Hvor tit mærker I spark?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2008 Hvor tit mærker I spark?

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter
    gubban23gubban23
    Medlem

Jeg synes ikke at jeg mærker spark så tit i øjeblikket. Jeg mærker den lille ca en-to gange i døgnet. Men at det ikke er mere gør mig en lille smule bekymret.

Jeg kan dog mærke, at han begynder at være stor, for nu mærker jeg for eksempel noget hårdt, der hvor han ligger – kan måske være et hoved eller en numse…
    Men jeg synes han er lige lovlig stille. Måske sover de meget? Er der nogen der ved mere om hvor meget man bør mærke i døgnet?
    Jeg håber I havde et godt mave-møde i dag.
    Kh Stine 30+0

Hej Stine
    De begynder at sove mere og mere her sidst i graviditeten. Det er nogenlunde det mønster de fortsætter efter fødslen (har jeg læst i Liberos gratis bog). Her bliver der sparket vildt i lange perioder, efterfulgt af lange “hvilepauser”. Og jeg kan også mærke en fos der stikker ud en gang imellem, ret hyggeligt 😉

Hvis du synes at der bliver alt for stille, kan du forsøge at vække den lille ved at ligge dig en halv time på sofaen; de vågner gerne når vi ikke vugger dem rundt, eller drikke et stort glas koldt vand. Måske får du så respons

KH Lotte

min bevæger sig heller ikke så meget mere og min jordmor sendte mig til tjek og alt var fint, prøv at ligge dig lidt med varmepude på maven, det råder jordmoren til på grund af plukveer. men når jeg gør det vogner lillemanden latså op…

karina

SiffusSiffus
    Medlem

Jeg må sige ham vores lille fyr er der godt gang i. Jeg mærker ham mange gange i løbet af dagen og nogle dage føles det som om han stort set ikke sover. Har godt nok også fået at vide af lægerne at han godt nok er livlig. Tja.. det må man sige. Samtidig tror jeg det har meget at sige at min moderkage ligger bagved så jeg mærker ham meget tydeligt. Nogle gange er han også lige ved at stritte ud gennem huden. Som regel er det meget hyggeligt og sjovt. Andre gange kan det godt føles lidt ubehageligt, alt afhængig hvor meget han syntes han skal strække sig eller hvad det lige er han rammer.
    Jeg vil dog sige nogle dage sover han også noget mere og så mærker jeg ham ikke så mange gange i løbet af dagen. Tror nogen gange det har en sammenhæng med hvor meget jeg selv fiser rundt og laver.

Siffus 27+0 (som jo altså ikke er så langt som dig, så måske din baby bare er nået meget længere i det omtalte sovemønster)

Anonym
    Gæst

Jeg bliver sparket på livet løs indenfra så jeg er sikker på at jeg er både gul og blå indvendigt.

Jeg har en meget aktiv lillemand i maven og nogle gange er jeg “sikker” på at han forsøger at sparke sig vejen ud i stedet for at blive født normalt.

Nogle dage er han dog mere stille end andre – men jeg vil sige at jeg mærker ham uden overdrivelse 10 gange så meget som da jeg ventede min datter.

Jeg tør slet ikke tænke på hvordan det havde været hvis moderkagen ikke havde ligget foran.

Stina 30 + 2

Anonym
    Gæst

Jeg mærker liv fra min datter hver dag og det er lige før jeg faktisk kan sætte mit ur efter hende.
    Om morgenen begynder hun omkring kl 8.30 med at røre på sig som om hun siger hey mor stå nu op og få lidt at spise.
    Om eftermiddagen er det små bløde puf jeg får uanset om jeg går rundt eller bare sidder stille.
    Hun er lidt fræk , når jeg sidder foroverbøjet så ligger hun sig helt nede i bunden og begynder at sparke som om hun vil sige hey flyt dig lige lidt jeg har altså ikke plads nok her.
    Læner jeg mig tilbage ligger hun sig helt oppe i toppen men i venstre side så maven bliver helt skæv hehe
    Når jeg går i seng om aftenen så virker det som om hun bare lige skal finde en god stilling så får jeg et par spark(godnat mor) og så er hun ellers helt stille hele natten ( god pige )
    Men hvis jeg feks er på besøg hos hende der skal være gudmor til min datter så bevæger hun sig slet ikke, det gør hun først når vi træder ind ad døren hjemme igen. ( aner ikke hvorfor)
    Det er også min datter der giver mig tilladelse til at komme på toilettet, hun ligger sig helt op ad min blære og leger hoppepude der så man tror at man er ved at rende over hehe, men når man så endelig kommer derud og skal af med vandet så kommer der 4 spiseskefulde og 15 min senere får man så lov igen ( det er virkelig belastende når hun driller sådan)

Susanna 29+0

Dorte13Dorte13
    Medlem

Jeg mærker også tydeligt mindre liv nu end for blot en uge siden. Så jeg har fået tid til en kontrol scanning her i næste uge. Jeg mærker baby, så jeg er ikke bange for om der er liv i den, men jeg er neræs for om den vokser som den skal når jeg ikke mærker den så kraftigt.

MarieMor26MarieMor26
    Medlem

Jeg får også som regel ‘godmorgen’ og ‘godnat’-spark, og så også flere der imellem. Men jeg har helt sikkert haft dage hvor jeg synes hun ikke hoppede så meget rundt derinde. Men jeg har så også lagt mærke til at jeg er blevet så vandt til de små spark, at jeg ind i mellem næsten glemmer rigtigt at registrere dem.
    Men når jeg har været lidt nervøs for om den lille sparkede nok, så har jeg været nødt til at sige til mig selv at jeg jo HAR mærket hende, så hun må jo stadig være i live :o) Og så sparker hun som regel ‘normalt’ næste dag, eller et par dage efter..
    Jeg har også lagt mærke til en anden ting. Nemlig at bevægelserne har ændret sig lidt. Nogle dage får jeg ikke så mange deciderede spark, men mærker tilgengæld bevægelser, hvis I forstår. Som om hun ligger og ruller rundt derinde, men ikke decideret sparker. Det synes jeg jeg mærker mere i øjeblikket end tidl.
    Jeg ved ikke om der er andre der har det sådan? -eller om det bare er mig :o)

– Marie 29+2

SoflineSofline
    Medlem

Jeg mærker mest spark når jeg ligger stille, 2-4 gange i døgnet. Hvis jeg er bekymret fordi jeg ikke har mærket noget i lang tid drikker jeg bare et glas koldt saftevand hurtigt og lægger mig ned, og da bliver der liv.

katia78katia78
    Medlem

Hej
    Jeg mærker ogs¨færre spark nu- og det er som om at sparkeme er knap så kraftige og mere glidende- det har vel noget at gøre med at der bliver mindre og mindre plads…
    Katia 30+2

HjerterumHjerterum
    Medlem

Prøv at mærk efter, når du begynder at være det “hårde”, om det ikke er fordi han drejer helt rundt inden i dig, eks. hvis du står op og din maven bliver ret så hård her og der, så bevæger han sig løs. Jeg mærker masser af spark fra sent om aftenen, når jeg skal sove og lidt små tryk i løbet af dagen – ude i siden. Og så mærker jeg det hårde, hvor den lille lægger sig anderledes. Håber det hjælper dig.

Jeanette 28+6

AnnaHaveAnnaHave
    Medlem

Min lille dreng er begyndt at hikke næsten hver dag, det føles ret sjovt og får hele maven til at hoppe, oplever i andre også det ?

Knus Anna 29+0

ditte7ditte7
    Medlem

Jeg er så også en af dem med en hyperaktiv baby i maven, han sparker, slår vrider og vender sig så hele maven gynger, og jeg kunne blive helt bekymret for om det var for meget…hvis ikke min første søn havde været ligeså aktiv i maven 😉 Så jeg ved det sikkert kun bliver vildere og mere alien-agtigt, ikke så meget søvn her! Hvis jeg ligger på siden skal jeg passe meget på ikke at komme for langt om mod maven, så får jeg kærligheden at føle fra den lille “tyran” derinde!
    Til jordemor i går sagde hun, at man bare skal mærke liv mindst 1 gang i døgnet, og ellers kan man jo altid henvende sig hvis man er urolig, fx hvis mønsteret pludselig ændrer sig fra dag til dag. Alle er jo vidt forskellige, så du har nok bare et roligt barn…sats dog ikke på det holder uden for maven; ligeså vild min søn var i maven ligeså rolig er han nu …og kender også det omvendte tilfælde 😉

Ditte 30+0

Ditte

gubban23gubban23
    Medlem

Nu er det jo efterhånden længe siden det sidste indlæg blev skrevet i denne tråd, men jeg vil nu alligevel sige tak for jeres svar.
    Jeg skal til jordemoder i morgen og glæder mig enormt til at høre hvad hun mener om det ændrede sparke-mønster hos mig.
    Håber I alle har det godt og nyder de voksende maver.
    Kh Stine 32+0

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.