gav hende en halv portion af hvad der stod på pakken, og det spiste hun gladeligt! -Så nu må vi se hvad mavsen siger til det :oD

Nå, men grunden til at jeg egentlig tænkte jeg ville begynde på grøden, om aftenen, er at hun har sovet ret forstyrret den sidste uges tid, så jeg tænkte hun måske havde brug for en ordentlig opladning inden hun kom i seng (hun sover også ret længe om natten). Men hvis ikke det er nødvendigt for jer, så synes jeg ikke du behøver at starte, men det må du jo selv vurdere :o) Her førte det til en rigtig dejlig nat UDEN forstyrrelser fra den lille dame.. ahhh.. skønt ;o)

– Marie og Sovetryne Siri

Dorte13Dorte13
    Member

Vi starter også så småt op herhjemme. Den lille Ellen har ikke taget så godt på, så jeg har suppleret med lidt mme men hun gider bare ikke flasken. Bliver MØG sur. Men en ske med lidt vælling umm.. ja tak siger hun, og siger selv stop.
    Så nu har jeg bedt manden købe lidt risgrød med hjem. Så skal det prøves.

leneaugustleneaugust
    Member

Så vidt jeg ved, er det ingen officiel dansk anbefaling at amme indtil barnet er 2 år eller mere. Har godt hørt at WHO anbefaler det. Det, jeg har læst og fået at vide af min SP er, at man her i landet anbefaler, at børn på et år skal spise det samme som os andre og i øvrigt drikke mælk- ja, fra køer (vi spiser jo også bøffer, de fleste af os uden at synes, det er mærkeligt…).
    Ved ikke med de seks måneder, men man kan jo prøve sig lidt frem…skal selv på ferie til september, og ville også gerne have andre muligheder end MME, som vores pige får.
    Mvh. Lene

MarieMor26MarieMor26
    Member

Den danske anbefaling hedder: suplere med MM til de er 1 år eller mere. WHO og UNICEF siger 2 år eller mere..

-Marie og Siri 15.02.08

tinaapriltinaapril
    Member

Tak for spændende inputs – jeg er vist ikke den eneste, som har tænkt over emnet;-)
    Jeg er ved at være landet på, at jeg forsøger, hvor længe, jeg kan trække den, men at det nok ikke skal vare alt for længe, og at jeg så så småt går i gang med skemad.
    Jeg er ret sikker på, at Jonathan er klar. Og jeg kan mærke, at jeg også er ved at være klar, hvilket jeg slet ikke havde troet, at jeg var tæt på at være, men når det går ud over nattesøvnen bliver man jo hurtig mør.
    Mht mad er jeg ret sikker på, at jeg kører samme program som med de andre. Det er noget med at starte med majsgrød (fra majsmel og mme) midt på dagen, og senere gå over til ekstra måltid med grøntsagsmos, når det andet kører. Herefter supplere med lidt frugtmos, samt gøre grød grovere (majsgryn, hirseflager mm) og i øvrigt indføre lidt flere forskellige fødevarer.
    Men håber jeg kan trække den et par uger endnu. Synes også, det er alt for vemodigt at skulle sige afravel til amningen. Min erfaring fra de andre er, at de mister interessen for amning, når der kommer mere fast føde på programmet. Så det er lidt vemodigt, synes jeg og lidt en ny fase af Jonathans liv, som skal i gang. Puh det går for hurtigt med, at de bliver store.

KH

Tina (Jonathan 04.04.08)

Jeg ville bare lige sige, at det er vigtigt, at man stadig sidder med det lille barn hos sig, når det får skemad, da det stadig har brug for den nære kropskontakt, som det jo får via amningen.
    Lynne

tinaapriltinaapril
    Member

Tja det har jeg også læst, men som jeg husker det holder det ikke helt i praksis, da det i starten kan være svært at styre ske, baby, mad mm. Måske man bare skal huske kropskontakten i anden sammenhæng;-)

KH

Tina, som stadig tager tilløb til skemaden……

teambarcateambarca
    Member

Hej,
    jeg er begyndt at give Rasmus lidt moset banan hver dag (vil snart til at give ham pære og æble også) – han spiser da lidt af det tror jeg men ved ikke om det mætter ham. Jeg ville gerne have det til at erstatte et enkelt måltid da jeg skal starte på job 01 september (ØV!).
    Ellers har jeg tænkt på vælling blandet op med MME da jeg ikke har mælk nok til Rasmus OG til at malke ud.
    Men ved ikke hvor mange måltider det bør erstatte..?
    KH Kristina og Rasmus som er på ferie i DK

Anonymous
    Guest

Det må kun erstatte 1 eller 2 måltider, så vidt jeg ved..

Det samme står i begge de foldere SP deler ud om skemad.
    Lynne

sparre75sparre75
    Member

Hej

Har lige læst i sundhedsstyrelsens: “Mad til spædbørn & småbørn” at frugtmos ikke må erstatte 1 måltid, men bruges som en afslutning efter et grøntsagsmåltid, da frugtmos som oftest ikke indeholder nok energi til at det egner sig som et måltid alene.

Bogen kan købes på apoteket.

Birgitte

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.