Kun to kar i navlesnoren

Alt om Børn Forums Mødregrupper Mødregruppe April 2008 Kun to kar i navlesnoren

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Anonymous
    Guest

Hej
    Jeg har lige været til MD scanning og fik konstateret, at der kun er 2 kar i navlesnoren.
    Er der nogen af jer, som har prøvet det og hvad gjorde I?
    Hilsen Lone (19+6)

Anonymous
    Guest

Hej Lone

Jeg har ikke selv erfaring med det, men har nogle bekendte der fik det samme af vide da de ventede deres datter. Jeg kender ikke forløbet i detaljer, men jeg ved, at de var til nogle undersøgelser på rigshopitalet, og at de trods problemerne fik den skønneste og friskeste lille pige ud af det :o)

Hvad sagde de ellers på sygehuset? Skal du til flere undersøgelser?

Hilsen Mirjam

Anonymous
    Guest

Hejsa

Jeg fødte en dejlig og rask søn i 2003. Han havde også kun 2 kar i navlesnoren, hvilket dog ikke var opdaget ved scanningerne..

Senere har jeg erfaret, at det kan have forskellige betydninger, men som oftest ingen!

Det kan ex. have en betydning for barnets vægt, da nogle ikke får så meget næring. Men det holder de vist ekstra øje med… Men jeg undrer mig over, at de ikke har fortalt lidt mere omkring det? Skal du ikke til videre undersøgelser?

Mange hilsner Sidsel

Anonymous
    Guest

Hej

Jeg har også fået konstateret et manglende kar i navlesnoren. De fandt ud af det da jeg var til en hjertescanning i 14.uge.
    Opmod 20% risikere at blivefødt med misdannelse. Det kan være hjertefejl, kromosonfejl, misdannelser i fordøjelses systemet osv.
    Herudover kan der være problemer med barnets vækst i slutningen af graviditeten.
    Jeg hører til på rigshospitalet, pga jeg har diabetes type 1. Her var de meget fortrøstningsfulde. Var helt rolige omkring det og sagde at der nogen gange var noget der ville være lettere ikke at vide, så man ikke skulle bekymre sig, forhåbenlig uden grund.
    På riget tilbydes normalt en ekstra hjertescanning og tilvækstscanning, når der er konstateret to kar. Også fostervandsprøve er en mulighed.
    Jeg selv har valgt ikke at bekymre mig. At tage det hele lidt som det kommer. Alt var som det skulle være på scanningen i 14.uge. Skal scannes igen den 20.dec MD. Det er ligesom at scanninger får en helt anden betydning. Er selvfølgelig nervøs, men samtidig har jeg en tro på at mit barn er sundt og rask, samtidig med at lægerne er så dygtige at de finder ud af hvis der er noget meget alvorligt,og så må vi tage det derfra.
    Jeg håber ikke at det jeg har skrevet gør dig alt for nervøs, for der er nok at bekymre sig om i forvejen når man er gravid.
    Det med de 20 %, er noget jeg har fra en undersøgelse/vejledning til læger jeg fandt på nettet. Men medmindre du har en sundhedsfaglig uddannelse kan den være ret svær at tyde(eg er selv sygeplejerske). Vil meget gerne høre fra dig om hvordan tingene udvikler sig. Det er nogen gange godt med en “lidelsesfælle”

KH Mai (18+6)

Hej Lone.
    Jeg blev scannet d. 28. nov. MD scanningen. Og her fandt de også ud af at min søn kun har 2 kar i navlesnoren. Idag (10/12-2007) har jeg været på rigshospitalet og fået en fosterhjertescanning, som viste at hans hjerte, nyrer mm er som de skal være. Jeg skal følges med vækstscanninger i uge 29 og 34. Det har noget at gøre med at når der kun er én arterie fra moderkagen til fostret med næring, kan man risikere at fostret ikke tager så meget på. Men lægen fortalte også mig idag, at denne ene arterie, ville vokse sig lidt tykkere end normalt, så fostret kan få mere næring. Naturen er jo lidt klog en gang imellem. Hvis din MD scanning ellers var fin, tror jeg ikke der er nogen grund til bekymring. Jeg vil meget gerne høre mere om hvordan det går. For jeg var også bekymret og det er hårdt at gå rundt og spekulere på. Du er velkommen til at skrive til mig.
    Kh Lykke (21+4)

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.