Stofbleer…

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Jeg har lige siddet og læst lidt om stofbleer, som åbenbart er blevet in igen (Dog i en ny udgave)… naturebaby.dk
    Umiddelbart lyder det ret smart og som om, man kan spare både penge og røde numser… Jeg kan dog ikke lige gennemskue, om det er beværligt.
    Er der nogen, som har erfaringer eller har hørt for/imod stofbleerne?
    Marie Louise 21+0

MarieMor26MarieMor26
    Member

Jeg har også set dem. Det virker som en hel videnskab! Men jeg har også overvejet dem, så jeg håber også, at der er andre der har erfaring med dem..?

– Marie 23+1

Min mor brugte også stofbleer til mig. Men de kan slet ikke sammenlignes med dem, man kan få i dag. Nu bruger man vist et lille indlæg af rispapir, som “fanger afføringen”, og som man bare skyller ud i toilettet…
    Marie Louise 21+1

Jeg kan huske da min lillebror blev født, (han er 7 år yngre end mig) og selvom der var kommet engangsbleer på markedet, brugte min stedmor alligevel stofbleer. Det var et helvede. Der lå altid lorte-bleer i blød på toilettet og stank og hun skulle vaske konstant. Jeg har talt med hende om det siden hen og hun fatter simpelthen ikke at hun brugte dem. Det var et mareridt for hende og rocker-besværligt.
    Jeg kender ikke noget til de nye stofbleer og ved derfor heller ikke om de er lettere at have med at gøre, men jeg har i hvert fald tænkt mig at bruge engangsbleer.
    Lynne 23+0

ditte7ditte7
    Member

Jeg har ikke personlig erfaring, men alt andet lige må det jo være en del mere besværligt…så vidt jeg ved skal man udelukkende gøre det for at spare penge, da det er ligeså belastende for miljøet, hvis ikke mere, da man skal vaske og tumble en masse, og komforten er selvsagt dårligere (vil jeg da tro?!?) Men selvf uden tilsætningsstoffer o lign.

Mvh Ditte 23+3 ? der er glad for at engangsbleen er opfundet!:-)

tinaapriltinaapril
    Member

Ja min tanke er også, at man vasker rigeligt nok i forvejen med en lille i huset……. Som jeg husker det, kan man nærmest fylde en vask hveranden dag med stofbleer, selvom man bruger alm. engangsbleer. Stofbleer plejer jeg at bruge ved amning, som gylpeklud, som underlagved skiftning osv. Jeg tør slet ikke tænke på, hvor meget det kan blive til, hvis de også rent faktisk skal bruges til bleer.
    Jeg har dog stor respekt for, at man kaster sig ud i et sådant projekt, men jeg giver op på forhånd og vælger engangsbleen.

KH

Tina

MarieMor26MarieMor26
    Member

Men der er forskel på stofbleer. Dem som du, Tina, bl.a. snakker om er dem man netop bruger til at gylpe m.m.
    Dem som der oprindelig mentes var dem man kan købe over nettet, som ligner engangsbleer mere end de gammeldags stofbleer. Jeg ville aldrig overveje at gøre det på den gammeldags måde med de firkantede bleer.
    Men dem jeg har set, køber man bleerne, så køber man indlæg, og derudover (som der vist også er nævnt), papirindlæg som skulle tage det værste lor.. :oD
    Jeg kender ikke nogen som har brugt dem, så jeg ved iokke om de er gode. Jeg ved hellerikke om det er billigt eller dyrt ift. engangsbleer. Jeg synes umiddelbart det virker som en dyr omgang, but who knows?
    Jeg har overvejet dem både af økologiske årsager, pga. affaldsmængden (som vil stige drastisk med engangsbleer, tror jeg) og så fordi min mand ikke kunne tåle engangsbleer da han var lille.. men de har jo også ændret sig siden 80’erne :o)

Anyways.. Jeg regner med at bruge kvicklys økobleer (selvom de ikke har dansk økomærke), men det kan også være det bliver for dyrt i længden. Men jeg håber :o)
    Vi får se.. Man må jo føle sig lidt frem når det er første gang.

– Marie 23+3

Anonymous
    Guest

Jeg er tilhænger af, at man prøver sig frem med bleer. Personlig orker jeg ikke at det skal være for besværligt, for tro mig….der bliver rigtig, rigtig mange bleskift om dagen.

Jeg har en søn på 3 år som har haft meget sart numse. Jeg har prøvet alverdens bleer i tidens løb, og det allerbedste til ham har været Libero-bleer. Ved meget slem rød numse var det mest effektive (og naturlige) kogte bomuldsklude (afrevne undertrøjer/stofbleer kogt i kamillevand) som indlæg i selve bleen. Så jeg tror man skal passe på med at bestemme sig for en bletype før man har babynumsen ;o)

Men hvis nogen kaster sig ud i det ‘moderne’ stofble-forsøg, håber jeg da, at I skriver om resultaterne…

Hilsen Mirjam

hunkattehunkatte
    Member

Hej med jer..
    Prøv at kigge lidt i nogle af de andre grupper (hmm, januar, december, novmber, tror jeg..), der kører/har kørt også diskussion om stofbleer, og de, der har prøvet dem, er ret begejstrede :o)

Line 37 + 1

Nu har jeg været inde og læse om stofbleerne på naturebaby.dk og undskyld mig meget, men det virker altså ekstremt besværligt. Man skal skifte ble på barnet hver 3-4 time og altså bruge 24 på en dag. Det er altså virkelig mange bleer.
    Der står også at børn bliver hurtigere blefri hvis de bruger stofbleer. Jeg har min egen teori i den sag. Jeg kender nemlig mange børn i 2-3 års alderen og har også arbejdet på en vuggestue. De børn der blever hurtigt blefri, er hvor forældrene gør en aktiv indsats for at hjælpe barnet af med bleen.
    I vores familie har vi to piger som er lige gamle, den ene blev blefri da hun var omkring 2 (der hvor naturebaby skriver at børn bliver blefri med stofbleer) den anden bruger stadig ble og er 3. Men forældrene gør heller ingen verdens ting for at hun skal holde op med at bruge ble.
    At børn der bruger stofbleer bliver tidligere blefri tror jeg hænger sammen med at forældrene er mere opmærksomme på deres barn generelt og går op i om det bliver blefrit hurtigt.
    Ja, det er altså min teori – den kan sagtens være forkert, men jeg har tænkt mig at bruge alm. bleer og har heller ikke tænkt mig at mit barn skal bruge ble til det er 5!! (der står på naturebaby at med alm. bleer bliver børn blefri når de er 3-5 år)
    Lynne 23+5 (som ikke håber hun har fornærmet nogen)

WishchildWishchild
    Member

Jeg får jo 3 ble-børn, og det er mig en helt videnskab at skulle starte på engangsbleer ….har også læst om det – men i guder et startbeløb som jeg ville skulle af med … har det heller ikke godt med hvis mine børn skal “arve” hinandens stofbleer – så jeg tror jeg er tilfreds med engangsbleer (og shopper STORT ind når Moltex har bleer på tilbud til 99 pr. pakke for de er godt nok lækre OG uden tilsætningsstoffer osv)
    Hilsen
    Jeanette
    24+0

missmothermissmother
    Member

Hej Marie

Vi bruger Coops svanemærkede bleer til Kasper og har været oppe på max 3 pakker om måneden á kr. 88 pr. pakke. Nu bruger vi 2 pakker. Når de er på tilbud køber jeg gerne 4-6 pakker.

Det skal så lige nævnes han aldrig har haft en rød numse eller noget. Vi regner også med at skulle bruge samme blemærke til minimanden.

Stofbleer gider jeg ikke røre som ble. De er gode som ‘hovedunderlag” til at starte med og så til gylp og hagesmækker senere. Men med nu snart 6 perosner i husstanden, hvoraf den ene er teenager ja så vasker jeg allerede nu ca. 3 vaske om dagen. Hvis der så også skal vaskes stofbleer efter blebrug, så kan jeg jo ikke lave andet.

Dengang jeg arbejdede i kvickly havde vores revisor regnet på brug af engangsbleer kontra stofbleer og hvis el, vand, vaskemiddel og arbejdet med at vaske stofbleer blev lagt sammen ja så var det dyrere end at bruge engangsbleer.

Lynne, man kan ikke gøre børn renlige FØR de selv kan kontrollere lukkemusklerne. Hvis de ikke kan det, så er det lige meget hvor meget forældrene gør for at gøre børnene renlige så vil de ikke blive det. SÅ før børn kan blive renlige skal de selv være parate til det. Vi har børn i min BH som først er blevet renlige som 4-årige for der var de parate til det.

MVH
    Rikke 22+3 (kommende mor til i alt 4)

missmothermissmother
    Member

Hej Tina

Jeg vil nu ikke kalde dig doven – tværtimod så tager du hensyn til dine børn skal være parate til at smide bleen.

Jeg har gjort det samme med pigerne – bleen er blevet taget af dem når de altid var tørre til bleskift og klarede det på toilettet. Den store bad selv om at få bleen af – den lille gjorde bare ingenting i den. Og de var begge renlige omkring de 2½ år for der havde de kontrollen.

MVH
    Rikke 22+5

tinaapriltinaapril
    Member

Ja, jeg hører jo så til kategorien af forældre/mødre der ikke har brugt det store krudt på at gøre børnene blefrie, og kan måske heller ikke se, at det er så vigtigt, om de er 2 eller 3 eller ligefrem 4, når det sker. Dybest set handler det om, at de kan kontrollere lukkemusklen. Man kan sikkert godt fremskynde dette ved at fokusere på det intensivt, men for mig, er det ikke så vigtigt. Så hellere statse på motorisk og sproglig udvikling. Mine børn har været sent renlige. Til gengæld har de været 100 % klar, når vi er nået dertil, så det har været en relativt smertefri proces. Og ja bare kald mig doven….

KH Tina

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.